Companii

Revoluţia 3D a dublat numărul de spectatori din cinematografe în numai doi ani

Revoluţia 3D a dublat numărul de spectatori din cinematografe în numai doi ani

Autor: Ana Raduta

03.11.2010, 23:55 43

Asta înseamnă că oamenilor le place să se ducă la film, chiardacă, raportat la salariul mediu pe economie, costu­rile uneiastfel de dis­tracţii nu sunt neapărat neglijabile. Preţul mediu alunui bilet la cinematograf este de 15 lei pentru producţiileclasice şi de circa 20 de lei pentru cele 3D. Dacă la asta adăugămclasicul meniu cu suc şi pop-corn, bugetul pentru două persoanecreşte încă şi mai mult. Rezultatele anunţate de Champions ascundînsă o piaţă destul de mică, iar operatorii cinematografelor spuncă ar fi loc şi de mai bine, dar că deocamdată se mulţumesc şi cuatât, de vreme ce au reuşit creşteri considerabile tocmai în niştevremuri când bugetul alocat activităţilor de timp liber ascăzut.

"Filmele 3D sunt de vină, succesul lor a determinat aceastăcreştere", apreciază Constantin Fugaşin, fondatorul agenţieiChampions. Tot el spune că anul trecut încasările din cinematografeau urcat cu 70%, un procent impresionant pentru orice businessderulat în acest moment pe piaţă, iar anul acesta se va termina totpe creştere, de vreme ce numărul de spectatori s-a mărit cu circa900.000 numai în primele nouă luni, iar preţurile biletelor aurămas aceleaşi. Până la începutul lunii octombrie, cinematografeledin ţară au avut încasări de circa 16 milioane de euro numai dinvânzările de bilete, faţă de circa 15 milioane de euro în primelenouă luni din 2009.

Filmele de acţiune şi cele de animaţie au fost preferatelespectatorilor, potrivit da­telor furnizate de agenţie. Producţia"Alice in Wonderland" a avut cel mai mare număr de spectatori dinianuarie şi până în sep­tembrie - 222.314. Alte opt titluri aureuşit să aducă peste 100.000 de spectatori în sălile de cinema,printre care "Inception", "Prince of Persia: The Sands of Time","Shrek Forever After" sau "Sherlock Holmes".
Anul trecut, preferinţele au fost puţin diferite, co­mediile fiindproducţiile care au atras cei mai mulţi spectatori. Pe primul locs-a clasat filmul de animaţie "Ice Age: Dawn of the Dinosaurs",care a avut 329.722 de spectatori, urmat de comedia "The Proposal"(102.991) şi "Angels & Demons", cu 96.746 de spec­tatori.

La polul opus se situează interesul pentru producţiile europene şiîn general faţă de filmele realizate cu buget redus. Astfel, peultimele locuri în topul premierelor, atât anul acesta, cât şi anultrecut, s-au clasat producţii europene, realizate în Franţa,Slovenia, Estonia, Marea Britanie, Ungaria şi România."Egyetle­neim (My One and Onlies)", o comedie maghiară, este titlulcare a reuşit să atragă numai 35 de spectatori. Adică nici măcar osală plină.

Alături de interesul pentru filmele din cinematografe a crescut şicel pentru filmele din sistemul de vizionare VOD (Video on Demand -video la cerere), iar platformele care le oferă încep să sedezvolte, deşi ritmul este încă timid. Cu toate acestea, faptul căatrag investiţii în publicitate înseamnă că potenţialul lor a fostdeja recunoscut. Un exemplu este parteneriatul recent încheiatîntre Chio Chips şi site-ul Muvix.ro, fiind pentru prima dată înRomânia când un astfel de brand se asociază cu o platformă VOD."Sistemul de video la cerere din România nu are încă popularitateacinematografului şi nici nu există o concurenţă directă între celedouă, iar parteneriatul de curând încheiat cu Chio este exemplulviu că segmentul VOD a atras investiţii în publicitate", spuneCristina Constantinescu, brand manager la Apropo Media. De altfel,Chio nu este primul partener care a ales să îşi asocieze brandul cuMuvix.ro, precizează ea; înainte s-au mai desfăşurat campanii peMuvix.ro cu Microsoft, Citroën sau Allianz-Ţiriac.

Şi Cristian Fugaşin este încrezător în potenţialul nişei VOD, darcrede că dez­voltarea se va întinde pe parcursul ur­mătorilorcâţiva ani, pentru că fenomenul filmelor piratate are mulţisusţinători, iar furnizorilor de filme plătite, indiferent devarianta de vizionare, le este foarte greu să-i determine peamatorii de cinema să renunţe la filmele descărcate ilegal de peinternet sau vizionate acolo la liber. Citiţi mai multe desprefilmele 3D pe www.businessmagazin.ro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO