Companii

Robotul de pe stradă: cum plăteşti, alimentezi şi mănânci într-o benzinărie complet automatizată

Robotul de pe stradă: cum plăteşti, alimentezi şi mănânci într-o benzinărie complet automatizată

Autor: Cristina Rosca

08.12.2010, 23:55 722

După mai mulţi ani în care premierele din piaţa petrolieră aulipsit, pe câmpul de luptă al marilor companii de profil uninvestitor pune la bătăie peste 20 de milioane de euro pentrulansarea unui nou lanţ de benzinării. Benzinăria ca un robot, fărăoameni este pariul cu care cei de la Bioromoil Automatic Stationsîncearcă o piaţă de 7 miliarde de euro în care tendinţa ultimilorani a fost complet opusă, bazându-se pe extinderea serviciilor şinu minimalismul automatizărilor totale.

Specialiştii spun că sunt patru mari criterii la careconsumatorul se uită atunci când aleg să-şi facă plinul de la obenzinărie sau alta: proximitatea, care este şi cel mai important,calitatea carburantului, serviciile şi preţul.

Bioromoil Automatic Stations, parte a grupului Bioromoilspecializat în comerţul cu biodiesel, a decis însă că dincolo deaceste criterii, unul devine extrem de important şi anume timpulpetrecut în staţia de alimentare.

Aşa că dacă ceilalţi petrolişti vin cu restau­rante, cafenele,locuri de joacă pentru copii, Bio­romoil a lansat pe piaţă primeleben­zinării com­plet automatizate, fără angajaţi, fără ca­fe­nea,fără internet, într-un an în care toate esti­mă­rile privindrevenirea cererii de car­bu­ranţi au fost anulate de măsurile deauste­ritate luate de Guvern.

O astfel de benzinărie, care va lucra sub brandul AutoMat, aratăşi nu arată ca o staţie de alimentare. Arată pentru că are o pompăde ali­mentare cu două feţe şi şase pistoane. Excep­tând acestaspect, nu mai are nimic din ca­racteristicile cu care s-auobişnuit consu­matorii. Nu are niciun angajat, niciun paznic, nuare un restaurant sau un magazin. Confruntaţi cu un robot şi nu cuo casieră, suspiciunile din partea consumatorilor intervin imediat."Nu am în­cre­dere în sistemul lor complet automatizat. Ce seîntâmplă dacă îmi rămâne cardul înăun­tru? Nu este nimeni aici sămă poată ajuta", spune Că­tălin (27 de ani) prezent la inaugurareaprimei astfel de benzinării la Craiova.

Cătălin nu este singurul care se uită cu sprân­cenele puţinridicate la noul OZN al pieţei de benzinării.

"Aş alimenta de la o astfel de benzinărie doar dacă preţul ar fimai mic. Nu scrie nicăieri de unde sunt carburanţii însă, şi asta eun deza­van­taj. Mai mult, nu au serviciul de spălat gea­muri, pecare eu îl folosesc în mod normal", spune la rândul său Adrian (25de ani).

90 de secunde/alimentare

Explicaţiile reprezentanţilor companiei încearcă să înlăturepuţin aceste dubii. Astfel, potrivit acestora o benzinărie completauto­ma­tizată reduce timpul necesar alimentării, este un centrucomercial şi are preţuri la limita infe­rioară a pieţei.Carburanţii sunt achiziţionaţi de la Rompetrol, Petrom şiLukoil.

În linii mari, mecanismul benzinăriei este si­milar celui alunei cartele pre-pay, întâi clientul face plata şi apoi seserveşte. Plata se poate face cu cardul - bancar sau business - saucu cash. După ce este aleasă suma care urmează să fie utilizatăpentru achiziţia de carburant, se alege tipul de benzină sau demotorină, iar restul ar trebui să meargă de la sine.Ben­zi­nă­riile AutoMat au trei tipuri de carburanţi, două debenzină şi unu de motorină.

"În aceste condiţii, timpul necesar pentru o ali­mentare este decirca un minut şi jumătate", spune Laurenţiu Argeşanu, directorgeneral al companiei Bioromoil Automatic Stations. Argeşanu nu esteun novice în ceea ce priveşte piaţa petrolieră, experienţa sa îndomeniu incluzând funcţii precum director de operaţiuni în cadrulRompetrol Downstream, al doilea mare jucător din industria deprofil locală.

La plata cu cardul, în cazul în care pentru alimentare nu sefoloseşte toată suma introdusă de client, diferenţa este deblocatăşi reintră în cont, potrivit oficialilor companiei. La plata cucash nu se dă rest, însă se oferă un debit voucher care va putea fiutilizat la următoarea alimentare. Pentru niciuna dintre cele douămodalităţi de plată nu există comision. În plus, clienţii poturmări şi un film 2D în care le este explicat întregul proces.

Dacă totuşi apar probleme, şi cum nimeni nu este în jur, existădeja celebrul "Buton Roşu" de urgenţă, care face legătura cu undis­pe­cer aflat în Bucureşti. În dispeceratul com­paniei de laBucureşti, de unde este mo­ni­to­ri­zată activitatea întreguluilanţ de benzinării, pro­gramul este non-stop, însă o singurăper­soană lucrează pe o tură. În total există cinci dispeceri.

Dincolo de simpla alimentare cu carbu­ranţi, benzinăriileautomate au la rândul lor o serie de servicii, dar de tipautoservire. Fiecare punct din reţeaua AutoMat deţine un terminalban­car - unde se pot realiza operaţiuni finan­ciare precum plăţide rate de credit sau de fac­turi la utilităţi prin card bancar saunumerar - şi un automat ce oferă produse preambalate, precumdulciuri, snackuri, băuturi răcoritoare nonalcoolice şi băuturienergizante.

Deşi reprezentanţii companiei spun că benzinăria automată esteun lucru complet nou pentru piaţa locală, mai este un tip deunitate de alimentare cu carburanţi care are destule similitudinicu acest concept. Este vorba despre staţiile mobile RompetrolExpres. Diferenţa este că aceste staţii se mută din când în când înfuncţie de cerere şi de obicei este o persoană care are grijă deele.

Deocamdată sunt trei astfel de benzinării complet automate înRomânia, la Craiova, Drobeta-Turnu Severin şi Târgu-Jiu.

Planurile investitorilor nu se opresc însă aici, aşa că până lasfârşitul acestui an Bio­ro­moil Automatic Stations vrea să ajungăla zece staţii, urmând a mai fi deschise benzinării în Sla­tina,Iaşi, Suceava, Bacău, Focşani, Brăila şi Sibiu. Investiţia va fi decirca 2,5 milioane de euro.

Mai mari decât Agip, doar în România

Planurile pe termen mediu sunt destul de ambiţioase, companiafiind dispusă să inves­tească circa 20 de milioane de euro înurmătorii trei ani în 100 de puncte de alimentare prin care ar urmasă controleze 3% din piaţă. Nivelul de piaţă sperat este chiar maimare decât cota pe care o au italienii de la Eni România prinintermediul lanţului de ben­zinării Agip.

Dincolo de planurile mari, şi estimările companiei sunt destulde optimiste mai ales ţinând cont de contextul dificil alpieţei.

"Consumul de carburanţi a scăzut cu 8% în România, aceasta fiindcea mai mică scădere. Carburanţii sunt o necesitate. Mai mult, înaceastă perioadă costul investiţional s-a redus semnificativ",explică Argeşanu.

Astfel, reprezentantul Bioromoil Auto­matic Stations speră sărecupereze investiţia în cinci ani şi estimează pentru acest anafaceri de 7 milioane de euro. Cifra de afaceri a BioromoilAutomatic Stations urmează să crească anul viitor la 50 de milioanede euro.

Calculele acestea se fac pornind de la un flux de clienţiestimat de 250 de persoane pe zi, vânzările putând să ajungă la6.000-7.000 de litri, dintr-un total stocat de 60.000 de litri.

Grupul Bioromoil a înregistrat afaceri de 31 de milioane de euroîn 2009. Acţionarii Bioromoil sunt compania cipriotă Haropi TradingLimited şi un cetăţean din Republica Moldova, ChetrarVladislav.

Certificat de naştere al unui brand

n Nume: AutoMat

n Investitor: Bioromoil Automatic Stations

n Planuri pentru sfârşitul anului 2010: 10 benzinării

n Planuri pentru următorii trei ani: 100 de benzinării

n Cota de piaţă estimată în trei ani: 3%

n Bugetul de investiţii: 20 mil. euro

n Cifra de afaceri în 2010: 7 mil. euro

n Cifra de afaceri în 2011: 50 mil. euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO