Companii

Românii dau aproape 4,3 mld. lei pe produse de îngrijire şi înfrumuseţare: 40% din bani merg pe parfumuri şi creme, doar 8% pe deodorante

Românii dau aproape 4,3 mld. lei pe produse de...

Autor: Cristina Roşca

01.01.2014, 10:02 770

Românii au cheltuit în 2013 peste 4,3 miliarde de lei pe produse cosmetice, de îngrijire şi înfrumuseţare, cea mai mare parte a sumei fiind cheltuită pe parfumuri (885 mil. lei) şi produse de îngrijire a pielii (890 mil. lei). Piaţa a avansat uşor, cu aproape un procent, în 2013 faţă de anul anterior, însă este aşteptată să îşi accelereze creşterea în anii care vor urma. Astfel, analiştii companiei de cercetare de piaşă Euromonitor estimează că în 2017 suma cheltuită pe produse de îngrijire şi înfrumuseţare va ajunge la 4,56 mld. lei, în creştere cu 5% faţă de 2013.

Sumele cheltuie de români pe produse cosmetice au avansat timid în ultimii ani marcaţi de criză şi de scăderea consumului. Apetitul de consum şi-a revenit începând cu 2011 după ce în anii anterior piaţa a înregistrat scăderi. Românii şi-au raţionat bugetul în criză, continuând să cumpere doar produsele de strictă necesitate. Mai mult, s-au orientat către articole mai ieftine.

Piaţa din România este subdezvoltată, în 2013 fiecare român cheltuind în medie 228 de lei pe produse de profil. Prin comparaţie, un francez a cheltuit, potrivit datelor ZF, de circa cinci ori mai mult. Totuşi, salariul mediu în România este de cinci-şase ori mai mic decât în Franţa, iar preţurile sunt de multe ori similare.

Astfel, românii nu doar cheltuie mai puţin ci şi consumă de trei ori mai puţină pastă de dinţi decât media Europei şi folosesc doar două sticle de şampon pe an, toate acestea ilustrând gradul de subdezvoltare al României şi educaţia slabă a populaţiei. 

Potrivit calculelor ZF pe baza datelor companiei de cercetare Euromonitor un român a cheltuit 19,5 lei pe deodorante anul trecut - echivalentul a maxim două astfel de produse -, 12 lei pe produse de îngrijire orală şi 31 de lei pe produse pentru păr. În cazul României există diferenţe mari între sumele cheltuite de persoanele din mediul urban şi cele din mediul rural. În cazul acestora din urmă sumele sunt foarte mici în contextul în care multe locuinţe nici nu sunt racordate la apă curentă.

Jucătorii prezenţi în România sunt însă de părere că piaţa urmează să crească în următorii ani tocmai pentru că este mult în urma statelor din Vest şi chiar şi în urma statelor din regiune precum Cehia sau Polonia. 

Hans Dewaele, şeful operaţiunilor locale ale Procter&Gamble, principalul jucător de pe piaţa bunurilor de larg consum, spunea recent că deşi România este mult în urma altor state, chiar în urma Bulgariei şi Serbiei (pieţe pe care le are de asemenea în portofoliu), când merge în locuinţele românilor nu prea mai vede maşini de spălat neautomate iar acesta este un semn că piaţa s-a dezvol­tat. Astfel, vieţile oamenilor s-au îmbunătăţit, nu mai stau 2-3 ore în baie să spele. În România mai există totuşi maşini de spălat neautomate şi există şi locuinţe fără maşini de spălat, însă unul dintre motivele subdezvoltării este faptul că există locuinţe care nu sunt racordate la apă curentă. Potrivit datelor din piaţă penetrarea maşinilor de spălat automate este de doar 65-67%, însă cifrele sunt în creştere.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO