Companii

Vanzarile auto tind sa-si revina

13.07.2000, 00:00 26



Vanzarile de autovehicule au crescut spectaculos in al doilea trimestru al acestui an, cu 42%, dupa prabusirea inregistrata in primele trei luni, insa per total, primul semestru este cu 40% mai slab decat cel din 1999, releva statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Pe trend invers, importurile in primele sase luni au continuat evolutia pozitiva, crescand cu 70% si depasind astfel o cincime din totalul vanzarilor.

Chiar daca productia si vanzarile pe primele sase luni ale anului se situeaza mult sub nivelul inregistrat in perioada similara a anilor 1999 si 1998 (an record al vanzarilor de autovehicule), revirimentul inregistrat ar putea insemna ca pentru intreg anul rezultatele sa nu fie chiar atat de slabe. Conducerea APIA estimeaza ca vanzarile totale se vor situa in acest an putin sub 100.000 de unitati, reprezentand circa 80% din rezultatele anului trecut.

Importurile de autovehicule au inregistrat o crestere spectaculoasa fata de semestrul I 1999, depasind 7.700 de bucati, nivel la care se situau alta data vanzarile pentru un an intreg. "Aceasta se datoreaza eliminarii taxei de drum de 5% aplicata autovehiculelor noi, reducerii taxelor vamale si cresterii utilizarii leasingului", a explicat Paul Schiaucu, presedintele APIA.

Vedeta de necontestat in acest sector a fost producatorul francez Renault care a realizat aproape o cincime din importuri, urmat de marcile Volkswagen (12%) si Fiat (10%). Chiar daca primul importator este in continuare grupul Porsche Romania, care reuneste marcile Volkswagen, Skoda, Audi, Seat si Porsche, concernul Renault are in prezent comenzi importante pe care nu le poate satisface, programandu-le pentru lunile urmatoare, fiind foarte posibil sa detroneze liderul acestui top pana la sfarsitul anului.

Vanzarile Dacia au atins pe primele sase luni putin peste 22.000 unitati, reprezentand sub jumatate din semestrul I 1999, cota de piata scazand astfel sub 60%.

Cu toate acestea, dupa scaderea dramatica de la inceputul anului, cand potentialii cumparatori au amanat achizitia in asteptarea unui eventual model nou de la Renault (lucru practic imposibil intr-o perioada atat de scurta), vanzarile constructorului de la Colibasi au crescut incet, dar sigur, astfel incat in luna iunie s-au situat la un nivel similar celui de anul trecut. Dacia a reusit in aceasta perioada sa-si adapteze remarcabil productia la vanzari, spre deosebire de alti constructori romani, chiar daca productia din lunile aprilie si mai a scazut pentru prima data sub cele ale Daewoo, pana spre nivelul de 1.700 de bucati. Conducerea a inteles ca nu trebuie produs de dragul de a produce, astfel ca in luna mai, cand avea stocuri imense ramse din primul trimestru, a decis sa se lucreze numai cinci zile.

In cazul Daewoo, vanzarile au reprezentat doar doua treimi din performantele de anul trecut, motivul nefiind unul "emotional" ca la Dacia. Principala cauza este, in opinia conducerii APIA, incertitudinea legata de situatia companiei mama sud-coreeana, in prezent insolvabila.

Chiar daca a pastrat productia de anul trecut, Aro a reusit sa vanda numai 65% comparativ cu semestrul I 1999. Un succes relativ a avut producatorul brasovean de camioane Roman, care a inregistrat o crestere a vanzarilor cu 33%, insa totalul de 331 unitati ramane inca extrem de redus.

O evolutie spectaculoasa s-a inregistrat in cazul exporturilor, care au crescut de peste sase ori fata de primele sase luni ale anului trecut, reprezentand in perioada analizata circa 16% din productia indigena de autovehicule. Performerul absolut a fost producatorul craiovean Daewoo, care a realizat 84% din totalul de 5.800 de masini exportate, in special prin modelele Matiz si Nubira.

Un salt spectaculos au avut-o vanzarile autoturismelor cu motor Diesel, care s-au triplat, ajungand sa reprezinte 37% din totalul importurilor, fata de 17% in semestrul I 1999. Aceasta tendinta se raliaza evolutiei mondiale, motoarele Diesel fiind mult mai fiabile, cu consumuri mai mici si avand un nivel mult mai redus al poluarii.

O alta tendinta semnificativa a fost dublarea vanzarii de automobile de teren din import, peste cresterea generala a importurilor, in detrimentul vanzarilor de masini de teren al producatorilor indigeni Aro si Daewoo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO