Companii

Reţeaua Kaufland: Avem un buget de investiţii de 300 mil. euro pentru 2020, iar banii merg către achiziţia de terenuri, tehnologii noi şi expansiune

Kaufland are în plan deschiderea a zece magazine în anul financiar martie 2020 – februarie 2021

Kaufland are în plan deschiderea a zece magazine în anul financiar martie 2020 – februarie 2021

Autor: Cristina Roşca

16.01.2020, 00:00 540

Retailerul german Kaufland, liderul pieţei local de comerţ alimentar cu afaceri anuale de peste 10 mld. lei (2,2 mld. euro), va investi în 2020 pe piaţa din România circa 300 de milioane de euro. Acesta este, conform datelor ZF, cel mai mare buget pe care nemţii l-au pariat într-un singur an pe piaţa locală.

„Strategia pentru anul 2020 este susţinută printr-un buget de investiţii de 300 mil. euro, ce va fi direcţionat cu precădere spre achiziţia de terenuri, modernizarea magazinelor existente, tehnologii noi, expansiune şi construcţie“, spun oficialii companiei. Ei nu spun cum este bugetul faţă de alţi ani, însă anterior au comunicat cifrele. Astfel, în 2018 nemţii au anunţat un pariu de 200 de milioane de euro, iar anterior au fost ani în care bugetul de investiţii pentru piaţa din România a fost de 100 mil. euro.

Suma este mai mare în 2020 dat fiind că nemţii vor să şi cumpere terenuri pentru expansiune, dar vor şi să accelereze ritmul deschiderilor.

„În plan avem aproximativ 10 magazine (nou deschise – n.red.) pentru anul financiar martie 2020 – februarie 2021“, mai spun ofi­ci­alii companiei. Anul trecut au fost inaugurate şapte hipermarketuri, iar în 2018 doar patru.

De altfel, şi anul trecut erau bugetate tot 10 magazine, însă au fost inaugurate şapte în România şi alte două în Republica Moldova. Acestea sunt primele de pe această piaţă. Operaţiunile de peste Prut sunt administrate de la Bucureşti. Numărul de deschideri dintr-un an este influenţat de mai mulţi factori pre­cum autorizaţiile de construire, evoluţia lu­cră­rilor sau deschiderile de malluri şi ansambluri de locuinţe care pot găzdui astfel de magazine.

Hipermarketurile cu preţuri mici ale Kaufland măsoară între 2.200 de metri pătraţi (format ce a fost implementat la Gherla şi Vatra Dornei) şi 5.500 de metri pătraţi în Capitală. Media se situează undeva la 3.600 mp, însă în contextul în care compania caută spaţii cu chirie această medie ar putea scădea. Până acum dintre cele 127 de magazine ale Kaufland doar două sunt cu chirie – unul într-un mall şi un altul într-un ansamblu comercial -, restul fiind amplasate pe terenuri proprii şi construite de la zero de nemţi. De altfel, aceasta a fost strategia nemţilor de la început şi continuă să fie pe piaţa locală şi nu numai. De altfel, ei anunţă pentru 2020 că vor continua să achiziţioneze terenuri.  În urmă cu un an ZF scria că lanţul ger­man de hiper­marketuri ar urma să ajungă la 160 de maga­zine şi afaceri de peste 3 mld. euro în 2022, conform unor surse apropiate companiei.

Kaufland, liderul comerţului local după cifra de afaceri, avea atunci achiziţionate 40 de te­renuri pentru a deschide câte zece maga­zi­ne pe an în perioada 2019-2022, conform surselor ZF. De altfel, pe segmentul hipermar­ke­turilor Kaufland este singurul care a mers doar cu magazine de sine stătătoare, concu­ren­ţii de la Cora, Auchan şi Carrefour ope­rând şi magazine pe teren propriu şi cu chirie. În ultimii doi ani abia Kaufland şi-a schimbat strategia într-o perioadă în care consumatorii caută magazine cât mai apropiate de casă sau de birou. Acestea sunt însă mult mai puţine decât cele construite pe teren propriu.

În medie, un magazin Kaufland costă între 8 şi 10 mil. euro, cu tot cu teren, conform datelor declarate anterior de oficialii germani. Retailerul a intrat pe piaţa locală în 2005 şi s-a extins an de an, uneori cu 3-4 unităţi, alteori cu 13-14 magazine. Grupul german este liderul comerţului de mai bine de cinci ani. Anul trecut nemţii şi-au con­solidat poziţia de lider al retailului local după ce cifra de afaceri a companiei s-a apro­piat la un pas de 11 mld. lei (2,3 mld. euro) în 2018 (ultimul an pentru care există date financiare), plus 8% faţă de 2017. Tot anul trecut, compania şi-a majorat şi profitul net, ba chiar cu un ritm de două ori mai rapid decât cel al busines­sului, până la aproape 800 mil. lei.

De altfel, din datele ZF, nemţii investesc în principal din fonduri proprii şi împrumu­turi de la compania-mamă, mai puţin din credite bancare. În ceea ce priveşte bugetul pentru 2020, oficialii Kaufland nu au precizat din ce surse provin banii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO