Companii

Unul dintre cei mai vechi furnizori ai H&M din România a intrat în insolvenţă

Unul dintre cei mai vechi furnizori ai H&M din România a...

Autor: Cristina Roşca

06.09.2019, 15:00 2117

♦ Afacerile companiei Ottorose Rom din judeţul Prahova au scăzut la mai puţin de jumătate în 2018, până la 30 mil. lei ♦ Mai mult, compania a trecut pe pierderi pentru prima dată după 2011 şi a renunţat la circa 240 de salariaţi ♦ Producătorul a avut în perioada 2015-2016 peste 400 de salariaţi.

Compania Ottorose Rom din jude­ţul Prahova, unul dintre cei mai vechi fur­nizori ai H&M din România, a intrat în insolvenţă la propria cerere în 2019, fiind una dintre cele mai mari insol­venţe ale anului potrivit datelor de la Re­gistrul Comerţului (RECOM), care iau în considerare cifra de afaceri din 2018.

Printre creditori se numără com­paniile de curierat DHL International şi UPS, alături de Ad­minis­traţia Jude­ţeană a Finan­ţelor Publice Prahova, pro­ducătorul de pungi şi ambalaje C&I Bestseller Production şi de Pasmatex, o companie care e specia­lizată în reali­zarea de pas­manterie-ţesă­turi înguste.

În total, din datele de la RECOM, în S1 2019 au intrat în insolvenţă un total de 3.200 de companii din eco­nomie. După cifra de afaceri, Ottorose Rom este a 16-a ca mărime.

Afacerile companiei din judeţul Prahova au scă­zut la mai puţin de jumă­tate în 2018, până la 30 mil. lei, faţă de aproape 70 mil. lei în anul an­terior. Mai mult, compania a trecut pe pierderi pentru prima dată după 2011 şi a renunţat la circa 240 de salariaţi.

Pe site-ul companiei apare infor­maţia potrivit căreia firma are drept clienţi nume internaţionale precum H&M, United Colors of Benetton, Zara, Mango sau Reserved. Aceştia sunt de altfel unii dintre cei mai mari retaileri din lume.

Intrarea în insolvenţă vine după ce în ultimii doi ani mai multe firme au intrat în incapacitate de plată sau au închis facilităţile de producţie de pantofi şi haine din România invocând faptul că piaţa locală a devenit prea scumpă.  Astfel, în perioada 2008-2018 salariul mediu net din industrie a crescut de la 750 de lei la 1.600-1.800 de lei, dar rămâne cu până la 40% sub media naţională.

Salariile sunt prea mici pentru anga­jaţi şi totuşi sunt considerate a fi prea mari de către angajatori. De aceea există o fluctuaţie mare de personal, oa­menii plecând peste hotare sau în alte industrii.

Industria de profil - producţie de haine şi pantofi - este cunoscută ca una dintre cele care plătesc cele mai mici salarii din economie, de multe ori apro­piate de minim.

Majorările salariale constante în ultimii ani au dus însă inva­riabil la creşteri de câştig şi în această industrie.

România a fost o destinaţie atră­gătoare pentru producţia de pantofi din trei motive principale: poziţia geografică favorabilă (plasarea în Europa, aproape de sediile centrale ale marilor retaileri), forţa de muncă bine pregătită şi salariile mici. Majo­rarea acestora din urmă îi face pe retaileri să îşi îndrepte mai mult pri­virea către Asia sau alte ţări mai ieftine.?Spre exemplu, retailerul de modă H&M şi-a redus colaborarea cu fabricile de îmbrăcăminte şi încălţăminte din România, astfel că doar 26 de unităţi de producţie mai cos şi croiesc haine, accesorii şi pantofi pentru suedezi, faţă de peste 30 acum doi ani. Totodată, numărul de angajaţi care lucrează pentru a pune „made in România“ pe hainele H&M a scăzut pe de-o parte ca urmare a scăderii numărului de fabrici-partenere, iar pe de alta ca urmare a restructurării activităţii unor unităţi de producţie. Acesta este şi cazul Ottorose Rom care mai avea la finalul lui 2018 mai puţin de 100 de salariaţi, cu aproape 240 mai puţini ca în 2017.

Ottorose Rom figurează în continuare pe site-ul H&M ca furnizor încadrat la categoria silver (argint), la fel ca acum câţiva ani. La H & M furnizorii sunt împărţiti pe grade, cei mai importanţi fiind cei din secţiunile platină şi aur. Aceştia sunt parteneri strategici ai H & M. Partenerii de argint sunt colaboratori de cursă lungă, pe când cei din categoria alţii sunt nume noi pe lista grupului suedez.

În 2013, în singurul interviu acordate ZF, oficialii companiei spuneau că firma se ocupă nu doar cu producţia, ci şi cu designul colecţiilor pentru H&M.

„Odată la două-trei luni realizăm o colecţie pentru H&M, mergem şi o prezentăm în Suedia, iar buyerii lor (echipele de achiziţii – n. red.) aleg anumite modele. Acestea devin comenzi pentru noi. Dacă sunt comandate (de către H&M, de exemplu - n.red.) cantităţi foarte mari, subcontractăm alte fabrici. Dacă nu, încercăm să producem în propria noastră fabrică. Totuşi, noi ne-am axat pe partea de design şi suntem în principal un birou de design. Fabricile de regulă aşteaptă să primească totul direct de la retailer”, explicau atunci oficialii companiei. Focusul pe producţia integrată mai degrabă decât pe lohn le-a permis producătorilor să aibă preţuri mai mari şi îi avantaja în competiţia cu Asia. Majorarea salariilor şi criza de forţă de muncă pare să-şi fi spus cuvântul.

„Cu sediul iniţial în nordul Londrei, compania şi-a mutat producţia în România în anii ’90, căutând o ţară cu costuri mai mici. Am înfiinţat Ottorose Rom SRL pentru a profita de istoria îndelungată a acestei ţări în ceea ce priveşte fabricarea articolelor de îmbrăcăminte şi de costurile reduse între ţările UE”, potrivit site-ului companiei.

Prima fabrică a fost deschisă în 1992 şi este acreditată de Arcadia Group, H&M Hennes, ICC Group şi Dunnes; specializată fiind exclusiv în producţia de îmbrăcăminte pentru femei, conform aceleiaşi surse.

„Producţia noastră actuală depăşeşte 200.000 de unităţi pe lună. Specializată în îmbrăcăminte pentru doamne, fabrica produce jachete, pantaloni, fuste, bluze. În 2003 am înfiinţat un centru de proiectare în România pentru a oferi sprijin echipei noastre de proiectare din Marea Britanie. De-a lungul anilor, echipa a dobândit abilităţi de design şi astăzi vindem către unele dintre cele mai mari companii de modă din lume direct prin acest birou, cu vizite regulate la Londra, Paris şi New York, la curent cu ultimele tendinţe”, scrie pe site-ul companiei care a intrat în insolvenţă la propria cerere. Specializarea angajaţilor în zona de design nu înseamnă doar preţuri mai mari practicate faţă de retaileri, dar şi salarii pe măsură.

La Registrul Comerţului firma figurează ca fiind deţinută de cetăţeanul britanic Michalakis Lycorgou.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO