Companii

Un conte francez, la turnirul vinului in Romania

03.12.2001, 00:00 40



Imaginea vinurilor romanesti incepe sa se desprafuiasca. Cele mai mari podgorii-Murfatlar sau Jidvei- au fost privatizate si aplica metode de marketing agresive pentru impunerea pe piata, iar in alte zone au intrat si investitori straini, care, pe suprafete mai mici, iau totul de la zero.

Descendent al unei familii nobile, pe care documentele medievale o mentioneaza inca din secolul al XII-lea, contele francez Guy Tyrel de Poix a venit in Romania la inceputul anilor '90, cu intentia de a crea un vin de marca.

"Initial, am vrut in Chile sau Argentina, dar acolo erau deja investitii," povesteste contele. "M-am gandit apoi la Iugoslavia sau Bulgaria, dar am avut impresia ca ii lipsea eleganta. Vinul nu e ca un produs oarecare, are nevoie de un mediu pozitiv, are nevoie de istorie."

A vizitat mai intai regiuni viticole ca Tarnave, Cotnari si Murfatlar, insa a decis sa se stabileasca la Ceptura, in centrul podgoriei Dealu Mare (Prahova), infiintand totodata si compania SERVE (Societatea Euro- Romana de Vinuri de Exceptie).

"Am fost impresionat de potentialul viticol al zonei," marturiseste de Poix. "Pe langa conditiile de sol si climaterice deosebite, podgoria se situeaza la aceeasi latitudine ca Bordeaux in Franta."

Asa incat a cumparat aici, in 1994, 15 hectare de teren, in care a investit aproximativ 500.000 USD.

De la bun inceput, scopul sau nu a fost sa faca firma cunoscuta neaparat pe piata interna, ci mai curand pe piata externa. Astfel ca SERVE exporta aproximativ 70% din productie in tari ca Anglia, Canada, Irlanda, Belgia, Norvegia si chiar Franta.

Pe piata interna este prezenta in special in marile hoteluri, restaurante si supermarketuri. Pretul pe piata locala al vinurilor SERVE este de aproximativ 2 euro sticla.

Prima recolta a adus pe piata Vinul Cavalerului, in cinci soiuri diferite: doua albe- Sauvignon si Riesling si trei rosii- un Pinot Noir, Merlot si un amestec.

Vinul Cavalerului a fost premiat cu bronz in 1996, la Montreal, cu aur in 1998, in Belgia si cu trei medalii de argint din nou in Belgia, anul acesta.

"Nu suntem extraordinar de cunoscuti in Romania, dar suntem prezenti in Bucuresti in toate afacerile bune."

El spune ca SERVE are un ritm de crestere de aproximativ 15% va volum de annual de vanzari de sticle, pentru 2001 contele anticipand o productie de aproximativ 700.000 sticle.

"Anul trecut, a mers mai bine la export, datorita crizei de vin, dar anul acesta lucrurile au stat putin invers," spune el.

Tot pentru anul acesta, el estimeaza o cifra de afaceri de aproximativ trei milioane USD, cu un profit inainte de taxe de 200.000 USD. Pe viitor, de Poix si-a propus sa creasca vanzarile cu 20% pe piata romaneasca si cu 30% la export.

Una dintre cele mai mari probleme descoperite aici, de cand a intrat in afaceri, este ca imaginea de marca a Romaniei este proasta.

"Azi totul merge pe imagine de marca, iar lipsa de comunicare in Romania impiedica sa fie vazuta cum e in mod real. Dar cand esti din exterior, nu critici," spune contele.

O alta mare problema o reprezinta faptul ca patrimoniul viticol se afla aproape de limita disparitiei, iar pentru a obtine productie buna e nevoie de 30-35 de ani.

"80-90% din suprafata viticola din Romania nu este rentabila," a mai adaugat el. "Singura solutie este reinceperea cu vinuri noi, in pivnite noi, doar ca investitiile pentru a pune pe picioare o plantatie sunt de aproximativ 14.000 euro pe hectar, care sunt blocati pana la prima recolta, adica dupa trei ani."

Cei mai puternici competitori sunt Murfatlar, Jidvei si Vincon Vrancea, care insa produc vin in cantitati mari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO