Companii

Strategii diferite, dar un pariu comun

galerie foto

galerie foto

Autor: Cristina Roşca

29.05.2017, 17:53 66
Jucătorii din comerţul modern local îşi alimentează cele aproape 2.000 de magazine cu marfă  din 80 ha de depozite amplasate de regulă în Bucureşti şi Cluj sau în împrejurimile celor două centre urbane. Odată cu expansiunea lanţurilor de hipermarketuri, supermarketuri şi reţele de discount, retailerii încep să parieze pe o nouă regiune, respectiv Moldova.

Moldova a fost mult timp ocolită de in­vestitori, motiv pentru care a rămas până astăzi cea mai săracă regiune a ţării. Aici şomajul sare cu mult de media pe ţară, iar salariul ajunge în unele judeţe şi cu 30% mai mic decât la nivel naţional, unde s-a apropiat de 450 de euro net lunar.

Distanţa mai mare faţă de Occident, infra­structura subdimensionată şi lipsa for­ţei de muncă bine pregătite au făcut ca in­vestiţiile cu grad mare de specializare să se orienteze către alte zone ale ţării. Spre exem­plu, IT-ul şi-a stabilit „sediile“ în Bucureşti şi Cluj, iar industria auto a luat cu asalt Transilvania. Astfel, Moldovei i-a ră­mas doar industria textilă, deci produc­ţia cu valoare adăugată mică.

În acest context, şi retailerii au aco­perit în primul rând zonele mai dezvoltate ale ţării, motiv pentru care cele mai multe depozite sunt amplasate în apropierea Bucureştiului sau chiar în Capitală, şi în Transilvania, de regulă în zona Clujului. Totuşi, în ultima perioadă zona Moldovei devine noul pariu al retailerilor care încep să îşi dezvolte depo­zite aici pentru a ali­menta magazinele din regiune şi de peste Prut (în cazul Kaufland). Comerţul mo­dern se extinde continuu, cu 200-300 de magazine noi an de an, astfel că toată ţara intră în vizorul jucătorilor străini după ce poziţiile-cheie au fost deja ocupate.

Penny Market a fost primul retailer care a deschis un depozit în Moldova, această regiune a ţării considerată a fi cea mai săracă. Compania a construit un depozit de 1,9 hectare la Bacău, depozit care a intrat în operare în februarie 2017. Un astfel de depozit a necesitat o investiţie de circa 20 mil. euro, fiind în proprietate. Penny Market, spre deosebire de lanţurile de supermarketuri şi hipermarketuri, acoperă în mod egal toată ţara pentru că este discounter şi se adresează şi clienţilor cu venituri medii şi mici. Astfel, puterea de cumpărare mică din zona Moldovei poate reprezenta un avantaj competitiv pentru grupul german Penny Market, care atrage clienţii prin politica preţurilor mici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO