Companii

Şeful Unilever: În acest război al promoţiilor facem tot ce e nevoie să rămânem în piaţă

Jarek Malinowski, managing director Unilever South Central Europe: „Am vrut să luăm sare din România, dar nu am putut. Este atât o problemă de cantitate, cât şi de preţ. Avem furnizori pentru producţia de bunuri de îngrijire personală, este mai uşor să găsim producători din domeniu decât producători agricoli“.

Autor: Cristina Roşca

13.06.2014, 14:19 690

Jarek Malinowski, executivul care conduce businessul de retail de peste 180 mil. euro al Unilever South Central Europe, spune că TVA de 24% şi adaosul comercial practicat de lanţurile din retail sunt în parte responsabile pentru preţurile pe care le au la raft produsele din magazinele din România.

În cazul mai multor categorii de produse preţurile sunt aliniate celor din Occident deşi salariile sunt de 5-6 ori mai mici. „În România se vinde un volum mai mic la preţ mai mare, piaţa fiind una a hipermarketurilor şi supermarketurilor. În Germania, spre exemplu, vorbim de o piaţă a discoun­terilor.“

În România există doi jucători pe piaţa discounterilor, respectiv Rewe România cu lanţurile Penny Market şi XXL Mega Discount, şi Lidl. Aceştia din urmă au intrat oficial pe piaţa locală în 2011 prin preluarea Plus Discount.

Anterior, pe acest segment mai activau şi Minimax Discount, intrat în faliment, şi Profi, care s-a transformat în lanţ de supermarketuri.

Totuşi, în ultimii ani preţurile la raft au scăzut ca urmare a unui război al preţurilor între jucătorii din FMCG.  Astfel, preţurile produselor Unilever au scăzut la raft pentru a se alinia la preţurile competiţiei şi pentru a participa în războiul promoţiilor care domină piaţa locală de FMCG.

„Spre exemplu, un săpun Dove costa anterior 4 lei, iar acum preţul a scăzut la sub 3 lei. Am vrut să fie un produs accesibil mai multor persoane. Preţurile la raft scad (la mai multe categorii de produse - n.red.) ca urmare a acestui război al promoţiilor. Noi facem tot ce e nevoie să rămânem în piaţă, însă cred că această luptă a ofertelor este doar una temporară.“

Şeful Unilever South Central Europe spune că dacă acest război al preţurilor continuă, consumatorul poate pierde pe termen lung, la fel şi companiile. „Dacă vinzi ieftin nu mai ai bani să investeşti în cercetare-dezvoltare şi nu mai scoţi produse noi, mai bune.“
 

Comportamentul de consum s-a schimbat

De la Bucureşti, Unilever South Central Europe controlează operaţiunile din mai multe ţări din regiune, respectiv România, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Albania, Macedonia, Moldova şi Kosovo. Piaţa locală este dintre acestea cea mai importantă, contribuind, potrivit ultimelor informaţii disponibile, cu peste 50% din veniturile regiunii.

Începând cu 2009, primul an de criză, consumul a început să scadă, iar românii au devenit tot mai atenţi la modul în care îşi cheltuie banii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO