Companii

Ţigările şi băuturile, campioanele câştigurilor. Topul celor mai profitabile firme din industria bunurilor de larg consum

Ţigările şi băuturile, campioanele câştigurilor....

Autor: Mădălina Dediu Panaete

21.09.2017, 00:08 1913

♦ Nouă multinaţionale şi-au rezervat un loc în „clubul“ profiturilor de zeci de milioane, în timp ce o companie românească stă la masă cu giganţii din ţigări, dulciuri şi băuturi.

Cele mai profitabile zece companii din domeniul bunurilor de larg con­sum (FMCG) au avut anul trecut câştiguri nete cumulate de peste 1,7 miliarde de lei (aproape 400 mil. euro), în creştere cu 73% faţă de 2008, anul de referinţă pentru economia locală.

Industria bunurilor de larg consum, care se ridică la 17-18 mld. euro anual, este sectorul care a beneficiat cel mai mult de creşterea consumului de anul trecut, românii cumpărând cu aproape 10% mai multe produse decât în anul precedent. Consumul a crescut în unele luni de anul trecut chiar şi cu peste 20%, însă, trăgând linie, la finalul anului avansul consumului nu l-a atins pe cel din 2008, ultimul an de boom economic pentru România înainte de criza economică. Con­sumul este principalul motor al economiei locale, care s-a majorat anul trecut cu 4,9%.  Creş­terea consumului s-a văzut şi în businessul ce­lor mai mari jucători din FMCG, dar şi în ni­velul profiturilor. În plus, creşterea veniturilor ro­mânilor le-a permis jucătorilor să crească şi preţurile.

Cel mai mare profit net l-a înregistrat British American Tobacco Trading, liderul pieţei de ţigări, care a avut anul trecut un rezultat net de 672 de milioane de lei. Marja de profit a companiei s-a situat anul trecut la 8%, în creştere cu două puncte procentuale faţă de anul precedent.  Tot din domeniul ţigărilor vine şi compania cu cel mai mare avans al câştigurilor faţă de anul 2008 în sectorul FMCG.  Philip Morris Trading şi-a majorat câştigurile de şapte ori în intervalul 2008-2016, până la 95 milioane de lei, conform datelor de la Ministerul de Finanţe. Compania a lucrat cu o marjă de 4%, aproape de patru ori mai mare decât în anul 2015.  De altfel, trei din primele zece cele mai profitabile companii din FMCG sunt active în domeniul ţigărilor. Alte patru produc băuturi, cea mai profitabilă dintre acestea fiind Coca-Cola HBC România.

Producătorul Coca-Cola, Fanta şi Dorna a avut anul trecut un profit net de 279 mil. lei şi o marjă a profitului de 12%, conform calculelor ZF.  Singura companie antreprenorială este Romaqua Group, producătorul apei minerale Borsec şi a berii Albacher. Romaqua Group a ajuns la un profit record de 74,8 milioane de lei (16,6 milioane de euro), în creştere cu 60% faţă de anul precedent, conform aceleiaşi surse.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO