Cereale, uleiuri vegetale, mezeluri, brânzeturi, bere şi ape minerale sunt doar câteva exemple de produse agricole, alimentare şi băuturi realizate de cele mai mari companii din acest sector pe piaţa românească. În total, companiile din agricultură, industria alimentară şi comerţul cu cereale generează anual afaceri de peste 130 de miliarde de lei (28 mld. euro).
Domeniul este unul în care marii jucători sunt companii multinaţionale, cu excepţia unor nume precum Transavia (carne de pui), Romaqua Group (băuturi) sau Cerealcom Dolj (comerţ cu cereale) care au reuşit să se „strecoare“ printre cele mai mari companii din sectoarele în care activează.
Agricultura, industria alimentară şi comerţul cu cereale sunt sectoare-cheie ale economiei locale şi reprezintă împreună un adevărat indicator al situaţiei balanţei comerciale a României. Astfel, România trimite peste graniţă materii prime şi nu produse finite, care ar contribui la valoarea adăugată în economie. Cel puţin asta se întâmplă în sectorul de comerţ cu cereale, unde traderii fac afaceri de 30 de miliarde de lei (6,5 mld. euro) anual. Astfel, deficitul comercial al României în segmentul de alimente, animale vii, băuturi şi tutun depăşeşte anual 1 miliard de euro, semn că industria locală nu are putere să acopere întreg consumul. Iar cerealele trag în jos balanţa comercială.