Companii

Trei sferturi din navele din porturile româneşti au fost găsite cu probleme, după primul control făcut de autorităţi

Trei sferturi din navele din porturile româneşti au...

Autor: Andreea Unturica, Cosmin Vaideanu

18.05.2013, 09:31 351

Verificările au fost făcute de echipe formate din reprezentanţi ai sindicatelor navigatorilor, docherilor şi autorităţilor portuare, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor şi reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor în România, Adrian Mihălcioiu, coordonator al acestor verificări în România, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că au fost controlate 29 de nave, care se aflau în porturile maritime în perioada 13-15 mai, atunci când a avut loc această inspecţie, iar 22 dintre acestea au primit avertisment din cauza unor nereguli.

"Avertismentele au fost acordate pentru 22 de nave, şapte nu au primit avertismente. Avertismente au fost date pentru una sau mai multe probleme. Cea mai gravă - şapte navigatori ale căror certificate sunt suspecte de a nu fi reale. De asemenea, 20 nave nu aveau contracte colective, 19 nave aveau salarii sub cel minim, patru nave nu aveau nicio formă de contract, şapte nave aveau probleme cu echipamentele de protecţie a muncii. Am găsit bucătari fără haine corespunzătoare, fără bonetă, navigatori care lucrau fără mănuşi, fără bocanci, în şlapi, fără salopete, îmbrăcaţi cu cămăşi", a afirmat Adrian Mihălcioiu.

El a mai spus că alte două nave înregistrau întârzieri la plata navigatorilor între două şi trei luni, dar situaţia aceasta este pe cale să se rezolve.

De asemenea, o navă a fost reţinută de autorităţile portuare pentru că avea documente expirate, dar a putut pleca după ce şi-a reînnoit actele.

Echipele de control au mai descoperit că majoritatea navelor aflate în porturile maritime româneşti aveau peste 20 de ani de când fuseseră construite, iar după această perioadă armatorii se gândesc să le înlocuiască.

"Am găsit o navă de 49 de ani. Sub 10 ani nu era nicio navă, între 10-20 ani erau 14 la sută, între 20-30 de ani - 31 la sută, iar peste 40 de ani- 14 la sută. După vârsta navelor ne dăm seama şi de problemele care pot exista aici. Deci, în principal flotele sunt ţinute 20 de ani. Peste 20 de ani până în 30 armatorii se gândesc să facă ceva cu ele", a explicat liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.

De asemenea, din cei 336 de navigatori de la bordul celor 29 de nave, 146 erau sirieni, 60 filipinezi, 47 egipteni, iar 37 erau români. Adrian Mihălcioiu a precizat că doar 13 la sută din navigatori erau europeni.

"Nu prea avem loc pe aceste nave, aceste nave sunt în general atribuite non europenilor, acelor categorii de navigatori care acceptă orice fel de condiţie", a mai spus Mihălcioiu.

El a menţionat că aceste verificări au confirmat faptul că pentru navigatorii din Marea Neagră acesta este un loc de muncă periculos.

"Marea Neagră este o mare periculoasă, este un loc de muncă foarte periculos, cred că cel mai periculos din lume la ora asta exceptând zonele cu piraterie, zonele cu probleme: Somalia, Nigeria, sau zonele de război. Este o zonă unde nave care vin de pe Dunăre şi merg pe mare se scufundă, sunt pierderi de vieţi omeneşti, accidente de muncă, oameni necalificaţi, care sunt luaţi pentru bani puţini şi care pot produce accidente de muncă extraordinar de mari, cu pierderi de vieţi omeneşti", a mai afirmat liderul SLN.

El a precizat că în urma controlului realizat între 13 şi 15 mai în porturile maritime din Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, România, Bulgaria au fost verificate 130 de nave, 98 dintre acestea au primind avertismente pentru diferite nereguli la bord, iar trei fiind reţinute. De asemenea, cu prilejul acestor inspecţii a fost recuperată suma de 75 de mii de dolari pentru navigatori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO