Companii

Un fost director din Xerox, la al treilea deal din acest an: „Cumpărăm firme mici“

Valeriu Nistor, 42 de ani, a lucrat timp de zece ani în cadrul Xerox, ca director de marketing pentru Europa Centrală şi de Est, apoi ca director general al Xerox România, iar ulterior ca director general al Xerox Austria

Valeriu Nistor, 42 de ani, a lucrat timp de zece ani în cadrul Xerox, ca director de marketing pentru Europa Centrală şi de Est, apoi ca director general al Xerox România, iar ulterior ca director general al Xerox Austria

20.07.2010, 23:33 596

Soar Management şi Investiţii, care a preluat recent pachetulmajoritar al retialerului de vin Vinexpert, a parafat alte douătranzacţii, intrând în acţionariatul importatorului şidistribuitorului de vin Vino Vero şi al librăriilor onlineByblos.

"Noi acum ne uităm la 15-20 de potenţiale dealuri şi sper săfacem măcar unul sau două (până la sfârşitul anului - n.red.)", aspus Valeriu Nistor, managing partner al Soar.

Soar a fost înfiinţată în 2007, având doi acţionari pe ValeriuNistor şi Mădălina Gheorghiţă, fiind specializată pe restructurareade companii, iar apoi s-a extins pe consiliere de fuziuni şiachiziţii, iar în prezent compania a intrat şi pe achiziţii de noifirme.

Nistor, 42 de ani, a lucrat timp de zece ani în cadrul Xerox, cadirector de marketing pentru Europa Centrală şi de Est, apoi cadirector general al Xerox România, iar ulterior ca director generalal Xerox Austria.

"Unul dintre motivele pentru care noi am început acest businessa fost să vindem mai scump firmele româneşti investitorilorstrăini. Am fost foarte iritat de multe ori să ştiu cazuri detranzacţii care s-au făcut prea ieftin la vremea respectivă (adicăîn anii 2005-2006 - n.red.)", a adăugat Nistor.

Rămân la dealuri mici

Nistor afirmă că procesul de restructurare are trei etape: săconvingi proprietarul că are nevoie, să planifici şi să execuţi,iar cea care durează cel mai mult este prima.

"Am început să devenim proprietari. Pot spune că suntem un fondde private equity care face managementul investiţiei la niveloperaţional", adaugă Nistor.

De unde vin banii? Nistor afirmă că este vorba de fondurispecializate pe economiile emergente şi pe anumite sectoare, dar şide investitori privaţi care au bani.

Tranzacţiile cu acţiunile cumpărate la cele trei companii auavut o valoare mai mică de 1 mil. euro, însă Nistor spune cădealurile pe care le vizează în continuare sunt între 1 şi 5 mil.euro.

"Vrem să rămânem în zona în care dealurile sunt suficient demici astfel încât să le putem gestiona corect, la care impactuldecizional să fie foarte mare. Prefer să cumpăr în zona aceasta şiapoi să vând investitorilor instituţionali. Investiţiile vor rămâneîn portofoiu între trei şi cinci ani. Obiectivul general este sădublăm valoarea în trei ani şi să o triplăm în cinci ani", a maispus Nistor.

Cumulat, afacerile Vino Vero şi Vinexpert sunt bugetate săcrească cu 28% anul acesta, astfel că ar putea ajunge la 2-2,5 mil.euro. Byblos rulează 0,5 mil. euro însă afacerile ar putea stagna.Nistor spune că primeşte rapoarte zilnice cu vânzările şi rapoartesăptămânale cu costurile. Soar a avut anul trecut o cifră deafaceri de 0,3 mil. euro, iar în 2010 targetul este de 0,4-0,7 mil.euro.

De două ori mai multe proiecte

Unul dintre partenerii Soar este Costea Dumitrescu, fondatorulAscendis România, cea mai mare companie de training de pe piaţalocală. El are rolul unui partener pasiv implicându-se la nivel deconsiliere, însă nu şi în partea operaţională. O situaţie similarăeste şi a austriacului Manfred Ritter.

"Avem un departament de research şi căutăm companiile dupăanumite criterii. Ne uităm la structura acţionariatului şi să fiebusinessuri de necesitate. La doi acţionari într-o firmă, în 90%dintre cazuri activitatea este blocată din punct de vederedecizional. Şi pentru că nu iau decizii, valoarea firmei scade. Neuităm în pieţe care au potenţial şi ca cel care va cumpăra de lanoi să aibă potenţial de dezvoltare", a mai spus Nistor.

În ceea ce priveşte evoluţia economică din acest an, Nistorspune că prognoza de scădere de 0,5% este o veste extraordinarăavând în vedere declinul de peste 7% din 2009.

"S-a terminat starea de expectativă. Până acum s-a mers perezerve, dar acum s-a terminat. Problema este încă viteza dedecizie. Durează luni de zile până primim un răspuns. Este omentalitate care distruge valoarea, şi care e generată decomponenta culturală, de dorinţa antreprenorilor de a câştiga câtmai mult fără să împartă. În această ţară încă nu s-a învăţat să-ispui nu unei persoane în faţă", este de părere Nistor. El adaugăfaptul că până acum Soar are de două ori mai multe proiectecomparativ cu 2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO