Companii

Yang Xi: inainte de ''89 erati inaintea Chinei, acum ati decazut

03.04.2006, 00:00 430

Cea mai mare investitie chineza din sectorul productiv din Romania, compania DHS Eurosport, este administrata de Yang Xi, fosta profesoara de matematica in China. Compania a deschis saptamana trecuta o fabrica de biciclete la Deva, cea mai mare din sud-estul Europei, cu o productie anuala estimata la un milion de unitati.

Yang Xi a plecat din China in 1996, impreuna cu sotul ei, Niu Guanghui, pentru a face afaceri in Romania. "Am ales orasul Petrosani pentru a demara fabrica de biciciclete DHS Eurosport, si asta din doua motive: somajul mare din Valea Jiului - care garanta disponibilitate din partea pietei muncii - si faptul ca, in acea perioada, Valea Jiului beneficia de statutul de zona defavorizata", spune administratorul firmei.

Investitia a fost localizata initial in Valea Jiului, insa, din acest an, a fost mutata la Deva, unde s-a construit o hala de productie pe o suprafata de 15.000 de metri patrati. La Petrosani a ramas in functiune o sectie de productie de jenti.

Investitia in noua fabrica DHS Eurosport a fost estimata la aproximativ 5 milioane de euro pentru infrastructura, spatii de depozitare si productie. Fabrica produce o bicicleta in patru minute. Pana la deschiderea fabricii de la Deva, cea mai mare unitate de productie a bicicletelor din Europa de Est era in Polonia, cu 800.000 de bucati anual.

La un pret mediu de aproximativ 400 de lei noi pe fiecare bucata vanduta, noua facilitate de productie a DHS Eurosport va duce vanzarile companiei la peste 100 de milioane de euro.

Cu tot succesul afacerii, contactul cu Romania a fost deprimant.

"Nu reuseam sa inteleg modul de gandire al romanilor, iar birocratia ma extenua. Nu mai vorbesc de faptul ca legislatia in domeniul economic se schimba de la o luna la alta. Iar acest lucru sperie orice investitor. Trebuie sa intelegeti ca aveti nevoie de stabilitate legislativa pentru a obtine stabilitate economica. Nici un investitor nu-si ''baga'' banii intr-o regiune in care terenul legislativ este moale si risca sa se scufunde", spune Yang Xi.

Ea adauga ca in China toate problemele se rezolva la Primarie.

"Aici, in Romania, sunt zeci de institutii. Cu toate acestea raportat la modul de a fi, romanii sunt mult mai relaxati decat chinezii. Trateaza lucrurile cu foarte multa usurinta. La chinezi nu este asa. Noi punem munca pe primul plan. Chiar deasupra familiei. Un chinez nu intreaba ce salariu ii dai, ci, intai, iti arata cat poate munci pentru acest salariu", afirma Yang Xi.

Administratorul DHS spune ca inainte de 1989 Romania era inaintea Chinei.

"Ati fost inaintea noastra. Acum ati decazut. ën China mediul de afaceri este mult mai curat decat aici. Aveti foarte multa birocratie. ën schimb, patronii chinezi pierd foarte mult timp pentru stabilirea de noi relatii de afaceri. Protocolul presupune intalniri lungi la restaurante, lucru care te retine de la problemele firmei", explica ea.

Firma a demarat cu un capital social de 20.000 de dolari (18.000 de euro), ajungand in prima jumatate a anului 2005 sa aiba o cifra de afaceri de aproximativ 15 milioane de lei (4,2 mil. euro). ën Eurosport DHS sunt implicate sase persoane din Republica Populara Chineza.

Compania produce 30-40 de modele de biciclete atat pentru pentru copii, cat si pentru adulti.

Aproximativ 25% din productia anuala a companiei merge la export, in principal pentru tarile din Uniunea Europeana. Societatea are deja contracte incheiate pentru export de produse in Germania, Italia, Ungaria, Moldova, Albania.

O bicicleta are aproximativ 100 de componente si nici un producator de biciclete nu-si produce toate componentele necesare in facilitatile proprii. O mare parte din acestea provin de la producatori specializati in acest domeniu. De exemplu, la Petrosani, sunt fabricate gentile de bicicleta, ghidonul metalic si alte cateva mici subansamble.

Tot de pe piata interna, de la Lugoj, sunt achizitionate cauciucurile. Restul subansamblelor sunt importate din China si Ungaria. Componentele bicicletei reprezinta 40 la suta din valoarea acesteia. Diferenta o reprezinta cheltuielile cu manopera, utilitati, ambalare si transport si cheltuieli legate de promovarea produsului pe piata.

Reteaua de distributie a DH Sport acopera intreg teritoriul Romaniei, compania colaborand cu peste 260 de societati comerciale printre care reteaua Metro, XXL, Billa, Carrefour, Cora etc.

Potrivit estimarilor proprii, DHS detine o cota de 70% din piata bicicletelor, restul pietei fiind impartita intre compania Tohan din Brasov si o fabrica din Bucuresti.

De altfel, Tohan, a inceput, in urma cu doi ani, o strategie de acaparare a unui segment de piata ocupat de importuri, prin diversificarea gamei de produse, unul dintre produsele lansate cu succes de fabrica de la Zarnesti fiind motoscuterul Tohan. Acest tip de motoscuter este realizat in colaborare cu producatorul indian Hero Honda.

De asemenea, anul trecut a fost anuntata inca o investitie in parcul Eurologistic din Baia Mare, unde urmau sa fie asamblate componentele pentru biciclete Eurobike sub licenta maghiara. Numai ca, desi exista o comanda de 70.000 de biciclete pentru Polonia, problemele vamale au impiedicat investitorii sa demareze proiectul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO