Companii

Seful centralei de achizitii a Cora: Scumpirea alimentelor nu a dus inca la o scadere dramatica a vanzarilor

Seful centralei de achizitii a Cora: Scumpirea alimentelor nu a dus inca la o scadere dramatica a vanzarilor

Eugen Zbircea, directorul general al Provera: Am remarcat ca producatorii romani sunt tot timpul in cautare de noutati pentru a-si imbunatati portofoliul. Retailerii ii pot ajuta sa faca acest lucru, pentru ca, practic, prin noi intra in contact cu consumatorii.

12.06.2008, 21:35 333

"Nu s-a resimtit inca o scadere dramatica a volumelor de vanzari in magazine, ca urmare a cresterii preturilor la alimentele de baza, insa ma astept sa vedem efectele pe termen lung", afirma Eugen Zbircea.
Provera Romania, infiintata in anul 2005, este centrala de achizitii pentru bunuri de larg consum a grupului Louis Delhaize la nivel local.
Aceasta opereaza in Romania trei hipermarketuri Cora si reteaua de magazine cu discount Profi care de anul trecut detine si magazinele Albinuta din Capitala.
Pentru operatiunile de pe piata romaneasca, Provera achizitioneaza circa 60.000 de produse, iar Zbircea spune ca urmareste colaborarea doar cu furnizori locali, chiar si pentru dezvoltarea marcii proprii.
"Interesul nostru principal este sa lucram cu furnizori locali, pentru ca in acest mod avem o reactie mult mai mare la noutati decat daca am aduce noi produsele de la distante foarte mari", spune managerul.
"Cand am introdus marca proprie Winny pe piata romaneasca, am inceput cu importuri de produse, insa am observat ca nu toate s-au pliat cerintelor consumatorilor locali. In special la produsele alimentare am observat diferente intre preferintele consumatorilor romani si ale celor de pe alte piete", explica Zbircea.
In prezent, marcile proprii reprezinta sub 10% din vanzarile celor trei retele de magazine detinute de retailerul Louis Delhaize. Winny, una dintre cele mai vandute marci proprii ale retailerilor alimentari, este dezvoltata de Provera in colaborare cu producatori romani.
"Vanzarile de produse marca proprie nu vor trece de 10% din cifra de afaceri a grupului in Romania, pentru ca obiectivul nostru strategic este colaborarea cu producatorii de marci consacrate", adauga directorul.
Anul trecut, Profi a realizat o cifra de afaceri de aproximativ 110 mil. euro, care include si vanzarile retelei de 9 magazine Albinuta.
Cora nu a comunicat rezultatele financiare pe anul trecut, insa in 2006 compania a raportat la Ministerul de Finante o cifra de afaceri de circa 300 mil. euro, cu 3 unitati operationale.
Anul trecut, Provera a rulat afaceri de un miliard de lei (300 mil. euro), potrivit datelor comunicate de Eugen Zbircea. Ritmul de crestere al afacerilor Provera in acest an fata de 2007, estimat de manager la 16%, ia in calcul si cresterea preturilor la raft generata de majorarile de costuri la producatori. Zbircea mai spune ca unele alimente de baza si-au continuat cresterea de pret si in acest an.
Anul trecut, pretul de achizitie platit de Provera pentru uleiul de floarea-soarelui a fost cu aproape 70% mai mare decat cel din 2006. Pe piata locala, uleiul a avut anul trecut cea mai mare crestere de pret dintre alimentele de baza, de circa 66%, potrivit datelor companiei de cercetare a pietei MEMRB Retail Tracking Services. Cresterea pretului la raft nu a antrenat insa o diminuare drastica a vanzarilor in magazine, fiind vorba de un produs de baza. In cazul Provera, scaderea in volum a vanzarilor de ulei a fost de 10% in perioada mentionata.
In relatiile cu producatorii romani, Eugen Zbircea crede ca trebuie tras un semnal de alarma pentru cresterea eficientei acestora.
"De ce gasim in Germania lapte UHT mai ieftin decat in Romania ?", se intreaba managerul.
Acesta adauga ca a observat la nivel local o reticenta din partea micilor cultivatori de legume si fructe fata de ideea de infiintare a unor cooperative, sistem des intalnit pe pietele mai dezvoltate din Europa, insa care in Romania le aminteste oamenilor de perioada regimului comunist. "Pe de alta parte, am remarcat ca producatorii romani sunt tot timpul in cautare de noutati pentru a-si imbunatati portofoliul. Retailerii ii pot ajuta sa faca acest lucru, pentru ca, practic, prin noi intra in contact cu consumatorii. Avem manageri de departament care s-au implicat direct in dezvoltarea unor produse noi de catre anumiti producatori", afirma Zbircea.
Pe piata romaneasca sunt operationale si alte centrale de achizitii ale unor grupuri internationale de retail, MGB Metro Group Buying Romania (Metro Cash & Carry, Real) si Rewe Group Buying (Billa, Penny Market).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO