Definim viitorul sustenabil

Definim viitorul sustenabil. Versiunile hibride şi finanţările au susţinut piaţa auto în 2020. „Aşteptăm lansarea de noi modele atât în producţia locală, cât şi în cea europeană, ceea ce ar trebui să aducă un suflu nou”

05.10.2020, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Sectorul auto alături de cel al transporturilor formează unele dintre cele mai importante domenii în care ING Bank România este prezentă cu resurse comerciale importante alocate clienţilor şi acoperire la nivelul întregii ţări.

„Estimăm că suntem între primele două bănci care sprijină acest sector la nivel de companii mari, cu peste 100 milioane euro cifră de afaceri. Astfel, lucrăm cu jucători de top din industrie, la toate nivelurile precum producători, importatori, dealeri, distribuitori de piese şi subansambluri, finanţatori – cum ar fi companiile de leasing“, a declarat Adrian Humă, Sector Head Automotive, Transportation & Logistics al ING Bank România.

Cele mai accesate servicii ale ING Bank sunt cele de cont curent (plăţi, încasări, schimburi valutare), platforma de internet banking fiind foarte apreciată de clienţi - motto-ul „fără hârtie” simplificând munca tuturor şi contribuind la un mod de lucru mai „verde”.

Toyota România este importatorul care a avut unul dintre cele mai bune rezultate de brand în acest an, potrivit datelor furnizate de Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din top 10 importatori, având chiar şi perioade cu vânzări mai bune decât perioada similară a anului trecut. „În opinia noastră, au contribuit la aceste rezultate atât structura portofoliului de produse (multe modele hibrid, care atrag din ce în ce mai mulţi consumatori, tot mai conştienţi de importanţa impactului pe care îl avem asupra mediului), cât şi strategia comercială (reţea de dealeri care au continuat să opereze şi în perioada pandemiei, susţinând cererile clienţilor), precum şi diversificarea tipurilor/surselor de finanţare, fapt ce le-a asigurat o poziţie de lichiditate confortabilă în toată această perioadă“, a subliniat Adrian Humă. Toyota România a înregis­trat o creştere a cotei de piaţă la 5,4% în primele 8 luni ale anului 2020, de la 4,1% în ace­­eaşi perioadă a anului precedent. „În 2020, achiziţiile prin finanţare se ridică la 30%, cu o creştere semnificativă în leasing-ul operaţional, graţie valorii reziduale ridicate pe care o are tehnologia Toyota Full Hybrid“, a declarat Edit Târcolea, Managing Director Toyota România.

Pandemia a avut un efect puternic negativ asupra întregului sector auto, lunile martie şi aprilie fiind cele mai afectate.

„Această perioadă a constituit şi cea mai grea provocare pentru Toyota, fiind nevoiţi să găsim soluţii pentru derularea activităţii în condiţii de siguranţă, astfel încât clienţii să aibă acces în continuare la serviciile şi produsele noastre. Pentru ultimul trimestru al acestui an, dacă luăm în considerare o desfăşurare în condiţii normale a economiei, anticipăm o scădere de aproximativ 25% a pieţei locale şi în acelaşi timp o creştere a cotei de piaţă pentru Toyota România“, a spus directorul Toyota România.

Adrian Humă explică faptul că în România sectorul auto local a performat mai bine decât media europeană, dar faţă de anul trecut volumele vor fi clar mult mai mici în acest an. Din păcate, a mai existat un efect negativ, având loc numeroase disponibilizări din partea unor companii din sector, însă, din fericire, această tendinţă a fost întreruptă.

„Mai mult, aşteptăm lansarea de noi modele atât în producţia locală, cât şi în cea europeană (pentru care producătorii de componente din România prezintă o importantă critică), ceea ce ar trebui să aducă un suflu nou la nivel de imagine şi de comenzi“, a declarat Adrian Humă.

În ceea ce priveşte colaborarea, Edit Târcolea a subliniat că „Toyota România are un parteneriat de lungă durată cu ING Bank România, iar ultimul an a dus la consolidarea acestui parteneriat, deoarece echipa ING a fost alături de noi în găsirea de soluţii inovatoare, adaptate la nevoile noastre de business.“

„Un exemplu în acest sens îl constituie produsul Supply Chain Finance, un reverse factoring care ne-a îmbunătăţit semnificativ capitalul de lucru în acesta perioadă plină de provocări“.

 

Interviu. Adrian Humă, Sector Head Automotive, Transportation & Logistics al ING Bank România

 

1. La ce nivel se situează în prezent soldul creditelor către sectorul auto? La cât va ajunge în întreg 2020? Cum este evoluţia faţă de anul trecut?

Sectorul auto are cea mai mare pondere în totalul portofoliului de credite al diviziei de Wholesale Banking a ING Bank România, soldul actual fiind în creştere faţă de anul trecut. Estimăm un plus de cel puţin 100 milioane euro în 2020 faţă de sfârşitul anului 2019, datorat, în principal, noilor credite corporate acordate, în ciuda contextului economic actual.

 

2. Din acest volum, cât merge către industria producătoare, către investiţii în producţie şi cât către zona comercială?

În general, ponderile sunt echilibrate. În acest an, însă, am remarcat o pondere mai mare în cazul destinaţiilor comerciale, proiectele de investiţii fiind mai reduse decât în mod uzual, de înţeles, de altfel, în condiţiile lipsei de claritate privind evoluţia pandemiei. Cele mai multe companii din sector sunt subsidiare ale unor mari grupuri multinaţionale, aşadar, multe investiţii sunt efectuate cu resursele proprii ale acestor grupuri, urmând că după finalizare, unele dintre acestea să fie refinanţate de băncile locale.

 

3. Care este poziţia ING în sectorul auto? Care sunt cele mai accesate servicii ? Cu câţi importatori şi dealeri lucraţi?

Pentru ING Group, sectorul auto este unul dintre segmentele principale în care activăm, avem formată expertiză de specialitate şi operăm cu echipe globale şi locale dedicate. Având o acoperire globală (Asia, America, EMEA), suntem în contact cu principalii jucători din domeniu, avem acces la ultimele noutăţi tehnologice şi la cele mai noi ştiri, pe care le împărtăşim cu clienţii noştri şi la nivel local.

În ceea ce priveşte ING Bank România, sectorul auto împreună cu cel al transporturilor formează unul dintre cele mai importante domenii în care suntem prezenţi, cu resurse comerciale importante alocate clienţilor şi acoperire la nivelul întregii ţări.

Estimăm că suntem între primele două bănci care sprijină acest sector la nivel de companii mari (cu peste 100 milioane euro cifră de afaceri). Astfel, lucrăm cu jucători de top din industrie, la toate nivelurile (producători, importatori, dealeri, distribuitori de piese şi subansamble, finanţatori – cum ar fi companiile de leasing).

Cele mai accesate servicii sunt cele de cont curent (plăţi, încasări, schimburi valutare), platforma noastră de internet banking fiind foarte apreciată de clienţi - motto-ul „fără hârtie” simplificând muncă tuturor şi contribuind la un mod de lucru mai „verde”. Începând din 2017, am redus la minimum operaţiunile şi cererile pe suport hârtie, eliminându-le complet acolo unde nu erau solicitate de reglementări.

Desigur, foarte accesate sunt produsele de creditare (linii de capital de lucru, credite de investiţii, finanţări ale portofoliilor de clienţi), expunerea ING pe acest sector fiind cea mai mare în România şi una importantă la nivel global.

De asemenea, remarcăm şi o creştere a cererii pentru produse care contribuie la îmbunătăţirea capitalului circulant, precum factoring dar mai ales reverse factoring - ING a introdus în premieră acest produs pe piaţa locală în premieră în 2010 şi este, în prezent, unul dintre principalii furnizori locali de astfel de servicii. Produsul de reverse factoring (pe scurt finanţarea liniei de furnizori folosind bonitatea unui cumpărător care beneficiază de un credit rating mai bun) a fost conceput special pentru industria auto, în scopul de a facilita accesul furnizorilor marilor producători la lichiditate.

 

4. Ce importanţă au finanţările către zona verde, de reciclare, de producţie din materiale reciclate? Cum evoluează acest sector de producţie din materiale reciclate? Ne puteţi da exemple?

Tendinţa de a deveni mai „verde” este clară atât la nivel global cât şi local, sectorul fiind reprezentat preponderant de furnizori (producători de componente) care deservesc pieţele globale, dar şi de producători de autoturisme (OEM-uri) parte a unor jucători importanţi la nivel global. La nivel de OEM-uri, avem deja produs local un model hibrid şi se pregăteşte un model electric.

Principiul sustenabilităţii în afaceri este în centrul preocupărilor ING şi este promovat şi în parteneriatele noastre cu clienţii, inclusiv la nivelul sectorului auto. Astfel, suntem interesaţi să susţinem proiecte sustenabile din industria auto, recompensând performanţele clienţilor în acest sens. Aş menţiona cazul grupului de firme Green Group care produce din deşeuri tip sticle de plastic (acele PET-uri) nişte fibre sintetice de poliester care sunt folosite în industria auto la antifonare sau la diverse componente cu conţinut textil. Practic, deşeurile sunt colectate şi reintroduse în circuitul economic, limitând astfel producerea şi folosirea de noi hidrocarburi, şi contribuind, totodată, la îmbunătăţirea amprentei de carbon. Un alt exemplu este legat de o finanţare pentru o linie de asamblare baterii litiu-ion, ce urmează a fi dată în funcţiune de către cei de la Rombat: nu este o capacitate foarte mare în acest moment, dar este o iniţiativă de lăudat, România având nevoie de investiţii care să înglobeze tehnologii noi.

 

5. Cum se implică ING în zona de sustenabilitate?

ING are o preferinţă accentuată pentru clienţii şi tranzacţiile cu un profil sustenabil ridicat, încurajând prin produsele sale încercările clienţilor de a atinge anumite obiective de sustenabilitate. Aici includem împrumuturile sau tranzacţiile de hedging (acoperire a riscurilor) unde se primeşte o bonificaţie în cazul în care sunt atinşi anumiţi parametri agreaţi (înlocuirea unor tehnologii poluante cu unele mai „verzi”, îmbunătăţirea eficienţei energetice a unei clădiri sau a unui utilaj/ vehicul, atingerea unui anumit prag de emisii carbon etc.). Suntem foarte interesaţi să promovăm o astfel de abordare în banking şi în România.

Încercăm să ajutăm şi dintr-o altă perspectivă, cea a transportului de persoane, unde introducerea de soluţii inovatoare de ticketing va conduce atât la reducerea consumului de hârtie, cât şi de energie. Suntem în discuţii pentru începerea de teste în România, după ce astfel de soluţii au fost testate cu succes în ţări precum Olanda, Belgia, Anglia şi Germania.

 

6.  În opinia ING, ce avantaje are România în a atrage investiţii în auto? Pot fi acestea finanţate cu dobânzi avantajoase? Participa ING la atragerea de investitori? Dacă da, cum?

Deşi în prezent, în România, industria auto este un sector robust (20% din exporturi, 15% din PIB şi peste 200.000 angajaţi), dacă dorim să menţinem România în topul producătorilor auto europeni, este totuşi nevoie să atragem noi investiţii majore (în ultimii ani acestea au migrat, din păcate, către Ungaria, Turcia, Polonia). O investiţie majoră atrage la rândul ei o multitudine de investiţii mai mici, cu efecte de replicare remarcabile la nivelul întregii economii. Prin investiţie majoră, mă refer la un al treilea producător de autovehicule sau un producător de componente de talie mare care să deservească cu o unitate de producţie o arie geografică foarte mare. Pentru acest lucru, este nevoie de un efort conjugat al celor implicăţi (administraţii locale, executive, lobby al industriei şi sprijin din partea băncilor - în cazul în care este solicitat).

Disponibilitatea forţei de muncă în zone cu infrastructură adecvată reprezintă o cerinţă esenţială pentru investitori şi din păcate, deseori ne-au lipsit unul din cele două elemente (infrastructură sau forţa de muncă). Disponibilitatea de a finanţa astfel de proiecte există fără doar şi poate. Dacă nu vorbim de investiţii majore, atunci da, au existat investiţii în ultimii ani, chiar şi în 2020, din partea companiilor prezente deja, ceea ce va contribui cu siguranţă la consolidarea sectorului.

ING Bank România îşi propune să rămână aproape de companiile care activează în domeniul auto, atât prin consultanţă personalizată şi relevantă, workshop-uri, conferinţe, cât şi prin oferirea de servicii financiare specifice sectorului, dar şi nevoilor fiecărui client. De asemenea, prin legăturile pe care le avem la nivel global cu clienţii noştri, putem promova capabilităţile locale şi oportunităţile de afaceri atunci când apar.

 

7. Care a fost impactul pandemiei COVID-19 asupra sectorului auto?

Este cunoscut faptul că sectorul auto a fost puternic afectat de pandemia COVID-19, cererea de măşini noi scăzând drastic la nivel global în lunile martie-mai, însă a avut loc o revenire puternică începând cu luna iunie, atât pentru producătorii finali, cât şi pentru furnizorii de componente. În România, sectorul auto local a performat mai bine decât media europeană, dar faţă de anul trecut, volumele vor fi clar mult mai mici în acest an. Din păcate, a mai existat un efect negativ, având loc numeroase disponibilizări din partea unor companii din sector, însă, din fericire, această tendinţă a fost întreruptă.

Mai mult, aşteptăm lansarea de noi modele atât în producţia locală cât şi în cea europeană (pentru care producătorii de componente din România prezintă o importantă critică), ceea ce ar trebui să aducă un suflu nou, la nivel de imagine şi de comenzi.

 

8. Cum au reacţionat clienţii în această perioadă dificilă? Caz: Toyota România

Toyota România este importatorul care a avut una dintre cele mai bune performanţe de brand în acest an (potrivit datelor furnizate de APIA) din top 10 importatori, având chiar şi perioade cu vânzări mai bune decât perioada similară a anului trecut.

În opinia noastră, au contribuit la aceste rezultate atât structura portofoliului de produse (multe modele hibrid, care atrag din ce în ce mai mulţi consumatori, tot mai conştienţi de importanţa impactului pe care îl avem asupra mediului), cât şi strategia comercială (reţea de dealeri care au continuat să opereze şi în perioada pandemiei, susţînând cererile clienţilor), precum şi diversificarea tipurilor/ surselor de finanţare, fapt ce le-a asigurat o poziţie de lichiditate confortabilă în toată această perioadă.

 

 

Interviu.  Edit Târcolea, Managing Director Toyota România

1. Cum a evoluat procentul hibridelor din total vânzări Toyota? Ce impact a avut programul Rabla (Plus) în cazul acestora? Sunt mai interesaţi oamenii de achiziţia maşinilor verzi?

Ponderea Toyota Full Hybrid înregistrează o dinamică accelerată, ajungând să reprezinte 60% din total vânzări Toyota în primele 8 luni ale anului 2020.  Programul Rabla este un puternic stimulent în achiziţia măşinilor verzi, a căror cotă a crescut semnificativ, de la 3,9% în 2019 la 6,3% în 2020 (conform cifrelor APIA pentru primele 8 luni din 2019, respectiv 2020).  În ceea ce priveşte vânzările Toyota prin programul Rabla din acest an, 7 din 10 clienţi au optat pentru o Toyota Full Hybrid, având de ales dintr-o gamă extinsă de 9 modele.

 

2. Vom vedea mai multe opţiuni de modele hybrid / electrice sau mai eficiente energetic?

Toyota a pornit pe acest drum al electrificării încă din 1997, odată cu lansarea tehnologiei full hybrid, aflată deja la a patra generaţie. Cei peste 20 de ani de cercetare-dezvoltare au determinat că electrificarea să devină accesibilă maselor, iar până în 2025, vom lansa noi platforme plug-în hybrid şi full electrice pe întreg portofoliul. Însă dincolo de obiectivul de a lansa o gama de autovehicule cu zero emisii, Toyota are o singură misiune, aceea de a contribui la o societate mai bună pentru noi toţi, prin popularizarea unor soluţii inovatoare de mobilitate cu respect deplin pentru mediul înconjurător.

 

3.  Cum au cumpărat clienţii maşinile în 2020? Ce procent au avut achiziţiile cu finanţare bancară? Dar leasing?

În 2020, achiziţiile prin finanţare se ridică la 30%, cu o creştere semnificativă în leasing-ul operaţional, graţie valorii reziduale ridicate pe care o are tehnologia Toyota Full Hybrid.

 

4. Cum a influenţat pandemia vânzările Toyota în acest an? Cum v-aţi adaptat? Cum au evoluat vânzările în primele nouă luni din 2020? Cum estimaţi să evolueze per total an 2020? Dar întreagă piaţă locală?

Pandemia a avut un efect puternic negativ asupra întregului sector auto, lunile martie şi aprilie fiind cele mai afectate. Această perioada a constituit şi cea mai grea provocare pentru Toyota, fiind nevoiţi să găsim soluţii pentru derularea activităţii în condiţii de siguranţă, astfel încât clienţii să aibă acces în continuare la serviciile şi produsele noastre. Printr-un efort susţinut al întregii echipe am reuşit să obţinem o performanţă foarte bună, Toyota România înregistrând o creştere a cotei de piaţă la 5,4% în primele 8 luni ale anului 2020 (de la 4,1% în aceeaşi perioadă a anului precedent). Pentru ultimul trimestru al acestui an, dacă luăm în considerare o desfăşurare în condiţii normale a economiei, anticipăm o scădere de aproximativ 25% a pieţei locale şi în acelaşi timp o creştere a cotei de piaţă pentru Toyota România.

Toyota România are un parteneriat de lungă durată cu ING Bank România, iar ultimul an a dus la consolidarea acestui parteneriat, deoarece echipa ING a fost alături de noi în găsirea de soluţii inovatoare, adaptate la nevoile noastre de business. Un exemplu în acest sens îl constituie produsul Supply Chain Finance, un reverse factoring care ne-a îmbunătăţit semnificativ capitalul de lucru în acesta perioadă plină de provocări.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Definim viitorul sustenabil