Companii

Statul ar trebui sa sprijine exporturile pentru reluarea cresterii in industria alimentara, spune proprietarul Primola

Statul ar trebui sa sprijine exporturile pentru reluarea cresterii in industria alimentara, spune proprietarul Primola

Jihad Jabra, proprietarul grupului Supreme: Eu cred ca vom vedea o stagnare prea lunga a pietei anul acesta. Norocul nostru este ca avem exporturi

09.02.2010, 00:00 174

"Ultimul mohican" pe o piata de peste 200-250 mil. euro dominatade multinationale si-a relansat recent brandul Primola pentru aputea spera la cresteri de vanzari in acest an.

"In acest an am ales sa actionam pentru a atrage mai multiconsumatori si nu sa asteptam cresteri de consum, pentru ca esteputin probabil ca acestea sa se intample. Cel mai mare proiect esterelansarea tabletelor de ciocolata Primola, pe care l-am pregatit inca din primajumatate a lui 2009. Am investit anul trecut circa jumatate demilion de euro, in principal in schimbarea ambalajelor, si vomcontinua investitiile pe partea de promovare in 2010. Costulreclamei in media a ajuns la nivelul cel mai de jos acum, ceea cecu siguranta este o oportunitate pentru noi", afirma Jabra.

Vanzarile de ciocolata in comert s-au redus cu 3% anul trecutfata de 2008, potrivit datelor de la compania de cercetare de piataMEMRB. Proprietarul Supreme spune, in plus, ca a resimtit o migrarea consumului de pe segmentul mediu de pret catre cel inferior.

Prin relansarea Primola, compania vrea sa-si repozitioneze celmai vandut brand de ciocolata putin mai sus, spre segmentul dominatde Milka (Kraft Foods). Cea mai dura lupta pentru cote de piata seda in prezent pe segmentul mainstream (mediu), pe care cele maivandute tablete din ciocolata sunt Poiana (Kraft), Primola siKandia (Cadbury). Primola s-a aflat anul trecut pe locul al doileape acest segment al pietei tabletelor, fiind urmata la distantamica de Kandia, potrivit datelor din piata.

Tabletele reprezinta 60% din vanzarile totale de ciocolatarealizate in Romania, adica in jur de 150 mil. euro in valoare.

"Rebrandingul ar putea fi o sincronizare buna cu venirea unuinou jucator pe piata, odata cu vanzarea Cadbury Romania. Si-arputea face intrarea o alta multinationala, un fond de investitiisau chiar un antreprenor local", mai spune Jabra.

Criza a incetinit dezvoltarea la export

Vanzarea producatorului ciocolatei Kandia ar putea fi cel maiimportant eveniment de pe piata ciocolatei in acest an, tranzactiafiind asteptata dupa finalizarea preluarii companiei englezestiCadbury de catre Kraft Foods la nivel international. Kraft si-aluat deja angajamentul ca va renunta la operatiunile de fabricare aproduselor din ciocolata Cadbury din Romania si Polonia pentru a nuajunge la o pozitie dominanta pe cele doua piete dupa integrareaproducatorului englez.

Jabra mai precizeaza ca in 2009 compania nu a fost nevoita sa-sidiminueze volumul productiei, in mare parte datorita cresteriiexporturilor.

"Am trecut cu bine de anul 2009. Vanzarile si productia au fostsimilare nivelului din anul anterior, iar compania a ramas peprofit. Anul trecut am ajuns deja la fundul sacului, iar acumintrebarea este in cat timp revine consumul pe crestere?", spuneproprietarul Supreme. El nu a comunicat valoarea cifrei de afaceri,insa aceasta poate fi estimata la peste 20 mil. euro. SupremeChocolat a avut in 2008 vanzari de 24 mil. euro si un profit net de0,3 mil. euro, potrivit datelor dela Ministerul de Finante.

In portofoliul Supreme se mai regasesc si tabletele sibomboanele din ciocolata Anidor si Novatini sau biscutii Ulpio. In2009 compania a reintrat pe piata cafelei lansand brandul Saga,dupa opt ani de la vanzarea Nova Brasilia catre Kraft Foods.Lansarea nu a adus insa o crestere a cifrei de afaceri aSupreme.

"Eu cred ca vom vedea o stagnare prea lunga a pietei anulacesta. Norocul nostru este ca avem exporturi. Tinta noastra inacest an este sa majoram ponderea exporturilor de la sub 5% in 2009la circa 8% din volumul productiei la fabrica de ciocolata Supremedin Bucuresti", mai afirma Jihad Jabra.

"Reluarea cresterii industriei alimentare s-ar realiza mult mairapid daca statul ar veni cu o strategie de sprijinire aexporturilor. Firmele care exporta sunt vazute ca o oportunitate side catre bancile creditoare", completeaza el.

Produc si marca privata pentru un retailer

Fabrica Supreme din Bucuresti a demarat recent si un parteneriatcu un lant de magazine pentru productia de ciocolata marca propriea retailerului.

Producatorul are astfel de parteneriate si pe segmentulcafelei.

Cresterea exporturilor este printre prioritatile producatoruluiPrimola inca din 2007, insa Jabra spune ca in ultimul an criza aredus resursele companiei de intensificare a activitatilor pepietele externe.

Compania a vizat in ultimii ani piete precum Serbia, Cehia,Bulgaria sau Croatia, pe care a intrat prin parteneriate cucompanii specializate in distributia de produse alimentare.

Ciocolata Primola, Novatini, Anidor si biscuitii Ulpio ajung inprezent in magazinele din Bulgaria printr-un distribuitor localcare lucreaza si cu Wrigley si Nestlé, potrivit lui Jabra.

Supreme Group este o afacere de familie controlata de fratiiJihad si Johhny Jabra de origine libaneza. Prima unitate deproductie a grupului a fost infiintata in anul 1992, fiindspecializata in procesarea cafelei.

In anul 2001 marcile de cafea ale grupului, cea mai importantafiind Nova Brasilia, au fost achizitionate de compania americanaKraft Foods, iar Supreme s-a indreptat spre piata ciocolatei prinpreluarea unei fabrici de ciocolata din Bucuresti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO