Companii

Un antreprenor "cu viziune" poate duce o agentie de turism catre pragul de 10 mil. euro in mai putin de cinci ani

Un antreprenor "cu viziune" poate duce o agentie de turism catre pragul de 10 mil. euro in mai putin de cinci ani

Cristian Pandel, fondatorul si directorul general al Christian Tour spune ca in aceasta toamna va incheia cel mai bun sezon al sau, un sezon in care a vandut vacante pentru 50.000 de turisti

08.10.2008, 19:24 476

Pentru a intra insa in "liga" celor mari, proprietarii agentiilor de turism care tintesc pozitii de top trebuie insa sa ajunga la afaceri de cel putin 10 milioane de euro, cat realiza anul trecut a zecea agentie de turism de pe piata locala, potrivit datelor Anuarului de Business al Romaniei. Mai mult chiar, afacerile cumulate ale primelor zece companii din acest sector au depasit anul trecut 250 mil. euro, potrivit aceleeasi surse.

Cristian Pandel, fondatorul si directorul general al Christian Tour spune ca in aceasta toamna va incheia cel mai bun sezon al sau, un sezon in care a vandut vacante pentru 50.000 de turisti, si va muta sediul companiei, pe care a infiintat-o in urma cu unsprezece ani intr-un demisol de langa Facultatea de Drept, in Opera Center.
"A fost destul de greu sa ajungem aici, avand in vedere ca relatiile au lipsit si totul a fost facut pe munca noastra", povesteste directorul agentiei, care a intrat in afaceri din pasiune pentru excursiile pe munte. Prima experienta de business a agentului de turism a fost infiintarea unui club montan, iar apoi a primei scoli de ghizi montani, Christian Adventure (care mai functioneaza si astazi), simultan cu infiintarea unui SRL si obtinerea licentei de turism tip detailist.
Cresterea agentiei Christian Tour a fost mai importanta in ultimii doi ani, cand agentia a devenit si turoperator, organizand propriile chartere in special catre Grecia, destinatie din care detine acum aproximativ 25% cota de piata, alaturi de agentii precum Paralela 45, Prestige Tours, Prompt Service sau J'Info Tours. In acest an, pentru care asteapta o cifra de afaceri de 12 milioane de euro, a deschis o destinatie noua in Grecia, Insula Zakyntos, catre care estimeaza acum un grad mediu de ocupare de 90%. Povestea Christian Tour este una dintre cele cateva ale unor agenti de turism care au reusit sa iasa din plutonul jucatorilor marunti si sa se indrepte, cu pasi mai mici sau mai mari, catre liga mare. "Sunt in jur de 100 de agentii de turism medii (cu cifra de afaceri cuprinsa intre trei si sapte-opt milioane de euro) care doresc sa devina mari si agentii mici sau medii (cu cifra de afaceri intre unu si trei milioane de euro) care doresc sa ramana pe pozitiile lor de acum, fara a dori o dezvoltare, ci doar o consolidare", spune Traian Badulescu, secretar general al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). Anii turistici 2007 si 2008 - care au adus o crestere anuala de 15% a pietei - au scos la iveala cateva astfel de agentii, a caror dezvoltare s-a indreptat mai mult catre turismul de divertisment (leisure - organizarea de vacante pentru persoane fizice) si in special catre turismul de masa, caracterizat prin vacante la preturi avantajoase catre destinatii deja clasice, precum Grecia sau Turcia.
Faptul ca acest lucru inca se intampla arata in special ca piata nu este inca maturizata si ca este inca loc de crestere pe anumite segmente, precum turismul de masa. Piata turismului de business este in schimb mai bine acoperita, cu agentii mari precum Happy Tour (prima dupa cifra de afaceri), Marshal, Aerotravel sau medii precum Alto Tours, care tintesc predominant acest segment si au reusit sa acapareze mare parte din contracte. Turismul de masa se imparte intre cativa turoperatori, cum ar fi Paralela 45, J'Info Tours, Prompt Service, Prestige Tours, Malta Travel, Ali Baba Travel sau Tez Tour, care acopera momentan piata. Cresterea rapida a numarului de turisti permite insa si aparitia altor nume, care apar de obicei dintre agentiile care au lucrat cativa ani in revanzarea pachetelor.
Modul in care cateva agentii se detaseaza de restul plutonului nu este niciodata acelasi, deoarece depinde de factorii de piata si de modul de constructie a businessului. Insa ritmul de crestere vorbeste de la sine despre viitor: "In mod normal, o agentie de turism care inregistreaza o crestere sanatoasa poate ajunge la o cifra de afaceri de un milion de euro dupa primul an de functionare si la doua-trei milioane de euro dupa doi ani", spune Traian Badulescu. Ritmul ar trebui sa creasca pe parcurs: "Daca agentia este serioasa, daca managerii si proprietarii au viziune, daca stiu sa promoveze agentia si produsele si stiu sa se distinga printr-un produs unic, intr-un interval de 3-5 ani se poate depasi pragul de sapte-opt milioane de euro cifra de afaceri". Daca acesti pasi de dezvoltare sunt indepliniti, sansele unei agentii mici de a accede intr-o categorie superioara sunt destul de mari, estimeaza Traian Badulescu, care considera ca rata de succes poate fi de 20-25%.
Produsul unic a fost ideea pe care au marsat mai multi oameni de afaceri din turism, aceasta fiind si ideea de baza a afacerii Tunisiana Travel, care a vandut inca din anul infiintarii (2005) doar vacante pentru Tunisia, fara a avea nici acum in plan dezvoltarea altor divizii ale companiei. Gheorghe Stoian, managerul si fondatorul agentiei, considera ca ticketingul sau alte produse turistice trebuie lasate in seama cui se pricepe la vinderea acestor produse.
"Noi am inceput prin a vinde doar Tunisia si am fost siguri ca vom avea succes, desi in primul an de activitate am avut pierderi egale cu 60% din bugetul de lansare a agentiei", isi aminteste Stoian. Insa acest fapt, care ar fi trebuit sa fie principalul aliat, s-a transformat in principalul dusman: "Am inteles atunci ca nu vom rezista fara o promovare eficienta si de aceea am alocat o suma semnificativa acestui segment, ajungand ca acum sa avem un buget de 150.000 de euro pentru publicitate", afirma Stoian. Avand avantajul intrarii pe piata cu un produs nou, Tunisiana si-a asigurat o cota buna din numarul de turisti care cauta aceasta destinatie (aproape jumatate din cei aproximativ 20.000 de turisti care vor merge in total in 2009 in Tunisia), deoarece intre timp si alte agentii, precum Kartago sau Tez Tour, au introdus chartere. Stoian incearca sa se mentina insa inaintea competitiei, si primul pas a fost sa renunte la agentiile partenere din Tunisia si sa deschida prima filiala acolo, cu ghizi romani, ceea ce le-a adus "un plus de profit". Pentru acest an estimeaza o cifra de afaceri de 4,9 mil. euro si un profit de 300.000 de euro, iar pentru 2009 asteapta un numar de 14.000 de turisti.
Alte agentii care au facut salturi importante in ultmii ani nu s-au axat decat o scurta perioada pe o destinatie de baza - asa cum a facut Victoria Lupu, fondatorul Grafos. Agentia ei a inceput cu vinderea de vacante catre Grecia, pe langa care a adaugat circuite catre Franta sau Italia, dar si revanzarea de pachete ale altor turoperatori. "Nu mi-am facut calcule. Am crescut fara sa am o tinta anume, deoarece piata este schimbatoare", spune Victoria Lupu.
Pentru a-si asigura un rulaj mai bun si automat cresterea, agentiile au ales si un mix de servicii intre a fi turoperator si revanzator: "Noi suntem, ca statut, turoperatori si ne adresam Turciei in mod deosebit, dar avem si alte destinatii precum Grecia, Italia, Spania, pentru care suntem revanzatori ai pachetelor facute de colaboratorii nostri, dar nu refuzam nici ticketingul atunci cand este nevoie", sintetizeaza Roxana Gazez, directorul general si fondatorul agentiei Rezeda Tours.
Agentia, care organizeaza patru chartere pe saptamana in Turcia, conteaza pe o cifra de afaceri de patru milioane de euro in 2009, insa lupta intr-un segment foarte aglomerat - Turcia este cea mai vanata destinatie pentru turoperatorii romani, mai ales de anul trecut, cand firme precum Tez Tour au intrat agresiv in aceasta piata, estimata la aproape 100.000 de turisti pentru acest an.
Tot o cifra de afaceri de patru milioane de euro in acest an, cu vanzari predominant catre Turcia, asteapta si FlyNova, filiala a turoperatorului baltic Novaturas, care s-a lansat in Romania la inceputul acestui an.
Raimondas Useckas, directorul agentiei FlyNova, estimeaza ca sezonul de vara din primul an in Romania le-a adus aproximativ 2.500 de turisti, dintre care cei mai multi au mers in Turcia - Side, Antalya, Kemer, Belek -, iar aproximativ o treime in Grecia - Creta, Santorini - sau Tunisia - Hammamet si Sousse. Obiectivul FlyNova pentru urmatorii ani este de a obtine o cota de piata de 9-10%, dupa cum spune Useckas, iar principalul mod de a atinge acest scop va fi introducerea de curse charter catre destinatii mai indepartate, precum Thailanda sau Kenya.
 
Prag de intrare de 10 mil. euro
 
MARI. Agentiile mari de turism se caracterizeaza prin concentrarea afacerilor pe turismul de business si pe ticketing. Cele mai mari agentii sunt Happy Tour, care are o cifra de afaceri in jur de 50 de milioane de euro estimata pentru acest an, Marshal sau Aerotravel Lufthansa City Center.
MEDII. Agentiile de turism medii sunt de doua feluri: cele orientate catre turism de afaceri, precum Alto Tours, sau cei mai mari turoperatori de pe piata, cu afaceri intre 10 si 20 de milioane de euro.
MICI. In acest segment intra cele mai multe agentii de turism, cele mai multe dintre acestea fiind revanzatoare.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO