Companii

Vânzările din comerţul cu amănuntul au revenit în mai pe creştere, după ce se prăbuşiseră în martie şi aprilie. Vânzările din retail au crescut cu 18,5% faţă de luna precedentă

Vânzările din comerţul cu amănuntul au revenit în...

Autor: Roxana Rosu

06.07.2020, 09:43 458

Vânzările din retail au crescut în luna mai cu 18,5% faţă de aprilie, pe serie brută, datorită creşterilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor (+29,5%), vânzările de produse nealimentare (+28,2%) şi la vânzările alimente, băuturi şi tutun (+6,3%), arată datele INS.

Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, afacerile din comerţul cu amănuntul au urcat în mai cu 20,2%.

Creşterile din luna mai vin după prăbuşirea vânzărilor în luna aprilie, când comerţul cu amănuntul a raportat o scădere de 22%, pe serie ajustată, faţă de martie şi de 20% pe serie brută. 

”Previzionăm redinamizarea comerţului cu amănuntul pe termen scurt şi o creştere a consumului privat cu un ritm mediu anual de 2.8% în perioada 2020-2022, evoluţie determinată de relansarea fluxurilor investiţionale (cu impact pozitiv pentru piaţa forţei de muncă) şi de nivelul redus al costurilor reale de finanţare”, a comentat Andrei Rădulescu, director Analiză Macroeconomică la Banca Transilvania. 

Comparativ cu perioada similară din 2019, în mai vânzările au scăzut atât ca serie brută cu 5,3% cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 1,2%. Evoluţia descendentă a fost determinată de diminuarea vânzărilor de  carburanţi (-22,2% ca serie brută) şi a celor produse nealimentare (-5,2%).

În schimb, vânzările de alimente, băuturi şi tutun au crescut în mai 2020 faţă de mai 2019 cu 5,2%.

În total, în primele cinci luni ale anului, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut cu 0,1% ca serie brută şi cu 0,6% ca serie ajustată.

Evoluţia vânzărilor din ianuarie-mai a fost influenţată mai ales de creşterea de pe zona de  produse alimentare, băuturi şi tutun (+8,5%). În acelaşi timp, pe segmentul de carburanţi a fost înregistrat un minus de 11%, iar la produsele nealimentare de 1,6%.

Pe serie ajustată sezonier, vânzările de alimente, băuturi şi tutun s-au majorat cu 7,3%. Scăderi au înregistrat comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-9,8%) şi vânzările de produse nealimentare (-1,1%).

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO