Cheltuielile medii pentru alimente de bază şi produse deîngrijire s-au ridicat la 170 de euro în oraşele mari şi medii dinRomânia anul trecut, adică aproape jumătate din media europeanăcare a fost de aproximativ 329 de euro, potrivit datelor studiuluiShopperTrends realizat de compania de cercetare de piaţăNielsen.
"Valoarea cumpărăturilor a rămas aceeaşi (în 2010 vs 2009 -n.red.) chiar dacă ne aşteptam ca şi coşul (de consum - n.red.) săfie afectat. Pentru că acest buget nu s-a schimbat înseamnă căoamenii au început să reducă din altă parte: haine,electrocasnice, distracţie", a spus Bogdana Baltasiu, clientservice manager consumer research al Nielsen România.
Cea mai mare parte din această sumă, 63%, este cheltuită pentruprodusele proaspete (legume, fructe, lactate, carne), aceastafiind o deosebire faţă de alte state europene unde se cheltuieştesub 50% din total pe astfel de produse.
În 2010, comerţul modern a ajuns să atragă 48% din bugetulgospodăriilor comparativ cu 41% în anul anterior, evoluţiedeterminată şi de extinderea geografică a retailerilor. Aceştiaau bifat mai bine de 100 de inaugurări anul trecut, cele mai multefiind ale supermarketurilor, astfel că în total în comerţul modernîn 2010 existau 642 de magazine.
Anul trecut mărcile private ale reţelelor de magazine aureprezentat 4,2% din totalul vânzărilor, nivel dublu comparativ cu2009. În retailul modern, această categorie de produse reprezintă7,8% din total. "Mărcile proprii au fost promovate foarte mult deretaileri, care le-au şi crescut ca număr. Acum nu mai vorbim demărci proprii ieftine, ci şi premium. Retailerii au sute deastfel de produse", a spus Bogdana Baltasiu.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels