Companii

Zentiva: incercam sa ne intarim pozitia pe piata farmaciilor

22.05.2006, 00:00 44

Achizitia Sicomed din toamna anului trecut a permis companiei farmaceutice Zentiva accelerarea ritmului de dezvoltare al activitatii de pe piata locala.

"Fara aceasta achizitie, ar fi insemnat sa ne construim o pozitie pe o piata pornind de la nimic, ceea ce ne-ar fi luat cativa ani", a declarat Jiri Emmer, Strategy Commerce Director Zentiva. Inainte de achizitia Sicomed, prezenta Zentiva pe piata locala era nesemnificativa, detinand o cota de piata de 1,2%, conform propriilor date.

Zentiva a achizitionat pentru 102 milioane de dolari (circa 85 de milioane de euro) Venoma Holdings Limited, actionarul majoritar al producatorului roman. In prezent Zentiva a ajuns la 75% din Sicomed. Pentru restul de actiuni nu va fi o oferta publica deoarece nu sunt suficiente actiuni pe piata. Procesul de integrare al Sicomed se va incheia, potrivit asteptarilor companiei, luna viitoare.

Dupa achizitia Sicomed, piata romaneasca era a treia ca valoare a vanzarilor in cadrul grupului (417 milioane de euro in 2005). Dupa primul trimestru al anului piata romaneasca a ajuns pe pozitia a doua din punct de vedere valoric.

Din punctul de vedere al numarului de pilule vandute insa, Romania este pe primul loc, datorita in principal pretului mic al acestora.

Pretul mediu al Zentiva pe unitate farmaceutica (pastila) a fost la nivelul anului trecut de 1,76 de lei, in crestere de la 1,5 lei in 2004, situat insa sub pretul mediu din industrie de 8,13 lei, arata un studiu realizat de Cegedim si citat de companie.

Planurile Zentiva pentru Romania includ dezvoltarea portofoliului cu inca 20 de produse pana in 2010, in principalele arii terapeutice.

"Portofoliul Sicomed este tipic pentru un producator de medicamente si ne-am propus sa-l modernizam. Nu credem ca putem introduce chiar toate produsele pe care le-am dori noi, dar cu siguranta putem aduce imbunatatiri", a spus Emmer.

Referitor la produsele Sicomed, reprezentantii companiei au explicat ca unele dintre acestea ar putea iesi gradual de pe piata in urmatorii trei ani, datorita faptului ca sunt foarte vechi, iar cererea ar putea sa dispara.

La acest fenomen ar putea contribui si noile reglementari ale Uniunii Europene, care vor include noi standarde pentru medicamente.

"Problemele de reglementare ar putea fi unul din motivele pentru care am decide sa scoatem un produs de pe piata, dar nu este obligatoriu ca acest lucru sa se generalizeze", a explicat Emmer.

Algocalminul, unul din cele mai vandute produse ale Sicomed, este foarte putin probabil sa paraseasca scena farmaceutica locala pe termen scurt sau mediu.

Alte branduri cu notorietate din portofoliul Sicomed sunt Antinevralgic, care, ca si Algocalmin, are o cota de piata de peste 50% si Dicarbocalm.

La nivelul anului trecut, medicamentul cu cele mai bune rezultate din Romania a fost Simvacard (destinat reducerii nivelului colesterolului), care detinea o cota de piata de 53%, conform datelor furnizate de companie. Cu toate ca Zentiva este prezenta atat pe segmentul de farmacii, cat si in spitale, strategia companiei vizeaza concentrarea pe segmentul de farmacii, datorita potentialului mai mare de crestere.

"In Romania se constata din ce in ce mai mult dezvoltarea pietei de farmacii si de aceea intentionam sa ne intarim si noi pozitia pe aceasta parte. Focusul nostru este pe farmacii", a precizat Mariana Wencz, country manager Zentiva.

Compania investeste masiv in promovare, Wencz precizand ca o parte importanta din cheltuieli sunt destinate echipei comerciale. "In prezent, avem 15 produse pe care le promovam, din care 10 sunt produse noi", spune Marina Wencz.

In totalul vanzarilor companiei, produsele etice (vandute pe baza de reteta) detineau o pondere de 48%, in timp ce OTC-urile reprezentau la nivelul anului trecut 49%.

Principalii distribuitori ai Zentiva, dupa ponderea din totalul vanzarilor valorice, sunt Dita Import-Export, Relad, Farmexim, Farmexpert si Fildas, acestia au totalizat 56% din valoarea totala a vanzarilor brute anul trecut.

Inainte de preluarea Sicomed, Zentiva dispunea de doua unitati de productie in Cehia si Slovacia. Pentru moment, compania exclude achizitia unui alt jucator roman de pe piata farmaceutica. Sicomed a produs anul trecut aproximativ 30,2 milioane de tablete (forme solide) si 90 de milioane de fiole (solutii injectabile).

Pentru acest an, reprezentantii companiei estimeaza o cifra de afaceri de aproximativ 100 de milioane de euro. Pe primele trei luni ale anului, vanzarile din Romania ale companiei cehesti au atins 18,6 milioane de euro, de aproape 15 ori mai mult comparativ cu perioda similara a anului trecut. Rezultatele din primul trimestru sunt in linie cu estimarile companiei.

Incepand cu acest an Zentiva are un nou actionar majoritar, compania Sanofi-Aventis, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata farmaceutica europeana.

Piata farmaceutica locala a atins anul trecut valoarea de 4,6 miliarde de lei (1,27 de miliarde de euro), in crestere cu 18%, comparativ cu perioda similara a anului trecut, peste asteptarile majoritatii jucatorilor. Consumul de medicamente prin intermediul farmaciilor a fost de 3,47 de miliarde de lei (circa 950 de milioane de euro), si a inregistrat cel mai rapid avans, de 25% comparativ cu 2004, in timp ce consumul pe segmentul spitalelor a avut o crestere nesemnificativa.

Pana in 2010 majoritatea jucatorilor estimeaza ca piata va trece de 2,5 miliarde de euro, in conditiile in care concurenta se va intensifica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO