Companii

Toader, KPMG: Ma astept ca spre primavara sa asistam la multe 'deal'-uri

Toader, KPMG: Ma astept ca spre primavara sa asistam la multe 'deal'-uri

Serban Toader, senior partner al KPMG Romania: Sunt optimist. Este ca intr-o cursa atletica, am alergat intr-un ritm foarte rapid, dar trebuie sa ne mai oprim din cand in cand sa ne tragem sufletul. Poate ca este bine ca lucrurile astea se intampla acum. Ne odihnim putin si apoi ne reluam sprintul. Apoi vom alerga mai repede, pentru ca suntem deja antrenati.

05.11.2008, 15:47 34

Piata de fuziuni si achizitii a avut o evolutie spectaculoasa in ultimii 2-3 ani, inregistrandu-se o crestere foarte mare in sfera tranzactiilor.

"Deja vedem. Multi spun: avem bani, acum timpul este resursa pe care trebuie sa o gestionam. Exista bani ca sa se continue tranzactiile. Dinspre primavara vom asista la o reimprospatare a deal-urilor care sunt acum pe masa, in faza de asteptare", a declarat Toader intr-un interviu acordat ZF.
In prezent exista o atitudine de asteptare atat din partea investitorilor, cat si a celor care vor sa vanda. "Exista un 'gap' destul de mare intre nivelele de asteptare ale celor care vor sa vanda si ale celor care vor sa cumpere", sustine Toader.
Unii cumparatori se asteapta sa cumpere la un pret mic, de chilipir, in timp ce vanzatorilor nu le vine sa creada ce se intampla, asteptarile lor fiind sa vanda la acelasi pret ca acum 1-2 ani, ceea ce este nerealist.
Toader apreciaza ca, la nivel general, vom asista la o reducere a asteptarilor vanzatorilor, ceea ce este bine. "Inseamna ca piata se va dezgheta, ceea ce va avea efecte pozitive asupra economiei reale. Sunt sigur ca va interveni un moment la care cele doua linii se vor intersecta. La ce nivel? In mod cert preturile vor fi mai mici ca pana acum. Ma astept ca spre primavara 'gap'-ul sa se reduca. Ma astept ca spre primavara sa asistam la multe 'deal'-uri. Inca exista investitori, inca exista interes pentru Romania, inca nu a secat robinetul."
Referindu-se la piata imobiliara, Toader spune ca ar putea sa existe proiecte puse pe 'hold', amanate, anulate, vandute sau chiar situatii de faliment. Pe de alta parte, el sustine ca vom continua sa vedem proiecte imobiliare care au fost finantate de o maniera sanatoasa, neapeland in totalitate la credite bancare, multe dintre acestea urmand sa continue si sa fie de succes.
Piata imobiliara este legata si de piata financiara prin intermediul conditiilor de creditare, atat pentru dezvoltatorii imobiliari, cat si pentru clientii acestora. In conditiile in care asistam la inasprirea conditiilor de creditare, accesul la finantari nu va mai fi atat de usor.
In contextul crizei financiare, Toader recomanda companiilor sa aiba viteza de reactie, sa fie flexibile, sa-si revizuiasca aranjamentele de finantare si sa se gandeasca chiar la surse alternative, cel mai mare risc pentru firme fiind sentimentul de neacceptare a realitatii si de asteptare.
"Companiile ar trebui sa inceapa sa actioneze acum, nu sa astepte sa se intample ceva cu ele. Vor supravietui firmele flexibile, agile si care actioneaza acum. Indiferent de sector, companiile care vor reactiona mai rapid vor supravietui si vor iesi castigatoare din aceasta situatie. Cele care vor continua sa aiba atitudinea de neincredere, de a nu le veni sa creada si de asteptare, vor fi de partea cealalta", a mai spus Toader.
El sugereaza ca firmele trebuie, in primul rand, sa identifice ce probleme au si apoi sa anticipeze cat timp au la dispozitie pentru a rezolva problemele respective, pentru a gestiona situatia. "Inainte de a discuta despre optiunile pe care le au firmele, cred ca cel mai important pentru companii este sa ramana echilibrate, calme, sa-si pastreze luciditatea. Acestea vor supravietui si vor fi castigatoare." Toader explica ca, din punct de vedere economic, al gestionarii riscurilor, organizatiile trebuie sa se gandeasca la metode de optimizare atat a costurilor fixe, cum ar fi cele legate de investitii, cat si a costurilor variabile, ca acelea cu salariile.
In ceea ce priveste strategiile pe care ar trebui sa le adopte firmele, reprezentantul KPMG apreciaza ca foarte important in acest moment este cash managementul, nivelul de precizie cu care firmele isi estimeaza fluxurile de numerar, precum si rezervele de cash pe care le au.
"Indiferent de industrie, indiferent de sector ii sfatuim pe clienti sa-si revizuiasca aranjamentele de finantare, in special cele cu durata de maturitate in urmatoarele 18 luni, iar pe cei care au numai un plan A si merg pe o singura idee de finantare ii sfatuim sa se gandeasca la surse alternative de finantare. Pentru ca este posibil ca la un moment dat robinetul sa inceapa sa nu mai curga chiar asa de puternic. Iar daca nu se gandesc mai repede, s-ar putea sa gaseasca robinetul inchis", explica Toader.
Un alt element care trebuie luat in considerare este si controlul costurilor, recomandarea adresata companiilor fiind aceea de a ramane "pragmatice".
"Companiile nu trebuie sa se repeada sa reduca costurile cu salariile, ci sa reanalizeze toata structura de costuri, sa vada unde pot sa devina mai eficiente. Lucrul acesta trebuie facut tot timpul, dar in special acum pentru ca exista o presiune asupra profitabilitatii", a mai spus Toader.
O alta sugestie adresata firmelor este sa se gandeasca ca exista posibilitatea de a ceda o parte din active, daca acestea nu fac parte din activele principale ale companiei respective. "Daca firmele s-au extins in alte domenii decat cele pe care le cunosc cel mai bine, poate ca ar fi momentul sa reanalizeze daca mai au nevoie de aceste afaceri sau poate ar fi mai bine sa le cedeze altora care pot sa le gestioneze mai bine."
In ceea ce priveste posibilele consolidari, in contextul crizei financiare internationale, Toader a explicat ca in momente de expansiune, de crestere rapida se acumuleaza foarte mult "balast". "Toata lumea incearca sa se concentreze pe cum sa gestioneze cresterea si mai putin pe aspecte fundamentale de cash management, control al costurilor si profitabilitate. Acum este momentul sa ne uitam si la partea buna a situatiei: stam in casa ca si atunci cand ploua si facem curat. Acum facem curat in organizatie. Rezolvam aspecte pe care poate le-am considerat secundare in trecut, dar care acum trebuie sa fie puse din nou pe agenda conducerii pentru a fi rezolvate."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO