Deloitte

Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România şi Moldova: Tehnologia, din nou în centru: suntem în plină transformare digitală a statului şi am intrat în era Gen AI

Într-un context cu schimbări tot mai rapide, e reconfortant că unele iniţiative devin tradiţii, precum anuarul nostru, ajuns la a şaptea ediţie. An de an, sprijinim ZF în găsirea unor perspective interesante din care analizăm evoluţiile companiilor din România, pe fundalul unei teme-umbrelă, care anul acesta este tehnologia. Era dificil să nu o alegem, într-o perioadă în care relaţia dintre stat şi companii progresează în sfârşit spre digital şi în care Gen AI fascinează şi îngrijorează deopotrivă executivi, demnitari şi pe fiecare dintre noi.

Pornim de la un nivel scăzut de digitalizare, constant documentat în Indicele Economiei şi Societăţii Digitale (DESI). Deşi marile oraşe, cu excelenta infrastructură digitală şi nivelul înalt de calificare, au devenit destinaţii globale pentru centre de cercetare şi dezvoltare sau de servicii suport, populaţia în ansamblu are un nivel modest de competenţe digitale, iar serviciile publice şi interacţiunea digitală cu statul sunt departe de mediile europene.

Suntem cu toţii conştienţi că fondurile europene, inclusiv cele 6 miliarde de euro alocate digitalizării prin PNRR, sunt o şansă pe care trebuie s-o valorificăm. Însă a avea fondurile pentru proiecte complexe de implementare a unor mari sisteme informatice nu este suficient. Aşa cum mediul privat îşi asigură intern resursele necesare businessului de bază, dar apelează la asistenţă externă specializată pentru evenimente excepţionale, cum ar fi procese de fuziuni şi achiziţii sau repoziţionări strategice, statul ar putea şi el accesa competenţele de consultanţă pe care se bazează transformările în mediul privat.

Una dintre zonele în care progresele încep să fie vizibile este fiscalitatea, unde digitalizarea prinde tot mai mult contur prin SAF-T, RO e-Factura şi RO e-Transport sau prin proiectul de creştere a eficienţei activităţii de control fiscal, la care au contribuit şi specialiştii de la Deloitte şi Reff & Asociaţii. Digitalizarea fiscului este instrumentul cheie pentru o mai bună colectare, în absenţa căreia vom avea fie deficite nesustenabile, fie creşteri de fiscalitate care ne vor afecta competitivitatea. Tot digitalizarea ar putea furniza soluţiile pentru schimbarea paradigmei subvenţiilor, care ar putea fi acordate pe bază de modelări de date relevante şi unor destinatari identificaţi precis, astfel încât sume în agregat mai mici să aibă un impact economic şi societal mai mare.

Spre deosebire de stat, care abia începe să recupereze din restanţele digitalizării, mediul privat este mult mai avansat cu agenda digitală. Cu toate acestea, Gen AI a luat prin surprindere pe toată lumea, prin evoluţia extrem de rapidă şi de spectaculoasă. Studiile Deloitte arată că majoritatea liderilor de business cred că Gen AI le va transforma companiile în următorii trei ani, cu beneficii precum îmbunătăţirea eficienţei şi a productivităţii, reducerea costurilor, accelerarea inovaţiei. Limitările ţin de adecvarea competenţelor angajaţilor, de costul încă ridicat al tehnologiei şi de riscurile asociate folosirii ei, în special într-un cadru de reglementare şi jurisprudenţial dinamic şi imprevizibil. Companiile antreprenoriale se mişcă mai rapid, cu concentrare mai mare pe beneficii decât pe riscuri şi cu agilitate. Pe de altă parte, corporaţiile beneficiază de amplitudinea necesară pentru a investi în modele şi soluţii proprii de Gen AI, precum şi de abundenţa datelor pe care se pot construi acestea, însă nu-şi permit să nu abordeze subiectul cu accent pe guvernanţa de proces, un demers a cărui complexitate depinde de matricile decizionale, de nivelurile implicate – local, regional, global etc. Ele abordează prudent riscurile pe care le presupune noua tehnologie - de calitate, de securitate cibernetică şi protecţie a datelor, juridice, de reputaţie, etice.

Mizele sunt enorme în toate domeniile - administraţie, educaţie, sănătate, şi, desigur, business, unde de adopţia cu succes a inteligenţei artificiale poate ajunge să ţină chiar supravieţuirea afacerii, căci puţini se pot aştepta să nu treacă prin transformări majore, dacă nu ca model de business, măcar ca structură de costuri. Evoluţiile legate de Gen AI sunt atât de recente şi de rapide, încât este dificil pentru mulţi lideri să înţeleagă pe deplin impactul potenţial în business şi rolul pe care ei, personal, trebuie să îl joace în transformare. Rămâne să vedem în rezultatele viitoare ale Top 1.000 cum se va împlini uriaşa promisiune Gen AI pentru companii.