Companii

Ultimul val de scumpiri topeste estimarile optimiste de crestere pe piata inghetatei

Ultimul val de scumpiri topeste estimarile optimiste de crestere pe piata inghetatei

Sursa: MEMRB Retail Tracking Services, studiu realizat in comert in perioada mai-septembrie 2007

18.07.2008, 00:00 125

Producatorii de inghetata spun ca majorarea preturilor la alimentele de baza va influenta negativ vanzarile de inghetata la nivel local.
"Vanzarile noastre depind de vreme, dar si de situatia economica, iar in ultimul timp toata lumea a remarcat ca preturile la alimente au crescut. Inghetata nu este un produs de baza, nu e ca si painea, astfel incat depinde de modul in care fiecare persoana isi imparte bugetul pentru mancare", a afirmat Ioan Istrate, proprietarul companiei care produce inghetata Alpin. Acesta previzioneaza o crestere a consumului de 5-7% in volum in 2008 fata de anul trecut si o rata de majorare in valoare de 10-15%.
La randul lor, reprezentantii Betty Ice, al doilea mare producator local de profil, estimeaza o crestere de circa 25% a volumului pietei in intervalul mentionat.
Prognozele companiilor indica pentru acest an o crestere mai modesta a afacerilor acestora fata de perioada anterioara.
Anul trecut, estimarile celor mai mari producatori locali ajungeau pana la ritmuri de crestere de 40% fata de 2006.
Alpin a inregistrat in 2007 o crestere de 26% a vanzarilor, comparativ cu 2006, iar in acest an Istrate mizeaza pe o rata de majorare a afacerilor de circa doua ori mai mica (12%).
Razvan Kaminski, key-account manager al companiei Betty Ice, spune ca nici vremea nu i-a ajutat pana acum pe producatorii locali de inghetata.
"Doar in Bucuresti se poate spune ca a fost o vreme foarte favorabila pentru noi in acest an. In regiuni precum Transilvania sau Moldova, temperaturile au fost scazute pana acum", precizeaza acesta.
Vanzarile de inghetata din retail erau estimate de cei mai mari producatori de profil la aproximativ 100 mil. euro la nivelul anului 2007. In volum, piata de inghetata era estimata anul trecut de Kubo Ice Cream (producatorul Amicii) la 30.000 de tone sau 60 de milioane de litri.
Iaurturile, inghetata si legumele congelate sunt alimentele care au avut cea mai mare crestere a vanzarilor in retail anul trecut, potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pietei MEMRB Retail Tracking Services. Inghetata a avut un ritm important de crestere in retail in 2007 fata de 2006, de 49% in valoare, segmentul fiind sustinut de temperaturile mari de la jumatatea anului. Per ansamblu, piata bunurilor alimentare a crescut anul trecut cu 17% (in lei) fata de perioada anterioara, conform sursei citate.
In afara de distributia in magazine traditionale sau supermarketuri si hipermarketuri, companiile se indreapta si spre canalul HoReCa (hoteluri, restautante, catering).
"Ne dezvoltam si pe HoReCa, unde avem o pozitie foarte buna: din 10 cafenele, 7-8 au produsele noastre in meniu. Si prezenta la evenimente care aduna multi oameni este importanta pentru noi, astfel incat in fiecare an sunt aproximativ 3-4 concerte la care furnizam inghetata", a mentionat Razvan Kaminski.
Printre planurile Betty Ice pentru acest an se numara si dezvoltarea lantului de gelaterii in galeriile comerciale din jurul hipermarketurilor. Compania a deschis pana acum gelaterii in spatiul comercial din jurul hipermarketurilor Carrefour, Auchan si Real Hypermarket.
Singura retea de hipermarketuri cu care Betty Ice are contract de furnizare este Cora, insa Kaminski afirma ca vrea sa listeze produsele companiei in mai multe unitati de acest tip.
Si Nestle Ice Cream are in plan sa atace HoReCa cu produse create special pentru acest segment, potrivit declaratiilor de anul trecut ale reprezentantilor companiei. Nestle Ice Cream este cel mai mare jucator pe piata inghetatei, potrivit clasamentului de anul trecut, cu o cota de piata estimata de companie la 23%.
Anul trecut, Nestle Ice Cream a lansat pe piata locala produse pozitionate pe segmentul inferior de pret, pentru a diminua media de pret a portofoliului companiei.
Acest segment este in acest moment cel mai dezvoltat la nivelul pietei locale de inghetata, deoarece a fost pana in prezent tinta principala a producatorilor romani de profil, precum Betty Ice, Top Gel, Alpin sau Kubo Ice Cream (Amicii).
Peste 80% din piata romaneasca a inghetatei este dominata de segmentul "affordable" (segmentul de pret mediu si inferior), potrivit datelor Nestle Ice Cream din 2007. Odata cu cresterea puterii de cumparare, oferta de pe piata se dezvolta pe segmentul premium si super premium, iar companiile romanesti devin mai atente la ambalaj si la promovarea brandului. Fiind un produs de impuls, doar 33% din inghetata vanduta in retail este consumata acasa, potrivit datelor MEMRB din perioada mai-septembrie 2007.
In acelasi interval, cota de piata cumulata a celor mai mari cinci jucatori pe piata de profil a fost de 62,4% in valoare, in crestere cu doua puncte procentuale fata de mai-septembrie 2006, mai arata datele MEMRB. Potrivit aceleiasi surse, primii cinci producatori de inghetata, dupa cota de piata, sunt Betty Ice, Top Gel, Nestle Ice Cream, Alpin 57 Lux si Kubo Ice Cream.
Daca in prezent, cei mai multi producatori locali sunt companii cu capital romanesc, cresterea consumului ar putea atrage in Romania mai multe companii multinationale sau alti investitori straini, ceea ce ar implica exit-ul unor investitori romani.
Reprezentantii Napolact estimeaza cresterea consumului de la 1,8 kg/cap de locuitor, cat este nivelul actual, la 2 kg/cap de locuitor in urmatorii doi ani. "Chiar daca in Romania inghetata este perceputa de majoritatea consumatorilor ca fiind un produs sezonier, in ultimii ani se contureaza din ce in ce mai clar o schimbare in obiceiurile de consum, in sensul ca se consuma mai multa inghetata, in special in extrasezon", a spus Daniela Dorca, brand manager in cadrul Friesland Foods.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO