Companii

Şeful Blue Air, nemulţumit de profitul companiei, a redus capacitatea de zbor cu 33%

Şeful Blue Air, nemulţumit de profitul companiei, a redus capacitatea de zbor cu 33%

Sherif Ussama, directorul general al companiei aeriene low-cost Blue Air

Autor: Mirabela Tiron

02.09.2010, 23:54 143

NOTĂ: Dintr-o regretabilă eroare, în ediţia tipărită a ZiaruluiFinanciar a apărut o fotografie în care nu se afla Sherif Ussama,directorul general al companiei Blue Air, ci Dorel Fronea, directoradjunct în cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor.

"Nivelul profitului de 1,5 milioane de euro de anul trecut nupoate fi considerat încurajator. Sper ca în urma tuturor măsurilorluate să creştem profitul companiei. Criza este puternică şitrebuie să ne adaptăm situaţiei din piaţă, suferim, aşa cum toatălumea suferă în această perioadă de criză", a declarat SherifUssama, 37 de ani, care a preluat conducerea companiei aeriene anulacesta.

La scurt timp de la numirea sa în funcţia de director general alcompaniei, egipteanul Ussama a luat o serie de măsuri pentrureducerea costurilor, după cum susţine el. Începând cu luna august,compania aeriană, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, arenunţat la toate cursele interne din cauză că nu erau profitabile.Blue-Air opera şase curse săptămânal pe ruta Bucureşti - Arad, întimp ce pe ruta Bucureşti-Timişoara, care a fost introdusă în acestan pe 28 martie, avea o frecvenţă de 3-4 zboruri pe zi, iar peBucureşti-Cluj-Napoca opera zboruri zilnice.

Mai mult, compania aeriană a renunţat la unele zboruri externeşi a returnat patru avioane companiilor de leasing cu care lucra,reducându-şi capacitatea de zbor cu 33%, potrivit calculelorZF.

"Ca urmare a restructurării flotei de avioane va urma un procesde disponibilizări în rândul angajaţilor din echipajul de bord.Deocamdată nu pot preciza câţi oameni vor pleca din companie", aspus Ussama.

Blue Air are 780 de angajaţi în prezent, dintre care 107 suntpiloţi şi 153 de însoţitori de bord, potrivit celor mai recentedate. În cazul în care compania ar decide să renunţe la o treimedin angajaţi, cu cât s-a redus capacitatea de zbor, atunci ar puteapleca 35 de piloţi şi 50 de însoţitori de bord, potrivitestimărilor ZF.

Semestrul doi nu pare promiţător

"Vom ajusta în scădere obiectivele legate de numărul de pasagerişi cifra de afaceri ca urmare a măsurilor de restructurare luate.Semestrul doi nu pare promiţător, vom avea o estimare după ce vomîncheia planul de restructurare", a spus Ussama, fără a precizaînsă noile ţinte de buget.

Oficialii Blue Air preconizau pentru anul acesta o cifră deafaceri mai mare cu 33%, până la 200 de milioane de euro şi untrafic cu 29% mai mare, până la 2,2 milioane de pasageri faţă deanul trecut. Până în 2009, Blue Air a fost una dintre companiileaeriene cu o politică agresivă de dezvoltare, ceea ce a dus lacreşterea traficului de la 240.000 de pasageri la 1,7 milioane depasageri anul trecut.

Egipteanul Ussama susţine că se aşteaptă ca partea a doua aanului să aducă o creştere a gradului mediu de încărcare alaeronavelor cu care operează companie. Dacă în prima parte aanului, acest indicator s-a poziţionat la un nivel de 75%-78%, însemestrul doi se aşteaptă un grad de 85%.

"În primele şase luni compania a transportat cu 41% mai mulţipasageri comparativ cu anul trecut, această creştere fiindsusţinută în special de bazele operaţionale din Bacău, Sibiu şiLarnaca", a spus directorul general al companiei. Ussama a maiprecizat că veniturile au crescut cu doar 10% în prima parte aanului. De pe aeroportul din Bacău, compania operează zboruri spreLondra, Roma, Bergamo şi Torino, iar din Sibiu are curse spreStuttgart şi Madrid.

Ce fac competitorii

Şi principalul concurent al Blue Air, compania aeriană ungarălow-cost Wizz Air, a raportat în primele şase luni ale anului unnumăr de pasageri de 917.000 persoane, mai mult cu 31% faţă deaceeaşi perioadă a anului trecut. De asemenea, companiatradiţională Tarom, cel mai mare jucător din transportul aeriandupă cifra de afaceri, a transportat în primele şase luni aleanului 900.000 de pasageri, în creştere cu 31% faţă de perioadasimilară a anului trecut. Niciuna dintre cele două companiiconcurente ale Blue Air nu a demarat un proces de restructurare alflotei.

Potrivit datelor de la Tribunalul Bucureşti, mai multe companiiau cerut insolvenţa companiei Blue Air pentru datorii neachitate,un exemplu fiind Carpatair. Blue Air mai avea datorii estimate la95.000 de euro şi către Regia Aeroportuară din Bacău, hotelulDecebal din Bacău (la care se cazau angajaţii companiei). OficialulBlue Air a transmis că toate datoriile urmează să fie achitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO