Companii

Trei sferturi dintre multinaţionalele din România estimează venituri mai mici cu până la 25% la finalul anului. Ionuţ Simion, PwC: Grupurile evaluează impactul pe termen mediu şi lung al pandemiei, luând în calcul măsuri pentru eficientizarea şi reducerea costurilor

Ionuţ Simion, Country Managing Partner PwC România

Ionuţ Simion, Country Managing Partner PwC România

Autor: Cristina Bellu

26.06.2020, 10:55 550

Aproape trei sferturi dintre companiile multinaţionale din România care activează în domenii precum retail, FMCG, IT&C, servicii, industrie sau farma, estimează că veniturile totale vor scădea cu mai puţin de 25% în 2020, comparativ cu anul 2019, ca efect al crizei sanitare.

În acelaşi timp, aproape jumătate dintre entităţile din România ale grupurilor multinaţionale indică scăderea marjei de profit din tranzacţiile cu părţile afiliate, în timp ce 4 din 10 companii consideră că eventualele cheltuieli generate de criza COVID-19 nu vor fi rambursate de grup, arată datele unui sondaj realizat de PwC România în perioada aprilie-mai 2020.

”Politicile de preţuri de transfer au fost gândite şi aplicate de companii într-o perioadă de creştere economică şi, prin urmare, acum sunt reanalizate. Grupurile evaluează impactul pe termen mediu şi lung al pandemiei, luând în calcul măsuri pentru eficientizarea şi reducerea costurilor”, spune Ionuţ Simion, Country Managing Partner PwC România.

El consideră că evoluţia relaţiilor cu părţile afiliate prezintă o doză mare de incertitudine, nefiind clar în ce măsură grupurile mamă vor decide să susţină entităţile locale pentru a-şi acoperi pierderile suferite în perioada de întrerupere a activităţii.

În ceea ce priveşte lichiditatea, majoritatea companiilor spun că au avut suficient numerar pentru a-şi susţine activitatea, iar în eventualitatea unor probleme majore, 6 din 10 au indicat renegocierea condiţiilor de plată, fără a contracta noi finanţări, şi doar 20% ia în calcul opţiunea de a obţine fonduri suplimentare de la terţi.

Principalele cheltuielile extraordinare generate de criza COVID-19  sunt legate de forţa de muncă, siguranţa la locul de muncă (echipamente, dezinfectanţi), şi cele legate de logistică.

Datele sondajului realizat de PwC România mai arată că 15% dintre companiile  multinaţionale din România estimează scăderea veniturilor cu procente între 25 şi 50%, în timp ce 14% anticipează pierderi operaţionale ca urmare a disfuncţionalităţilor din economie şi 14% scăderea cererii din partea afiliaţilor.

“Cheltuielile generate de COVID-19 vor fi trecute ca pierderi locale de 25% dintre companii şi doar 20% spun că există şansa de a împărţi cheltuielile între afiliaţi”, mai precizează analiza PwC.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO