Companii

„Sunt unele farmacii independente care vând mult mai bine decât unităţile din lanţ pentru că acolo farmacistul are tradiţie în comunitate“

„Sunt unele farmacii independente care vând mult mai...

Autor: Ioana David, Andrei Cîrchelan

02.10.2014, 00:05 1194

Distribuitorii de medicamente, cei mai mari actori din piaţa farmaceutică, lucrează cu marje de profit de 1-2%, iar peste acest nivel se poate ajunge speculând doar anumite oportunităţi de piaţă sau gestionând la sânge toate cheltuielile.

„Marjele de profit în distribuţie sunt foarte mici 1-2%, cel cu 2% fiind un profesionist sau cineva care a speculat nişte oportunităţi din piaţă. Într-o astfel de piaţă (...), în care se întâmplă atât de multe, riscul e foarte mare. Atunci trebuie să ai curaj de a intra în această industrie“, a spus Octavian Iacob, directorul general al Polisano. El a fost prezent la ZF Pharma Summit, eveniment organizat de ZF, care a avut loc pe 29-30 septembrie în Capitală.

Distribuitorul sibian a avut anul trecut un profit net de 2 mil. euro la o cifră de afaceri de 331 mil. euro, ceea ce corespunde unei marje de 0,6%.

Iacob, care a venit la cârma Polisano în urmă cu o lună, a explicat faptul că pentru distribuitori, volumele se dublează atunci când transportă produse generice, astfel că businessul trebuie adaptat pentru a face bani şi cu acestea, la fel cum afacerea trebuie adaptată dacă funcţionează într-un retail închis sau liberalizat (în care farmaciile se pot extinde liber sau numărul este stabilit prin lege).

„Nu contează dacă sistemul este liber sau închis. Dacă eşti bun şi ştii ce faci, rezişti. În industria farma bine structurată se pot face bani în continuare. Jucătorii rămaşi au experienţă şi ştiu ce au de făcut“, a adăugat Iacob.

Mediplus, Farmexpert, Polisano, Farmexim, Fildas şi Europharm sunt cei mai mari şase distribuitori locali de pastile, care în 2013 au realizat o cifră de afaceri de aproape 2,4 mld. euro, iar cinci dintre aceştia (care au fost pe profit) au realizat un câştig net cumulat de 39 mil. euro, adică o marjă de 1,62%.

 

Cum poţi creşte în distribuţia farma

„Suntem într-o piaţă în stagnare, unde orice fel de creştere înseamnă scăderea altuia. Aşezarea şi stabilizarea este de fapt cheia“, a spus Adrian Samson, directorul general al ADM Farm. Distribuitorul a realizat anul trecut o cifră de afaceri de aproape 160 mil. euro.

Samson, care în urmă cu o lună şi jumătate a intrat în distribuţia farma, explică faptul că 20% din rulaj se realizează prin lanţurile de farmacii, iar diferenţa-prin intermediul unităţilor independente. „Pe măsură ce politica comercială a fiecărei companii de distribuţie s-a aşezat, s-a aşezat şi panelul de clienţi.  Lanţurile cresc şi sunt mai stabile, unele au relaţii foarte bune cu anumiţi distribuitori. Această împărţire între lanţ şi independent nu este relevantă pentru distribuitor, pentru că (...) poţi lucra şi cu unii şi cu alţii. Consumatorul preferă, ca şi în celelalte zone de retail, o tranziţie către retailul modern. Dar vedem o consolidare bună şi a farmaciilor cu tradiţie. Sunt farmacii independente care vând mult mai bine decât farmaciile din lanţ, pentru că acolo farmacistul are tradiţie în comunitate”, a mai spus Adrian Samson.

Dacă distribuitorii livrează 30% din produse către zona rurală, în retail satele şi comunele ar putea să reprezinte locul unde farmaciştii tineri îşi încep cariera.

„Zona rurală e exact piaţa pentru farmacişti tineri, pentru că acolo farmaciile au o dimensiune foarte mică, sunt de obicei «one-man-show». Acolo e un model în care proprietarul e la faţa locului. E un debuşeu foarte bun pentru farmacistul tânăr, chiar dacă e un business mic în care profitul nu e mai mare decât salariul într-un lanţ de farmacii, dar măcar ai satisfacţia că eşti propriul şef“, a spus Marius Cherecheş, unul dintre acţionarii reţelei de farmacii Eco­farmacia.

Reţeaua are 27 de farmacii în zona Ardealului, cu afaceri de 15 mil. euro anul acesta, în creştere cu 12% faţă de 2013, businessul fiind demarat în urmă cu patru ani.

„Am ales o geografie unde să putem să contăm. Ne-am făcut mica noastră ţară, unde avem 5% cotă în regiunea respectivă. Când am început, ne-am pus problema cum va arăta farmacia şi am găsit această nişă, a cartierelor, care nu erau acoperite cu farmacii cât de cât branduite. Toate lanţurile la vremea respectivă se concentrau pe centrele oraşelor. Noi am avut curaj să mergem spre oraşele mici“, a adăugat Marius Cherecheş.

 

Mai multe despre distribuţie şi retail, dar şi despre producţie şi servicii medicale:

http://www.zf.ro/special/ Producătorii de medicamente: În perioada de criză am fost nevoiţi să ne reorientăm către pieţe din SUA, UE şi Asia

http://www.zf.ro/companii/Sistemul sanitar nu poate există fără combinaţia stat/privat, dar drepturi egale cer obligaţii egale

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO