♦ Industria alimentară şi a băuturilor creşte lent, pentru că antreprenorii nu ştiu să-şi diversifice portofoliile, nu intră mai mult pe pieţe externe, nu fac produse cu valoare adăugată mai mare, iar piaţa este prea fragmentată.
Cei mai mari angajatorii din industria alimentară şi a băuturilor au între 150 şi 3.000 de salariaţi, în condiţiile în care potenţialul de creştere al afacerilor din aceste industrii este foarte mare.
Care sunt cauzele pentru care antreprenorii sunt „blocaţi“ în businessuri medii spre mari de ani de zile şi nu reuşesc să-şi dezvolte afacerile, în aşa fel încât să angajeze mai multă forţă de muncă?
„Volumul producţiei în România este unul din considerentele esenţiale. Deşi piaţa românească este una dintre cele mai mari din sud-estul Europei, totuşi este relativ limitată. Astfel, cele mai mari companii din industria alimentară nu depăşesc 150 de milioane de euro, chiar dacă multe din aceste companii au segmente de piaţă în domeniul lor care ajung la 20-30% – uneori chiar la mai mult, ceea ce este mult pentru o companie într-un segment de piaţă. Aceasta cifră de afaceri induce limitări în ceea ce priveşte potenţialul de creştere: sunt foarte puţine cazurile în care o companie poate atinge sau menţine un segment de piaţă de 40-50% sau mai mult“, explică Bogdan Belciu, unul dintre cei mai cunoscuţi consultanţi de pe piaţa românească, cofondator al firmei de consultanţă Valorem Business Advisors.