Companii

Vânzările pe caiet şi autoconsumul pun piedică în calea intrării comerţului modern la sate

Vânzările pe caiet şi autoconsumul pun piedică în...

Autor: Cristina Roşca

24.04.2013, 12:30 1030
Cei 12 jucători din comerţul modern au pus peste 1.000 de magazine pe harta urbană a României, dar în ultima perioadă au apărut şi primele tentative de extin­dere în zona rurală, chiar dacă este vorba despre localităţi din jurul marilor oraşe. Până acum doar Mega Image şi Profi au deschis magazine în rural.  Cine mai are planuri pentru mediul rural şi când se va muta câmpul de luptă dintre supermarketuri şi chioşcurile tradiţionale la sate?
 
Reţeaua Kaufland România nu are magazine deschise în sate şi comune. Până în acest moment Kaufland s-a orientat către oraşele cu o populaţie de peste 20.000 de locuitori şi am dorit să acoperim toate oraşele reşedinţă de judeţ din România. În funcţie de evoluţia pieţei în următoarea perioadă vom hotărî ulterior dacă ne vom extin­de şi în zonele rurale“, spun reprezentanţii Kaufland, liderul pieţei locale cu o reţea de peste 80 de hiper­marke­turi cu preţuri mici

Până acum singurii care au făcut paşi în direcţia zonei rurale au fost Mega Image şi Profi, ambii jucători pe format mic de maga­zine, cu o suprafaţă similară celei a unei alimen­tare tradiţionale. Mega Image s-a „aventurat“ în zona din imediata apropiere a Bucureştiului pe care a mizat încă de la intrarea pe piaţă. Belgienii au deschis şi în câteva localităţi din judeţele din împrejurimi, dar nu au ocolit nici staţiuni turistice precum Zărneşti, Bran sau Buşteni.

Profi a deschis singurul său magazin din zona rurală la Pânticeu Cluj, însă nu exclude posibilitatea unor noi unităţi, mai ales în contextul în care la finalul anului trecut Pawel Musial, directorul general al reţelei, spunea că retailerul a dezvoltat un nou format de magazine, adaptat pentru zona rurală. Astfel, formatul Loco a fost prezentat ca o replică a magazinelor care se găseau anterior la sate şi care vindeau toate produsele necesare vieţii în mediul rural, printre care sape şi lopeţi.

Magazinele vor fi aprovizionate atât cu produse alimentare de bază, cât şi cu produse non-food specifice vieţii la sate. Musial spunea anterior că vor exista şi produse alimentare, însă mai puţine pentru că anumite produse, precum ouă sau lapte, există din producţia proprie. Până în prezent oficialii companiei nu au anunţat deschiderea niciunei unităţi Loco.


Principalele impedimente

Marius Căluian, general manager al com­pa­niei de cercetare de piaţă Vektor Mark­t­for­schung, este şi el de părere că produsele fresh, le­gumele şi fructele, produsele lactate, vinul şi unele băuturi spirtoase nu vor prezenta o ce­re­re ridicată din partea consumatorilor finali din zona respectivă. Mai mult, el crede că dacă ana­li­zăm zona rurală din punct de vedere strict ad­mi­nistrativ (conform împărţirii teritoriale ofi­cia­le a României), pe termen scurt ea pre­zin­tă un potenţial limitat pentru comerţul modern în spe­cial din cauza puterii de cumpărare mai re­duse a populaţiei din zona respectivă faţă de cea din zona urbană, dar şi a obiceiurilor diferite de cumpărare şi consum generate de nevoi di­fe­rite.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO