Companii

Seful Friesland pleaca la un producator ungar de lactate

Seful Friesland pleaca la un producator ungar de lactate

Gerbrant de Boer va prelua functia de director executiv a producatorului de lactate Sole-Mizo Plc din Ungaria

06.02.2008, 19:30 73

De Boer, 38 de ani, s-a aflat la conducerea Friesland de la intrarea grupului olandez pe piata locala, in anul 2000, mandatul sau incluzand patru tranzactii a caror valoare a depasit 17 milioane de euro. In urma acestor tranzactii, Friesland si-a asigurat prima pozitie pe piata lactatelor, cu un rulaj anual de 130 de milioane de euro.
Directorul general al Friesland Romania va prelua functia de CEO al producatorului de lactate Sole-Mizo Plc din Ungaria, o companie cu afaceri anuale de 300 de milioane de dolari, care detine patru fabrici si 1.400 de angajati.
"Am simtit ca mi-am atins toate obiectivele in Romania, dupa opt ani in care am condus compania. In plus, pentru mine Ungaria e a doua casa, mai ales ca acolo se afla familia mea", spune De Boer, care inainte de a veni in Romania a ocupat pozitii executive in cadrul filialei Friesland din Ungaria.
La inceputul mandatului sau in Romania, De Boer le-a prezentat actionarilor olandezi posibilitatile de a intra la nivel local, lovindu-se de o piata neconsolidata, cu peste 600 de producatori, dar despre care nu existau prea multe studii legate de cote de piata, jucatori strategici sau pozitionari. Pe lista de achizitii a Friesland s-a aflat la un moment dat si producatorul Brenac, insa compania nu era de vanzare, dupa cum spune De Boer. Olandezii au ales investitii in Transilvania mai mult conjunctural, pentru ca acolo au gasit primele companii de vanzare, care s-au pliat si pe cerintele grupului. Friesland a cumparat pe rand Belcar din Timisoara sau Industrializarea Laptelui Mures. In aprilie 2004, cand a incheiat cea mai importanta achizitie din Romania, Napolact, grupul olandez detinea deja alti trei producatori locali, o cota de piata de peste 12% si o pozitie strategica extrem de solida in zona Transilvaniei. Compania Napolact din Cluj a fost ultima pe lista de achizitii a Friesland, insa a adus in portofoliul grupului cel mai important brand local din lactate, care genereaza, doar pe segmentul de branzeturi, vanzari de 40 mil. euro anual.
Intr-un interviu acordat Ziarului Financiar, Gerbrant de Boer explica strategia olandezilor: "Am cumparat companii pentru locatie, pentru portofolii, dar si pentru structuri de managament".
Dupa "perioada" achizitiilor, Friesland a trecut la consolidari la nivel local, pastrand insa, in cele mai multe dintre cazuri, managementul companiilor achizitionate, structura portofoliului acoperind intreaga piata a lactatelor: iaurturi, lapte, branzeturi sau inghetata. Anul trecut, olandezii au anuntat ca inchid fabrica de la Satu Mare, dupa ce compania a mai renuntat si la centrul de productie din Deta, in judetul Timis, iar productia a fost transferata la Cluj si Targu-Mures, motivatia principala fiind eficientizarea activitatilor grupului.
Filiala grupului olandez are in derulare investitii de peste 6 mil. euro in fabrica din comuna clujeana Baciu, unde Friesland a relocat mare parte din productia realizata in centrul orasului Cluj-Napoca dupa vanzarea terenului pe care s-a aflat fabrica Napolact.
In 2007, producatorul brandurilor Napolact si Milli a inregistrat o cifra de afaceri de 130 mil. euro, in crestere cu 20% fata de anul precedent. Potrivit lui De Boer, vanzarile brandului Napolact au inregistrat o crestere de peste 30%, acelasi prag fiind depasit si de Milli. "La un moment dat avem nevoie de noi provocari in cariera, mai ales cand simtim ca am realizat tot ce ne-am propus intr-un anume job", a mai spus seful Friesland.
De Boer a adaugat ca interimatul va fi asigurat de managerul grupului olandez din Ungaria, urmand ca intr-o perioada de patru, cinci luni actionarii sa decida cine va prelua conducerea operatiunilor din Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO