Constructii & Imobiliare

Ştefan Tudos, vicepreşedinte Genesis Property: Nevoia companiilor pentru spaţii de birouri ar putea varia trimestrial în viitor. Sediile mari, centrale, ar putea fi completate cu o reţea de birouri virtuale, de tip satelit

Ştefan Tudos, vicepreşedinte Genesis Property: Nevoia...

Autor: Ştefan Tudos

16.11.2021, 11:15 152

Forţa de muncă a devenit, în contextul pandemiei, mai fluidă ca oricând. În acelaşi timp, nevoia de flexibilitate a oamenilor se transpune în aceeaşi nevoie şi în companii, care vor trebui să ofere angajaţilor cele mai bune condiţii de lucru, de oriunde şi oricând. Actualul sistem de lucru hibrid, cu zile lucrate de la distanţă şi zile lucrate de la birou, impune regândirea modului în care o companie îşi va organiza birourile pe termen mai lung.

În primul rând, nevoia de spaţii de birouri a companiilor ar putea varia chiar şi trimestrial în viitor. Vechea strategie, prin care o companie ştia exact de câţi metri pătraţi va avea nevoie în următorii 5 ani, va trebui schimbată în multe cazuri. Acum, evoluţia imprevizibilă a pandemiei, dinamica mai mare a angajaţilor şi nevoile mereu în schimbare ale acestora ar putea obliga organizaţiile să găsească soluţii chiar şi o dată la trei luni.  

În al doilea rând, vechiul concept, în care exista un singur sediu central, în care veneau toţi angajaţii, indiferent unde locuiau aceştia, va dispărea în timp. În viitor, companiile vor dori să completeze actualul sediu cu spaţii de birouri-satelit în diverse zone ale unui oraş pentru a putea fi mai aproape de angajaţi. Fie că este vorba de spaţii de co-working sau de birouri închiriate pentru perioade foarte scurte de timp, acestea vor deveni din ce în ce mai mult o alegere nu doar pentru companii, dar şi pentru antreprenori, IMM-uri şi freelanceri.

Astfel, conceptul de „loc de muncă agil” nu mai înseamnă o singură locaţie pentru birouri, ci va însemna o serie de spaţii, inclusiv cele de co-working, aşezate în diferite clădiri, care să ofere angajaţilor mai multă flexibilitate. Acest concept va îngloba inclusiv ideea de „birou virtual”, adică acele servicii care permit unei companii să acceseze o serie de spaţii din diferite locaţii, pe baza unui abonament lunar, în funcţie de nevoile lor şi ale angajaţilor. Aceste servicii vor permite echipelor să colaboreze atât online, cât şi offline, din diverse locuri, iar companiile îşi pot optimiza costurile mai bine, în funcţie de variaţiile de personal şi de diverse proiecte cu perioade determinate care pot apărea.

Freelanceri, IMM-uri sau corporaţii pot cumpăra planuri lunare, trimestriale sau semestriale pentru anumite locaţii, spaţii şi suprafeţe, în funcţie de nevoile de moment. Dacă, de exemplu, un IMM cu 20 angajaţi are nevoie de o echipă de alţi 10 oameni care să lucreze împreună pentru un proiect nou, cu durata de 6 luni, poate apela la astfel de servicii. Nu ar avea sens să încheie un contract de închiriere clasic, cu o durată mare şi pentru o suprafaţă considerabilă, pentru că asta ar însemna costuri semnificative, greu de suportat pentru o companie mai mică.

Totodată, trebuie ţinut cont şi de o altă tendinţă importantă. În noul context, avem o schimbare a dinamicii dintre locul de muncă şi job. Înainte de pandemie, de cele mai multe ori, locul în care oamenii alegeau să locuiască era parţial determinat de locaţia biroului. Acum, după pandemie, locul în care se află locuinţa va dicta spaţiul de lucru ales de angajaţi, iar biroul virtual este o opţiune foarte utilă din acest punct de vedere.

Sistemul hibrid de muncă este aici ca să rămână, nu este doar o soluţie temporară, aplicată doar pe durata pandemiei. Drept urmare, companiile vor trebui să facă ajustările necesare şi să se adapteze la nevoia de flexibilitate a angajaţilor. Nevoia de flexibilitate, însă va trebui totuşi să fie echilibrată cu nevoia angajaţilor de a se întâlni şi de a interacţiona ca echipă, pentru a stimula creativitatea şi a se obţine cele mai bune rezultate. Ideea de spaţiu de lucru virtual, adaptată nevoilor din viitor, nu poate produce cele mai bune rezultate pe termen mediu şi lung, dacă exclude complet interacţiunea fizică a echipelor de angajaţi. Găsirea balansului optim între aceste două modele de lucru va fi elementul cheie pentru asigurarea stabilităţii şi a  succesului companiilor în noua realitate post-pandemică.

Ştefan Tudos face parte din compania Genesis Property, unul dintre cei mai importanţi dezvoltatori de birouri clasa A din România, din anul 2008. El ocupă funcţia de Vice President şi este responsabil de relaţia cu instituţiile financiare şi de administrarea portofoliului de clienţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO