Companii

Retailerii locali nu dau semne ca se grabesc sa vanda. E prea mare presiunea pe pret ?

Retailerii locali nu dau semne ca se grabesc sa vanda. E prea mare presiunea pe pret ?

Reteaua de supermarketuri cu discount Albinuta a fost preluata anul trecut de operatorul magazinelor Profi

29.04.2008, 22:29 35

De ce nu urmeaza investitorii romani exemplul fondurilor de investitii care si-au vandut afacerile din retail, anticipand scaderea marjelor de castig pe piata in urmatorii ani?
Pretul ar putea fi unul dintre motive. Datorita experientei acumulate prin tranzactii pe pietele externe, puterea de negociere a unui fond de investitii cu ofertantii este mult mai mare decat cea a unui investitor local, astfel incat retelele autohtone prefera sa se extinda in continuare pentru a-si creste vanzarile si, implicit, valoarea pe piata.
Directorul La Fourmi, retea controlata de fondul de investitii Global Finance, care in ultimii ani a stat cu ochii pe piata pentru achizitii, spunea in urma cu cateva luni ca proprietarii romani de supermarketuri au asteptari nerealiste privind pretul companiilor lor.
Recent, La Fourmi a fost vanduta catre Mega Image, pentru 18 mil. euro, pret pe care Carrefour l-a considerat neatractiv.
"Nu eram dispusi sa platim la nivelul la care ei se asteptau", a declarat recent Jacobo Caller Celestino, fostul director al Carrefour Romania. Acesta anticipeaza si exit-uri de pe segmentul supermarketurilor ale unor jucatori internationali, in urmatorii ani.
Singura retea internationala care a iesit de pe piata locala de retail era detinuta de grupul lituanian VP Market, care a vandut supermarketurile Albinuta din Capitala.
De ce ar vinde un retailer international, in conditiile in care segmentul supermarketurilor este inca slab dezvoltat la nivel local?
"Ar putea vinde pentru ca anticipeaza momentul in care segmentul nu va mai fi la fel de atractiv din cauza concurentei", raspunde Caller.
In aceste conditii, am putea vedea exit-uri ale unor retaileri internationali care nu au resursele necesare pentru a se extinde la fel de agresiv ca si competitorii sai. Pana in prezent, niciunul dintre jucatorii activi pe segmentul supermarketurilor nu a inregistrat un ritm de expansiune similar mediei segmentelor de discount si hipermarketuri. Astfel, in ultimii doi ani, supermarketurile au ramas la o cota de piata stabila, in timp ce discounterii si retelele de hipermarketuri aproape si-au dublat numarul de unitati de la an la an.
Retelele locale mari de supermarketuri dau insa semne ca vor sa tina pasul cu dezvoltarea retailului.
Dupa ce Ion Soloman, proprietarul celei mai mari retele autohtone de supermarketuri, Ethos, a anuntat ca nu mai ia in calcul vanzarea companiei, patronul retelei Primavara, Ion Avram, spune ca va investi in continuare in dezvoltarea operatiunilor din retail. "Mai multi retaileri ne-au contactat, fiind interesati de magazinele Primavara, insa noi nu ne pregatim pentru vanzare si nu am purtat negocieri in acest sens. Nu este momentul potrivit pentru vanzarea retelei Primavara, dar daca vom primi o oferta foarte buna, o vom lua in considerare", a declarat pentru ZF Ion Avram. Acesta a anuntat ca va extinde reteaua si in 2008, fara a preciza insa locatiile vizate. Investitiile in dezvoltarea lantului de supermarketuri Primavara, care in prezent numara noua unitati, dintre care patru in Capitala, au ajuns in prezent la 10 mil. euro.
Cele noua magazine Primavara au inregistrat anul trecut vanzari de 33 mil. euro si o rata de profit situata aproape de rata medie de profitabilitate din comertul local, potrivit lui Avram. Supermarketurile Primavara sunt operate de compania Can Serv, controlata de Ion Avram, care dezvolta si ansamblul rezidential Primavara din cartierul bucurestean Drumul Taberei. Actionarii Can Serv vor investi in al doilea ansamblu rezidential din Capitala, care se va ridica pe un teren din zona Lujerului achizitionat cu 23 mil. euro.
La randul lor, si patronii retelei de hipermarketuri Pic, Cornel si Ilie Penescu, refuza sa ia in calcul un exit din retail si suplimenteaza investitiile in extinderea retelei, cu toate ca competitorii lor francezi si germani au o politica foarte agresiva de expansiune a retelelor.
Numarul total de magazine apartinand comertului modern a crescut in 2007 cu 97 de unitati, pana la aproape 370 de unitati.
La nivel national, formatele de comert modern joaca un rol din ce in ce mai important, acoperind in primele noua luni ale anului 2007 circa 38% din valoarea pietei bunurilor de larg consum, potrivit datelor GfK.
Cea mai spectaculoasa crestere au avut-o hipermarketurile - de la 8% in 2006 au ajuns la 14% in primele trei trimestre ale anului trecut. Si segmentul discounterelor a avut o dezvoltare accelerata, judecand dupa numarul unitatilor nou deschise in 2007.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO