Companii

Vremuri grele pentru omniprezentul taxi negru

13.04.2001, 00:00 17



Nici chiar manevrele lor indraznete ale taxiurilor negre din Londra nu ar mai putea ajuta companiile producatoare sa scape cu bine de problemele financiare si comerciale prin care trec in prezent.

Manganese Bronze, a carei divizie London Taxis INternational (LTI) din Coventry, producatoare a taxiurilor TXi, detine o cota de 80% din piata de profil, inregistreaza pierderi din cauza scaderii cererii.

Concurentul sau, Metrocab, din Staffordshire care detine restul de 20% din piata, inca se mai lupta sa scape de lichidarea judiciara pe care a reusit sa o evite "la mustata" la sfarsitul anului trecut.

Amandoua companiile au acuzat cresterea exploziva a pretului petrolului si probleme de transport public care i-au indepartat pe clienti de centrul orasului, care le-au provocat o scadere de aproximativ o treime din cifrele de vanzari in ultimul an.

Cei doi producatori insa, mai au si alte motive de ingrijorare, intrucat pozitia privilegiata de care s-au bucurat taxiurile negre din Londra timp de zeci de ani, este, in prezent, amenintata.

O astfel de amenintare vine dinspre forurile legislative care examineaza posibilitatea acordarii unei mai mari libertati de actiune industriei mini-taxiurilor.

Un al doilea motiv de ingrijorare il reprezinta taxiurile produse de catre companiile concurente. Daca Public Carriage Office (Oficiul Public pentru Taxiuri) va acorda taximetrelor produse de concurenta acelasi statut, LTI si un Metrocab proaspat readus pe linia de plutire s-ar putea trezi in plin razboi al preturilor, ceva aproximativ necunoscut pe vremea confortabilului lor oligopol, trebuind sa treaca si printr-un test al loialitatii clientilor fata de taxiurile negre.

In plus, ca o ironie a sortii, LTI se vede lovita de decizia autoritatilor londoneze de reduce termenul limita pana la care soferii de taxi trebuie sa stie toate strazile orasului, pentru a trece testul de cunostinte in domeniu. Aceasta decizie va fi luata in ciuda protestelor celor 24000 de soferi de taximetre negre din Londra.

Hotararea autoritatilor se datoreaza faptului ca in prezent, nu exista suficienti soferi de taxi ca sa acopere cererea, in plus, soferii nefiind suficient de flexibili la dorintele clientilor, astfel incat gasirea unui taxi negru pe timp de noapte este destul de dificila, ceea ce lasa loc pe piata minitaximetrelor.

In opinia lui Bob Oddy, secretar general al London Taxi Drivers Association (Asociatia aoferilor de Taxi din Londra), printre cei care doresc aceasta devansare ar chiar producatorii de taxiuri negre insisi, in speranta unei cresteri a vanzarilor, in caz ca un numar de 11.000 de soferi de taxi care asteapta sa dea examenul il vor putea promova mai repede.

"Problema e cu dus si-ntors," comenteaza Oddy. "Tu ca sofer de taximetru ai mai baga bani 30.000 de lire sterline intr-o masina noua, cand stii ca vin mai intra pe piata alte cateva mii de soferi cu care va trebui sa te lupti? Normal ca nu. Solutia cea mai buna de adoptat pentru soferi va fi asocierea cu cativa colegi pentru o masina, in scopul reducerii costurilor."

Principalul concurent al LTI si al Metrocab, in eventualitatea ca aceasta companie va scapa de lichidarea judiciara, este Eurocab, care foloseste masini mari de la Mercedes-Benz si Fiat. Aceste vehicule insa trebuie modificate pentru a putea efectua manevrele cerute de Public Carriage Office.

In acest scop, Jubilee Automotive Group, compania care ofera Eurocab pe piata britanica, intentioneaza sa supuna masinile sale verificarii si autorizari in acest an.

Chiar si modificate conform normelor Public Carriage Office, aceste taximetre vor fi mai ieftine decat cele negre, care costa de la 28.000 de lire sterline in sus, afirma Michael HOlland, director la Jubilee. Eurocab a primit deja aprobarile necesare in cateva orase din Marea Britanie, printre care si Birmingham.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO