Companii

Retailul farma, sub semnul afacerilor de familie. Copiii farmaciştilor duc mai departe businessul cu medicamente, într-o piaţă în plină consolidare

Retailul farma, sub semnul afacerilor de familie. Copiii...

Autor: Georgiana Mihalache

24.12.2018, 00:00 559

Farmaciştii independenţi care au creat de-a lungul anilor businessuri de câteva zeci de locaţii predau afacerea de familie următoarei generaţii, copiilor care „au crescut în farmacie, printre medicamente”, aşa cum chiar ei afirmă.

Acest fenomen este unul puţin întâlnit în businessurile de familie din alte industrii, analiştii remarcând că procesul de trecere de la o generaţie la alta în antreprenoriatul românesc este deseori evitat de antreprenorii care au fondat companiile.

Un exemplu de afacere de familie predate următoarei generaţii în piaţa farma este Farmacia Ardealul, un business înfiinţat în urmă cu 25 de ani în Piatra Neamţ de către farmacistul Ilie Echim. Afacerea va fi preluată de către copiii antreprenorului, George Echim şi Anca Leureanu, care se implică deja de mai mulţi ani în dezvoltarea companiei.

„Mă jucam cu pastilele în vacanţe, când mergeam în farmacie, mâncam vitamina C“, spunea George Echim pentru ZF.

Şi Farmaciile Forte Vita Farm, înfiinţate în urmă cu 20 de ani în Piteşti, controlate în prezent de Cristiana Ungureanu, vor fi preluate de băiatul antreprenoarei, Dan Ungureanu, farmacist la rândul său, care a moştenit pasiunea pentru această profesie din copilăria petrecută în sediul farmaciei.

Un alt exemplu este cel al Farmaciei Băjan, un business de familie de 13 farmacii înfiinţat în urmă cu 27 de ani în Râmnicu Vâlcea, iar afacerea a fost predată deja celor doi băieţi ai antreprenorului Ilie Băjan, care a pus bazele businessului.

Farmacista Georgeta Zamescu, care a înfiinţată în urmă cu 23 de ani Apoteca Farmacie în Bucureşti povestea pentru ZF că se gândeşte să dea mai departe afacerea în familie, către fiica sa.

În ultimii ani, strategia marilor jucători de la nivel naţional a fost de extindere prin achiziţia jucătorilor mai mici, a farmaciilor independente, create de antreprenori locali, de obicei farmacişti de profesie.

Astfel, cel mai mare jucător din piaţă - Catena, a ajuns să deţină pe piaţă peste 700 de farmacii, iar jucătorul de pe locul al doilea – Sensiblu, are 613 unităţi, din ultimele date oferite de companie. De altfel, consolidarea marilor cinci jucători se vede şi în cota de piaţă pe care aceştia o au în totalul de aproape 8.000 de farmacii în România, din care domină 24%. Piaţa de retail farmaceutic a ajuns la 3,5 mld. euro anual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO