Companii

Vlad, Selgros: E important sa stopam hemoragia de bani generata de plecarile romanilor in vacante in afara tarii

Vlad, Selgros: E important sa stopam hemoragia de bani generata de plecarile romanilor in vacante in afara tarii
08.04.2010, 00:00 71

Proprietarii de hoteluri si restaurante au suferit anul trecutla fel de mult ca si micii comercianti din cauza declinului consumului, iar primele semnale de crestere ar putea veni la jumatateaacestui an, afirma Alexandru Vlad, directorul executiv al SelgrosCash & Carry Romania, referindu-se la cele doua categorii maride clienti ai retelei pe care o conduce.

"Cel mai optimist scenariu, in opinia mea, este oprireadeclinului economic la jumatatea anului si o crestere usoara aconsumului in semestrul al doilea. Daca se va intampla acest lucru,ma astept ca 2010 sa fie un an mai bun in comert decat 2009."

Vlad, 35 de ani, unul dintre cei mai puternici executivi romanidin comert, dezvaluie insa si scenariul pesimist: "Daca nu reusimsa oprim declinul economic in acest an, consumul nu va reveni pecrestere".

Majoritatea retelelor mari de magazine active la nivel local autrecut pe un trend descendent al vanzarilor in 2009, pentru primadata de la intrarea pe piata. De la cresteri de peste 10%, retailulde bunuri de larg consum a ajuns intr-un singur an la o contractiede 10% in volum, potrivit studiilor de piata.

Directorul Selgros afirma ca, desi a fost abrupta, scaderea dincomert nu a fost surprinzatoare. "2009 este anul in care am revenitcu picioarele pe pamant. Nimeni nu se astepta ca boom-ul din consumsa dureze 15 ani."

Pretul, tot mai important in decizia decumparare

Cele mai importante au fost insa schimbarile din obisnuintele deconsum ale romanilor, mai afirma Vlad. "Anul trecut am remarcat inprimul rand o orientare a consumului catre primul nivel de pret. Incazul nostru, numarul de articole vandute in retea a ramasconstant", afirma el, fara a da insa detalii despre dinamicavalorii vanzarilor in 2009.

Si producatorii din FMCG (sectorul bunurilor de larg consum) auremarcat polarizarea pietei: consu matorii cu venituri peste medieau ramas fideli brandurilor premium, in timp ce clasa de mijloc sipopulatia cu venituri mici au migrat puternic catre produsele mai ieftine.

"Pretul devine un criteriu tot mai important in decizia decumparare a unui produs, ceea ce nu este o surpriza: e doarinceputul unui proces, iar criza este doar unul dintre factori",explica directorul Selgros.

Polarizarea pietei a dus presiunea pe pret la cote maxime:numarul promotiilor a explodat in magazine in 2009, fiind sustinuteatat de producatori, cat si de retaileri prin reducereamarjelor.

"In 2010 cred ca va continua razboiul preturilor in comert, iararticolele de prim nivel de pret vor asigura rulajele retailerilorsi in acest an", prognozeaza Vlad.

Raman la acelasi ritm de expansiune

Reteaua si-a diminuat costurile in 2009 in principal prinrenegocierea contractelor cu furnizorii de servicii si de produse."Am renegociat toate contractele de costuri: energie, telefon,flota auto etc. La nivelul efectivului de angajati, am folositfluctuatia normala de personal pentru a desfiinta unele locuri demunca ce nu erau absolut necesare", precizeaza directorulSelgros.

Anul trecut, Selgros a deschis pri ma pescarie din retea printransfor marea raionului de peste intr-un magazin specializatsituat in interiorul unitatii din Brasov si a introdus serviciul decomisionare si transport pentru clientii mari. Vlad spune ca celedoua proiecte vor fi dezvoltate si in urmatorii ani.

Cea mai mare investitie a retelei din 2009 a fost insainaugurarea magazinului de pe strada Valea Cascadelor din Capitala.Noua unitate a implicat investitii de 38 mil. euro, peste mediacelorlalte magazine. Aceasta este a 18-a locatie Selgros Cash &Carry din Romania.

"Criza nu ne-a influentat in niciun fel strategia de expansiunela nivel local. Vizam in continuare sa ajungem la un numar total de21 de locatii, iar proiectele viitoare dupa atingerea acestuiobiectiv depind de conditiile din piata", sustine directorulexecutiv al retelei.

Selgros ar putea deschide cel putin un magazin in a douajumatate a anului, insa compania nu a anuntat pana acum locatii noipentru 2010.

"Ne uitam la orase cu o putere economica similara celor in caresuntem deja prezenti. Si Bucurestiul are inca potential pentruexpansiune, dar acesta trebuie pus in balanta cu costul intrariiintr-o locatie noua", afirma Vlad.

"Nu vrem sa grabim expansiunea. Pana acum am analizat indelungfiecare locatie si vom continua sa facem la fel, mai ales ca avemdeja o masa critica de magazine", completeaza directorul.

Compania a raportat in 2008 o cifra de afaceri de 858,6 mil.euro, in crestere cu aproximativ 5% fata de valoarea din 2007, inconditiile expansiunii cu o singura unitate in acest interval.

In martie s-a vazut o stabilizare a pietei

"Per ansamblu, noi ne-am pastrat numarul de clienti relativconstant, ceea ce cred ca este un lucru sanatos pentru business:atunci cand le va bate vant din spate clientilor vom avea pe ce sane bazam reluarea cresterii."

Cei mai mari clienti ai unui magazin cash & carry suntrestaurantele, hotelurile si revanzatorii. Un magazin de profilare, in general, un portofoliu de 5.000-10.000 de clienticompanii.

A fost un start slab in 2010?

"Semnalele pe care le-am primit din piata in prima luna sijumatate din 2010 arata ca suntem inca in criza. In martie am vazuto stabilizare, dar acum este prea devreme pentru conturareatendintelor pe primul semestru", spune directorul Selgros.

Singurul competitor direct al Selgros este reteaua germana MetroCash & Carry, pe o piata care s-a dovedit a fi in ultimii animai putin dinamica decat celelalte forme de comert modern -hipermarketurile, supermarketurile si hard discounterele.

"Dintre toate segmentele de piata din comertul modern, cel almagazinelor cash & carry este in acest moment cel mai aproapede saturatie. Nu este insa un segment mai putin competitiv; esteadevarat ca avem un singur competitor direct, insa ne luptam pentruclienti si cu distribuitori sau cu alte formate de retail amplasatein zonele pe care le acoperim".

De unde ar putea veni cresterile in urmatorii ani incomert?

"80% din produsele alimentare din magazinele Selgros suntfabricate local. Problema este ca producatorii nu au posibilitateade a-si lua toate materiile prime de pe piata locala, fiind fortatisa apeleze la importuri. Ne trebuie investitii masive, import deknow how si exploatatii agricole mari pentru a urma exemplulPoloniei, tara care isi asigura necesarul de consum de alimente dinproductia proprie", spune directorul Selgros.

Dezvoltarea turismului romanesc ar fi un alt catalizator alcresterii segmentului de magazine cash & carry, tinand cont caunitatile de cazare se numara printre cei mai mari clienti airetelelor de profil.

"Este important sa stopam hemo ragia de bani generata deplecarile romanilor in vacante in afara tarii. Cred ca se potdezvolta si turismul montan si agroturismul cu mai multa inventivitate; in plus, cred ca am putea profita de infrastructura laMarea Neagra mai mult de trei luni pe an", apreciaza Vlad.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO