Companii

Un SRL ceh concureaza marii producatori de antivirusi

23.07.2001, 00:00 13



Ian Grizbach a creat primul program antivirus in 1987, pas care avea sa-l duca numai trei ani mai tarziu la infiintarea Grisoft, companie specializata in programarea si distribuirea de software antivirus, din care detine 47%.

Compania domina in prezent piata antivirus din Cehia si Slovacia estimata la 300.000 de corporatii locale si utilizatori individuali ai soft-ului, iar de cativa ani a inceput sa intre si pe pietele vest europene si ale Statelor Unite, avand deja un milion de utilizatori ai soft-ului in intreaga lume.

Grizbach a fondat compania in 1990 si produce in exclusivitate programe antivirus comercializate sub brandul AVG. Potrivit statisticilor companiei, de-a lungul ultimului deceniu, aceasta a castigat peste 50% din piata de software antivirus din cele doua tari.

Dupa ce si-a consolidat pozitia acasa, compania din Cehia a inceput sa cucereasca noi piete. "Grisoft vinde softul AVG in Europa de Vest: Germania, Franta, Marea Britanie prin parteneriate cu diferiti distribuitori locali," explica Tomas Hofer, directorul comercial al companiei.

Desfacerea pe piata interna este predominanta, dar licentele vandute in strainatate reprezinta deja 20% din cifra de afaceri a companiei.

Pregatindu-se sa intre pe competitiva piata americana de software, Grizbach a infiintat in 1998 o noua companie, Grisoft Inc. Unde altundeva decat in Silicon Valley? Cu un capital de 680.000 de dolari, compania a angajat personal in departamentele tehnic si de marketing si a investit foarte mult in promovarea si distributia antivirusului AVG.

Dar in timp ce Grisoft isi dubla veniturile si isi tripla profiturile in Cehia, Grisoft Inc. se confrunta cu pierderi considerabile. "La sfarsitul anului 1999 am ajuns la concluzia ca resursele necesare pentru a penetra cu succes piata americana erau mult peste posibilitatile noastre," spune Hofer.

Drept pentru care Grisoft a adoptat o schimbare de strategie: in loc sa continue lupta pentru cresterea veniturilor si a cotei de piata, s-a concentrat pe construirea unei baze de date cu utilizatorii AVG si pe imbunatatirea reputatiei si recunoasterii brandului.

Pana in decembrie 1999 Grisoft a inceput sa ofere variante gratuite ale soft-ului prin Internet si a construit o baza de date cu 800.000 de utilizatori.

Astfel, numarul download-urilor creste lunar, ajungand la 250.000 de noi utilizatori atrasi in prima jumatate a acestui an. In continuare, Grisoft intentioneaza sa lanseze in viitorul apropiat versiunea AVG 7.0. Versiunea de baza a softului va fi distribuita gratuit, iar versiunea completa contra cost, la un pret sub cele ale competitorilor.

Prin lansarea AVG 6.0 in 1999, Grisoft si-a crescut vanzarile cu 150%, atingand venituri de 36 de milioane de coroane. Anul trecut, fara a lansa un produs nou, vanzarile companiei au continuat sa creasca cu 28% avand un venit de 44 milioane de coroane si profituri de 20 de milioane de coroane, aproape in totalitate pe seama noilor clienti.

Versiunea AVG 7.0 va fi lansata catre sfarsitul acestui an si Hofer prevede ca aceasta va urca vanzarile catre o suma totala de 50-60 de milioane de coroane pentru acest an.

Compania nu vrea sa se opreasca insa aici, privind in continuare spre noi piete: Polonia, Australia si India considerata o poarta importanta catre restul Asiei. Managerii companiei prevad ca atat piata interna cat si cea internationala vor beneficia de pe urma cererii crescande pentru software antivirus care include nevoia de update-uri periodice.

"Pietele Cehiei si Slovaciei nu au ajuns inca la maturitate, exista inca multe companii care nu folosesc software antivirus. Piata de desfacere catre utilizatori individuali se asteapta deasemenea sa creasca pe masura ce numarul detinatorilor de PC-uri se va mari," adauga Hofer, subliniind ca pe pietele mult mai mature din vestul Europei cresterea s-a stabilizat la 20% pe an.

Grisoft are in prezent 21 de angajati din care 10 programatori. Din cauza aparitiei si raspandirii rapide de noi virusi, compania desfasoara in permanenta activitate de cercetare si dezvoltare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO