Companii

Vanzarile JTI, plus 35% din tigari mai scumpe si mai usoare

28.10.2004, 00:00 56

Producatorul de tigarete Japan Tobacco International (JTI) Romania a raportat pentru primele noua luni ale acestui an o crestere valorica a vanzarilor cu 35% fata de perioada similara a anului trecut.
"Cota de piata a JTI a avut o evolutie pozitiva, inregistrand cresteri semnificative in cazul marcilor Camel, Winston si Winchester, in timp ce marca More a inregistrat o evolutie negativa, pe fondul unei tendinte de orientare a pietei catre marcile mai scumpe", a spus Gilda Lazar, Corporate Affairs Director JTI Romania.
Ea a explicat ca rezultatele pozitive sunt datorate investitiilor recente in propriul sistem de distributie. JTI Romania a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 154,4 milioane de euro, in crestere cu 57% fata de 2002, situandu-se pe locul trei pe piata.
JTI produce si comercializeaza in Romania cinci marci de tigarete: Camel, Winston, Monte Carlo, Winchester si More KS.
"Datorita noilor lansari de produse cat si dinamicii preturilor, se observa, mai ales in ultima perioada, o concentrare a vanzarilor in segmentul de mijloc al pietei, segment disputat de companiile multinationale. De altfel, segmentul international al tigaretelor a crescut pe primele noua luni ale acestui an cu aproximativ 5%", afirma Gilda Lazar. Ea sustine ca preferintele consumatorilor romani se indreapta, in continuare, catre maricile de tigarete ?usoare" cu continut redus de gudron si nicotina. ?Acest segment al tigaretelor usoare a crescut in aceeasi perioada cu 13%", afirma Gilda Lazar.
Piata autohtona a tigaretelor e relativ constanta in ultimii ani - 32-35 miliarde tigarete - cu o valoare de aproximativ 1 miliard de dolari sI este dominata de cei trei mari jucatori care isI impart sI piata mondiala: Philip Morris, British American Tobacco (BAT) si JTI. Producatorul national de tigarete - Societatea Nationala Tutunul Romanesc (SNTR) SA - a pierdut cote importante de piata in ultimii ani pe fondul incertitudinilor legate de privatizarea acestuia in timp ce cei cativa mici producatori regionali de tigarete nu pot constitui o amenintare pentru cei trei mari.
Cei trei mari se afla pe plan international unei presiuni fara precedent din partea sustinatorilor legislatiei anitifumat al carei ecouri se fac resimtite sI pe piata romaneasca. Industria a fost zdruncinata de impunerea de restrictii fumatului in locurile publice in unele state europene dar sI de iminenta reducere a subventiilor pentru culturile de tutun care I-a determinat pe primii trei mari traderi de tutun sa paraseasca, cel mai mare producator european de tutun.
Autoritatile romane au adoptat un set de masuri legislative menite sa reduca consumul de tigarete si sa impuna un control mai accentuat asupra producatorilor. "Efectele noii legislatii vor putea fi vizibile doar in timp, dat fiind ca implementarea prevederilor acesteia se face gradual", afirma Gilda Lazar.
Pe piata romaneasca pretul tigaretelor este incomparabil mai mic fata de cel din UE - 0,7 -1 euro fata de 3-4 euro - dar acesta va continua sa creasca gradual din cauza cresterii graduale a accizelor pana in momentul aderarii Romaniei la UE. Industriei ii vor fi impuse restrictii in publicitate, ii vor fi solicitate sa aplice pe pachetele de tigarete noi avertizari (care vor acoperi intre 30 sI 40% din suprafata pachetului) care vor avea un continut mult mai dur decat cel actual ("Fumatul poate afecta calitatea spermei" fata de "Tutunul dauneaza grav sanatatii) obligativitatea de a scrie pe pachet continutul de gudron si nicotina s.a..
La nivel international, JTI se afla in pragul privatizarii in urma deciziei luata de Guvernul japonez de a vinde circa 14% din companie pentru 2,07 miliarde de dolari.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO