Companii

The Wall Street Journal: Dacia devine starul restructurarii Renault

The Wall Street Journal: Dacia devine starul restructurarii Renault

Automobile Dacia a produs in 2007 mai mult de 215.000 de modele Logan

14.02.2008, 20:26 26

In atelierele Automobile Dacia SA, filiala romana a Renault, situate la aproximativ 120 km nord-vest de capitala, simtul practic al partenerului japonez Nissan Motor Co. si procesele de productie caracterizate de eficienta din punctul de vedere al costurilor din India, pe care Ghosn se stie ca le admira, se imbina. Iar rezultatele depasesc asteptarile.
Dacia, care era controlata de stat in momentul in care Renault a achizitionat un pachet de 51% in 1999, este detinuta in proportie de 99% de catre producatorul francez din 2003. Numita dupa regiunea ai carei locuitori erau in vremuri de demult gardieni ai focului sacru, Dacia devine rapid unul dintre cele mai importante centre de profit ale companiei franceze.
Fabrica din acest oras industrial produce 60 de automobile marca Logan pe ora, ceea ce o transforma in una dintre cele mai ample capacitati de asamblare ale Renault de pe plan mondial. In acelasi timp, fabrica stabileste standarde pentru alte fabrici ale Renault, cu abordarea simpla fata de procesul de productie, utilizarea de utilaje second-hand.
Modelul de productie a castigat admiratori in randul managerilor Renault, acestia ajungand la concluzia ca unele din fabricile detinute in Franta si alte locatii au devenit prea automatizate.
Renault a invatat din metodele prudente de productie ale Mahindra & Mahindra Ltd., partenerul sau intr-un joint-venture creat in India in urma cu trei ani. Venture-ul, care opereaza o fabrica la nord-vest de Mumbai, a inceput sa produca Loganuri cu un an in urma, avand o capacitate instalata de 50.000 de automobile pe an. In acelasi timp, Renault a invatat cum sa-si imbunatateasca randamentul investitiilor de la Nissan, companie care este condusa de acelasi Ghosn. Este o schimbare majora, spune Jean-Christophe Kugler, care conduce o echipa constituita pentru a gasi modalitati de a reduce costul investitiilor noi ale intregului grup.
Renault a achizitionat Dacia, aflata in pragul falimentului, in 1999 cu scopul de a produce un automobil simplu care sa fie modern, fiabil si accesibil. Criticii au ridiculizat proiectul in momentul in care Renault a prezentat primul Logan in 2004, spunand ca nu vad nici un fel de profitabilitate in a comercializa automobile ieftine celor mai saraci, insa ceea ce s-a intamplat a demonstrat ca acestia nu au avut dreptate.
Redresarea financiara a Dacia a fost inca si mai spectaculoasa. In 2007, veniturile au depasit 2 mld. euro, in crestere cu 30% fata de 2006 si egale cu aproape 2% din produsul intern brut al Romaniei, de 106 miliarde de euro. Contributia diviziei romane la rezultatele Renault devine din ce in ce mai importanta. Divizia a inregistrat un profit net de 100 milioane de euro in 2006, iar cifra din 2007 ar putea reflecta o crestere a veniturilor. Renault isi publica astazi rezultatele pe 2007, iar analistii anticipeaza o scadere a profitului net de la cele 2,97 miliarde de euro raportate in 2006. Oficialii companiei spun ca programul Logan va ajuta, si nu va impiedica, grupul Renault in eforturile sale de a atinge o marja operationala de 6% anul viitor.
In fabrica romaneasca, construita in 1968, lucreaza 14.000 de muncitori. Loganul are cinci versiuni, de la sedanul original cu patru usi la hatchback-ul cu cinci usi Sandero care va fi comercializat in Europa Occidentala in acest an. Automobilele au caracteristici de baza pentru mentinerea costurilor la un nivel scazut. In Europa Occidentala cererea de Logan este foarte mare, desi Renault nu cheltuieste nimic pe publicitate, iar listele de asteptare sunt lungi.
Capacitatea Dacia creste pentru a acoperi cererea. Renault a investit peste un miliard de euro in fabrica pana acum, din care 250 mil. euro numai anul trecut. "Vanzarile noastre sunt limitate de ceea ce putem produce. Acesta este un lucru neobisnuit in aceasta industrie", a declarat Fran?ois Fourmont, managerul general al Dacia. Ghosn doreste ca Renault sa comercializeze cu 800.000 de automobile mai mult in 2009, fata de cele 2,53 milioane vandute in 2005, si a cerut managerilor sa reduca investitiile cu 50%.
Pentru un nou atelier de productie de cutii de viteze in Pitesti, compania a bugetat 135 milioane de euro, cu 50 de milioane mai putin fata de costul unei facilitati Renault aproape identica din Spania.
In Romania, unde muncitorii castiga o cincime din cat castiga cei din Europa Occidentala, cheltuielile pe sisteme automate sunt mentinute la un nivel minim. Standardele aplicate la Dacia sunt implementate si in cadrul altor fabrici Renault.
Parti din fabrica din Romania care sunt automatizate arata invechite. Dacia si din ce in ce mai multe fabrici Renault utilizeaza aparatura reconditionata.
Dacia se bazeaza si pe ingeniozitate. Din cauza deceniilor de regim comunist care au saracit populatia, romanii au dezvoltat o adevarata abilitate de a gasi noi modalitati de a economisi.
Renault isi va putea atinge tinta de reducere a costurilor legate de investitii pana in 2009, spun directorii companiei.
"Cand nu ai prea multi bani, esti mult mai atent ce faci cu ceea ce ai", spune Fourmont.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO