Companii

Turismul intern aduce maxim 25% din incasarile celor mai mari agentii din piata

22.03.2009, 15:50 101

Primele cinci agentii de turism de pe piata locala, care au cumulat venituri de peste 200 de milioane de euro anul trecut, obtin cele mai mici vanzari din turismul intern (pachete de vacanta in statiuni din tara, cazari interne individuale si pentru companii), afacerile acestora fiind axate pe vanzarea de bilete de avion care genereaza peste jumatate din afaceri.

Astfel, ponderea vanzarilor pe segmentul turism intern in veniturile totale variaza de la o agentie de turism la alta, cea mai mica valoare, de 3-5%, fiind consemnata de Paralela 45, controlata de Alin Burcea, iar cea mai mare, de 24-25%, de agentiile Eximtur si Happy Tour.
In plus, cei mai mari cinci jucatori din piata, Happy Tour, Paralela 45, Eximtur, Aerotravel si Marshal Turism, realizeaza in special turism intern de business (adica ofera cazari interne si vacante companiilor), pachetele de vacanta pentru persoane fizice reprezentand sub 5% in vanzarile totale. Singura exceptie o reprezinta agentia de turism Eximtur din Cluj, care realizeaza aproape 24% din cifra de afaceri prin vanzarea de pachete de vacanta turistilor romani in destinatii din tara.
Cea de-a doua agentie din piata cu capital romanesc, Eximtur, controlata de familia Morariu, obtine din turismul intern circa 9,8 milioane de euro, din care doar 1,5 mil. euro au fost incasari provenite din contracte cu mediul de business.
Eximtur vinde pachetele de vacanta interne prin intermediul a peste 800 de agentii revanzatoare, fiind unul dintre cei mai mari touroperatori pe litoralul romanesc, piata pe care concureaza cu agentia Mareea Comtur.
"Agentia noastra vinde pachete de vacanta in toate statiunile turistice montane, balneare si de pe litoral. Anul trecut am vandut 65.000 de pachete de vacanta pentru litoralul romanesc si 980 de pachete cu vacante in statiuni balneare", a declarat Lucia Morariu, unul dintre actionarii agentiei de turism, care opereaza prin 11 puncte de lucru.
In timp ce veniturile companiei din turismul intern s-au majorat cu 8,4% fata de 2007, incasarile din turismul extern au crescut cu aproape 37% fata de aceeasi perioada, ajungand la 10,7 milioane de euro. Pentru anul acesta compania Eximtur vizeaza cresterea numarului de clienti in statiunile balneare, dar si a celor care aleg litoralul, prin introducerea de noi unitati hoteliere in oferta.
Pe de alta parte, veniturile obtinute din turismul intern anul trecut de agentia Paralela 45 au reprezentat 3-5% in cifra de afaceri, adica doar 1,4 milioane de euro, potrivit aprecierilor lui Burcea. "Avem in vedere aici turistii romani cazati in Romania. In 2009, dorim sa largim putin activitatea, prin cresterea capacitatii contractate pe litoral". Burcea a mai precizat ca destinatiile sunt cele de pe litoralul romanesc, unde sunt pachete prefabricate.
Mai mult, cea mai mare agentie de turism de pe piata, Happy Tour, preluata de catre fondul de investitii GED Eastern Fund II, obtine circa 25% din veniturile totale din turism intern de afaceri.
"Turismul intern aduce cele mai mari incasari pe partea de corporate, respectiv cazari si vacante interne oferite companiilor clienti. Cred ca majoritatea romanilor care petrec vacanta in tara se duc direct la hotel si se cazeaza fara a apela la o agentie intermediar", a spus Gabriel Ionescu, directorul general al agentiei de turism Happy Tour.
In cazul agentiei de turism Aerotravel, detinuta de Mihai David, turismul intern a reprezentat 4% din cifra de afaceri anul trecut, adica 1,4 milioane de euro.
"Vacantele individuale pe litoral sau la munte reprezinta o pondere mica, avand in vedere ca noi facem mai mult turism de business", a declarat Claudia Stan, director de marketing al Aerotravel. Ea a mai spus ca exista doar cateva contracte cu hotelieri de pe litoral.
Ana Maria Moanta, directorul de marketing al agentiei Marshal Turism, cel de-al cincilea jucator de pe piata, controlat de Marius Daniel Antonescu, a spus ca turismul intern aduce circa 20% din cifra de afaceri a companiei, vanzarea de bilete de avion si vacantele in strainatate cumuland 80%. "Cred ca avem un procent de 5% daca ne referim strict la turismul intern realizat de persoane fizice", a spus ea.
Potrivit datelor oferite de ANAT, numarul romanilor care au cumparat pachete turistice in tara a fost de circa 4 milioane anul trecut, in crestere cu 5-10%.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO