Companii

Revanşa buticurilor? Prima franciză românească din retailul alimentar ţinteşte miliardul în doi ani

Revanşa buticurilor? Prima franciză românească din retailul alimentar ţinteşte miliardul în doi ani
12.08.2010, 23:59 291

Aceasta este prima franciză românească din retailul alimentar,piaţă pe care şi reţelele SPAR din Olanda şi R-Kiosk din Norvegiaîncearcă să se extindă printr-un sistem similar de asociere cuantreprenori locali. Reprezentanţii Mic.Ro spun că până acum austrâns aplicaţii de la 140 de oameni interesaţi să intre în reţeaca parteneri.

Retailerul creat de Dinu Patriciu la circa trei ani după retragereadin Rompetrol, care în prezent operează aproape 100 de chioşcuri deformat modern în Capitală, ar putea ajunge la vânzări de aproape unmiliard de euro în următorii ani cu 3.000 de unităţi, ceea cereprezintă o medie anuală de vânzări de 300.000-400.000 de euro pemagazin, potrivit estimărilor ZF.
Spre comparaţie, cele aproximativ 100 de hipermarketurioperaţionale pe piaţa românească au realizat anul trecut vânzăricumulate de 3-3,5 mld. euro. Hipermarke­turile sunt cel mai maresegment din comerţul alimentar în acest moment; ele au fost pânăanul trecut vedetele retailului local, datorită atât ritmului alertde expansiune, cât şi succesului de care s-au bucurat în atragereaconsumatorilor.

"Vrem să ajungem în 2.000-3.000 de spaţii, iar toate magazinele vorfi în parteneriat. Nu vrem să închidem buticurile, ci să facemparteneriate cu ele. Aceasta a fost ideea încă de la început, de aatrage în reţea oameni foarte bine implantaţi în comerţul dincartier", a spus Dan Ionescu, CEO al companiei Mercadia caredezvoltă reţeaua Mic.Ro.
Ionescu, fost director operaţional al Rompetrol, este mâna dreaptăa miliardarului Dinu Patriciu în cele două businessuri cu careacesta a început să împânzească Bucureştiul din 2010 - Mic.Ro şireţeaua de agenţii de pariuri 1x2 Bet Cafe Arena. Cele două reţeleoperează în prezent în peste 140 de locuri din Capitală şi seextind într-un ritm foarte rapid.

Mic.Ro ar putea strânge 21 mil. euro de laparteneri

Investiţia într-un chioşc Mic.Ro cu o suprafaţă de 50-100 de metripătraţi este de 50.000-60.000 de euro, potrivit datelor din piaţă,ceea ce înseamnă că în doi ani compania Mercadia planificăfinalizarea unor investiţii de 100-180 mil. euro. în dezvoltareareţelei.
Intrarea în sistemul de franciză inventat de Dinu Patriciu şi deoamenii pe care i-a luat cu el la Mercadia din Rompetrol estecondiţionată de depunerea unei garanţii de 7.000 de euro, care vafi returnată în momentul în care partenerii vor ieşi din business,potrivit datelor furnizate de companie. La o reţea de 3.000 despaţii, sumele depuse de asociaţi ca garanţii pentru magazine şistocuri de marfă vor ajunge la 21 mil. euro, bani care ar puteaacoperi o parte din investiţiile în expansiune. "Fiecare asociat vacâştiga lunar o sumă direct proporţională cu vânzările pe care lerealizează magazinul său, între 10 şi 20% din rulaje", a precizatIonescu.
Reţeaua ar putea finaliza în acest an o investiţie de ordinulmilioanelor de euro într-un depozit central din care vor fiaprovizionate zilnic toate magazinele. Directorul Mercadia nu adorit să dea detalii despre acest proiect.
Patriciu merge pe strategia extinderii prin franciză doar laMic.Ro, iar primele parteneriate cu investi­torii interesaţi săintre în sistem ar putea fi semnate în această toamnă.
"Suntem în faza inter­viurilor cu cei interesaţi să devinăparteneri ai Mic.Ro, apoi urmează etapa depunerii dosarelor decandidatură şi trainingurile pe care le vom face atât cu asociaţii,cât şi cu angajaţii acestora", a mai spus Ionescu. El a confirmatfaptul că din 2011 extinderea va viza şi oraşele dinprovincie.

Criza loveşte cel mai tare în buticuri

Magazinele mici de cartier, majoritatea deţinute de antreprenorilocali, au pierdut în primele patru luni din 2010 peste un sfertdin volumele de vânzări din perioada similară a anului trecut, pe opiaţă care s-a contractat cu circa 16% în acelaşi interval, maiarată studiul MEMRB.
În tabăra lanţurilor mari de magazine, scăderile în termenicomparabili (fără expansiune) au fost de circa două ori mai mici,ceea ce arată că retailerii străini şi-au majorat cota de piaţă îndetrimentul micilor magazine lovite atât de contracţia consumului,cât şi de lipsa finanţărilor pentru supra­vieţuire într-o perioadăcu probleme mari de lichidităţi.
Dezvoltarea Mic.Ro până la un număr de 2.000-3.000 de unităţi înurmătorii ani ar putea reprezenta revanşa micilor comer­cianţi, peo piaţă pe care ofensiva lanţurilor internaţionale de magazine mariîncă sugrumă businessurile mici, locale, din retail.


Cu cine vrea să facă Patriciu front comun

În Capitală, cea mai atractivă piaţă pentru formatele moderne demagazine de proximitate sunt în acest moment 1.000-2.000 debuticuri, chioşcuri şimini-marketuri de cartier operate în mareparte de către antreprenori români, potrivit estimărilorjucătorilor.

În ultimii 9-10 ani, businessul micilor comercianţi a fost afectatserios de extinderea agresivă a reţelelor de hipermarketuri şisupermarketuri străine, retailerii internaţionali reuşind să muştecirca 40% din comerţul cu bunuri de larg consum în acestinterval.

Doar în 2009 au ieşit de pe piaţă aproximativ 3.200 de magazinetradiţionale, arată un studiu al companiei de cercetare de piaţăMEMRB.

Pe de altă parte, comerţul din zonele rurale rămâne în mâna micilorcomercianţi, însă acestea oferă foarte puţine oportunităţi dedezvoltare din cauza puterii de cumpărare reduse. Din acest motiv,la nivel naţional, lanţurile străine de magazine alimentare suntîncă sub ponderea de 50% din comerţ.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO