Companii

Tinu Sebesanu cauta finantare pentru renovarea hotelului Neptun cumparat anul trecut de la stat

Tinu Sebesanu cauta finantare pentru renovarea hotelului Neptun cumparat anul trecut de la stat

Tinu Sebesanu, director al companiei de consultanta Trend Hospitality, spune ca valoarea hotelului Neptun sta in teren

23.05.2008, 21:21 184

In martie 2007, la licitatia cu strigare organizata de AVAS pentru vanzarea hotelului Neptun s-a prezentat un singur ofertant: Grand Plaza Hotel SA, companie controlata de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, care a si castigat licitatia platind pretul de pornire (7 milioane de euro). La un an de la licitatie si dupa numeroase planuri de renovare a hotelului cu 80 de camere si 30.000 de metri patrati, compania a ajuns la concluzia ca va trebui sa vanda o participatie din hotel pentru a finanta transformarea proprietatii achizitionate.
"Vom cauta bani pe piata de capital pentru a finanta cel putin jumatate si maxim 70% din renovarea hotelului", spune Tinu Sebesanu, director al companiei de consultanta Trend Hospitality si al Grand Plaza Hotel SA. Atragerea acestei investitii ar presupune vanzarea unei participatii minoritare din hotel (40-49%) ori vanzarea in lease back (vanzarea si rascumpararea ulterioara in rate, solutie frecventa de finantare in industria hoteliera).
Cel putin jumatate inseamna cel putin 10,5 milioane de euro, dat fiind ca lucrarile pentru refacerea hotelului Neptun - deocamdata in faza de concept - sunt evaluate la 21 de milioane de euro. Dintre acestea, 12 milioane sunt necesare pentru consolidarea si renovarea structurii existente, precum si pentru extinderea ei: planul prevede ca viitorul hotel sa aiba 200 de unitati de cazare (camere si cateva apartamente, precum si 8 bungalow-uri cu piscine private), ceea ce ar insemna mai mult decat dublarea capacitatii existente.
"Structura actuala este compusa din 80 de unitati de cazare, din care 80% sunt apartamente, iar aceasta structura nu ne avantajeaza; proiectul nostru vizeaza un mix de apartamente cu camere", explica Sebesanu.
Alte 9 mil. euro sunt programate pentru constructia si amenajarea resortului, care va presupune atat piscinele principale si secundare (ale bungalow-urilor private), cat si gradina, terenurile de sport si alte elemente ale bazei de agrement, precum amenajarea lacului (hotelul este situat pe malul lacului, unde va fi amenajat un debarcader pentru accesul turistilor cu barca pana la plaja).
Cei 30.000 de metri patrati de teren pe care ii detine hotelul au fost de fapt principalul motiv ce i-a facut pe Tinu Sebesanu si pe partenerii sai de afaceri sa decida achizitia hotelului.
"Valoarea hotelului sta in terenul lui - este unul dintre putinele amplasamente de pe litoral care permit dezvoltarea unui resort", spune Tinu Sebesanu, care considera ca un resort (capacitati de cazare plus facilitati de agrement si recreere) este imposibil de dezvoltat pe o suprafata mai mica de 20.000 de metri patrati.
Refacerea hotelului Neptun va ajunge astfel la un total de aproape 30 mil. euro (achizitia - 8 mil. euro, din care 7 milioane pretul efectiv si 1 milion de euro taxele; amenajarea - 21 mil. euro), pret aproximativ egal cu constructia unui hotel de o capacitate similara in Bucuresti.
Pentru comparatie, hotelul Novotel, cu o capacitate de 285 de camere, a fost construit de catre grupul francez Accor in urma cu aproape doi ani cu o investitie de 35 de milioane de euro.
Pozitia centrala si brandul Novotel fac ca hotelul (care a fost vandut prin lease back catre Sparkassen Imobiliare cu 28 de milioane de euro anul trecut) sa fie plin aproape tot anul, astfel ca investitia este estimata a se recupera in maxim cinci ani. Despre cat timp se poate vorbi pentru recuperarea unei investitii la mare, unde sezonul dureaza aproximativ patru luni?
Tinu Sebesanu considera ca recuperarea va fi in mod evident mult mai lenta, fiind vorba de cel putin dublu ca numar de ani: "Este vorba de o investitie pe termen lung - dar tinand cont de faptul ca vom deschide hotelul abia peste doua sezoane, in 2010, poate piata va fi mai matura si mai dispusa sa plateasca pentru calitate".
Cand hotelul va fi aproape gata, Tinu Sebesanu va porni in cautarea unui brand hotelier care sa se potriveasca proprietatii. "Va fi un brand de resort de cinci stele, specific proprietatilor de litoral, dar nu va fi neaparat din portofoliul Wyndham (lant hotelier american reprezentat oficial in Romania de Tinu Sebesanu si Trend Hospitality - n.red.)", spune Sebesanu.
Cele mai multe proprietati care se deschid cu consultanta Trend Hospitality sunt afiliate cu branduri Wyndham, cel mai raspandit in Romania pana acum fiind brandul Ramada (la care au fost afiliate deja trei hoteluri in Bucuresti si unul la Sibiu, urmand deschiderea a inca sase hoteluri in perioada 2008 - prima parte a lui 2009). Sebesanu a convins insa si alte grupuri hoteliere sa afilieze hoteluri in Romania.
Cel mai important proiect in acest sens este afilierea la Radisson SAS a resort-ului din Poiana Brasov de care se ocupa Sebesanu, resort aflat in proprietatea INR Management Real Estate.
Complexul de la Poiana Brasov este deja in prima faza de constructie, care cuprinde un hotel si un aparthotel (cu 200, respectiv 150 de camere fiecare), case de vacanta de vanzare (in jur de 1.000 de apartamente) si amenajarea zonei de recreere - partia de schi, cazinoul, patinoarul, piscinele, spa-ul sau barurile. Complexul va avea 120 de hectare, iar investitia totala ar urma sa ajunga undeva la 350-400 de milioane de euro. "Nu este, asadar, exclus sa punem absolut orice brand pe hotelul de la Neptun, atat timp cat i se va potrivi si vom primi aprobarea", considera Tinu Sebesanu, care se pregateste pentru noi runde de negocieri pentru afiliere. Pentru hotelul din Poiana Brasov, licitatia deschisa de Trend Hospitality pentru afiliere a durat fix un an, iar negocierile cu Radisson au durat si ele destul. "Este vorba totusi de un contract pe 15 ani pentru un resort montan proiectat sa ajunga intre primele 10 din Europa inca din primii doi ani", sustine Sebesanu, convins ca si complexul de la Neptun se va putea impune, desi proiectul nu este chiar atat de impresionant ca acela din Poiana.

Pentru terenul de la Neptun

Hotelul Neptun din statiunea cu acelasi nume a fost achizitionat in martie 2007 de catre Grand Plaza Hotel contra sumei de 7 milioane de euro - bani care au intrat in contul firmei Olimp Festival 2002, proprietara hotelului.

HOTELUL: Valoarea hotelului achizitionat
sta in terenul intins pe care il are in proprietate, 30.000 de metri patrati, care permite dezvoltarea unui resort de tip occidental.

PROPRIETAR: Dupa vanzarea hotelului Neptun, AVAS a scos la vanzare si celelalte active din portofoliul Olimp Festival 2002, si anume complexul Panoramic-Amfiteatru-Belvedere, tot din statiunea Neptun, care a fost achizitionat de catre lantul Unita Turism, controlat de omul de afaceri Josef Goschy.

RESORT: Planurile Trend Hospitality pentru hotelul Neptun presupun constructia unui resort cu structura 40% spatii de cazare - 60% spatii de recreere, dupa modelul resort-urilor spaniole. Acest model nu a mai existat pana acum pe litoralul romanesc.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO