Companii

Studiu EY: Percepţia privind corupţia din România se află în scădere, dar este departe de media scorului din ţările dezvoltate

Studiu EY: Percepţia privind corupţia din România se...

Autor: Cristina Bellu

02.05.2018, 12:38 146

România se plasează sub media globală a percepţiei privind corupţia, cu un procent de 34%, în scădere de la 36%  anul trecut, dar rezultatul este încă departe de media scorului  ţărilor dezvoltate, de 20%, arată un studiu EY, care sondează percepţiile a 2.550 de directori executivi din 55 de ţări.

"Sondajul care a captat răspunsul participanţilor români de-a lungul ultimilor 6 ani arată  îmbunătăţiri vizibile ale percepţiei privind corupţia în ţară. România este un studiu de caz important pentru UE cu privire la modul în care măsurile instituţionale abordează corupţia ", explică  liderul Serviciului de Investigare a Fraudelor şi al Disputelor (FIDS) din EY România, Kenan Burcin Atakan.

Regiunile în care se consideră că riscurile de corupţie sunt ridicate, cu valori mai mari decât media globală, sunt Europa Centrală şi de Est (47%), Orientul Mijlociu (62%) şi America Latină (74%), în ciuda îmbunătăţirii legislaţiei anticorupţie şi a intensificării acţiunilor de combatere a acesteia în anumite ţări.

Noul Regulament al UE privind protecţia generală a datelor (GDPR) are deja şi va continua să aibă un impact semnificativ asupra oricărei organizaţii care colectează, procesează, foloseşte şi stochează datele cu caracter personal ale cetăţenilor UE, ca parte a activităţii lor zilnice.

Ca atare, companiile ar trebui nu doar să fie conştiente de dispoziţiile GDPR, ci să le înţeleagă profund, împreună cu noile drepturi pe care le va avea persoana vizată, urmând un model şi o strategie holistică, concentrându-se asupra conformităţii legislative, mediului juridic domestic şi internaţional, precum şi asupra securităţii IT.

La întrebarea în ce măsură companiile lor cunosc prevederile GDPR, 38% dintre respondenţii români au răspuns pozitiv. Acest nivel de conştientizare se apropie de media globală de 40%, dar este mai scăzut decât media ţărilor dezvoltate şi a celor din Europa Centrală şi de Est, de 54%, respectiv 42%.

"Afacerile româneşti nu sunt încă pregătite să se conformeze cu prevederile GDPR. În timp ce instituţiile financiare şi companiile mari au luat măsuri pentru a se conforma noii legislaţii, întreprinderile locale ar trebui să îşi reconsidere punctul de vedere începând de astăzi, cu mai puţin de o lună înainte de punerea în aplicare”,  susţine Kenan Burcin Atakan, liderul FIDS România.

Ca urmare a digitalizării pieţei şi a dezvoltării tehnologice extrem de rapide, companiile continuă să se confrunte cu un număr tot mai mare de atacuri cibernetice, iniţiate fie de atacatori individuali, fie de reţele de crimă organizată şi de grupări teroriste. Atunci când se produc breşe de securitate, acestea pot avea un puternic impact asupra operaţiunilor, ceea ce ar putea duce la pierderi operaţionale mari şi la generarea unor riscuri semnificative din perspectiva conformităţii cu prevederile GDPR.

Participanţii la sondaj sunt de părere că atacurile cibernetice reprezintă al doilea cel mai mare risc pentru afaceri după mediul macroeconomic, cu 38% răspunsuri pozitive.

Kenan Burcin Atakan evidenţiază faptul că ”digitalizarea pieţei, combinată cu investiţiile scăzute în securitatea informatică, pot expune companiile la pierderi semnificative rezultate din activităţi frauduloase”.

Studiul EY mai evidenţiază faptul că integritatea se află pe ordinea de zi a echipelor de conducere. Astfel, 97% dintre manageri recunosc importanţa integrităţii organizaţiei lor. Cu toate acestea, se observă o discordanţă între intenţiile organizaţiilor şi comportamentul real. Astfel, 13% dintre respondenţi spun că ar fi dispuşi să ofere bani pentru a câştiga sau a păstra o afacere. Acest procent se ridică la 20% în rândul celor care au sub 35 de ani (1 din 5 respondenţi, comparativ cu unul din opt respondenţi cu vârsta peste 35 de ani).

În acest context, organizaţiile trebuie, pe de o parte, să clarifice la nivel intern faptul că a acţiona corect intră în responsabilitatea fiecărui angajat, iar a implementa un program de responsabilizare, de sus în jos pe linie ierarhică, în care să implice angajaţii – intră în responsabilitatea managementului.
 
22% dintre respondenţi consideră că a avea o conduită etică ţine de fiecare individ, în timp ce 41% spun că intră în responsabilitatea conducerii companiei.

În privinţa gestionării abaterilor, 78% dintre respondenţi au declarat că organizaţiile lor sancţionează aceste practici, însă, doar 57% au auzit de cazuri în care anumiţi angajaţi au fost penalizaţi.

Un management eficient al implementării unor standarde etice trebuie să-i includă însă şi pe terţi - cei care acţionează în numele organizaţiei, potrivit raportului.

În prezent, analizarea afacerii unei terţe părţi nu pare să reprezinte o prioritate, doar 59% dintre respondenţi spun că au o abordare bazată pe identificarea riscurilor şi pe un proces de verificare a integrităţii în rândul terţilor.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO