Companii

Retailerii isi sustin tot mai tare propriile marci si in bauturi racoritoare

28.12.2004, 00:00 86

Marcile private -adica marcile lansate de marile retele de magazine - au luat avant anul acesta pe piata bauturilor racoritoare, devenind un motor de vanzari pentru retelele de retail, dar si un instrument nou de marketing pentru firmele producatoare.
Astfel, potrivit datelor firmei de cercetare a piatei Canadean, volumul vanzarilor de bauturi racoritoare cu eticheta privata s-a dublat anul acesta fata de anul trecut. Aceasta in contextul in care consumul total de bauturilor racoritoare a inregistrat o stagnare anul acesta.
"Marcile private s-au dezvoltat o data cu dezvoltarea retailului modern, iar bauturile racoritoare sub eticheta privata sunt o categorie care devine din ce in ce mai importanta in ansamblul pietei, dupa ce au inregistrat o dublare in acest an. Astfel, anul trecut aceasta categorie abia daca exista, cu o pondere de 0,5% in total piata, iar anul acesta ponderea ajuns la 1-2%, in contextul in care piata totala a stagnat", a spus Angela Preoteasa, directoarea Canadean.
Vanzarile de marci private vor depasi anul acesta 20 de milioane de litri, fata de circa 10 milioane de litri anul trecut. Piata totala a bauturilor racoritoare din Romania se va mentine anul acesta la un volum de circa 2,1 miliarde de litri pe an.
Producatorii care isi vand doar marfa, nu si ambalajul, au de castigat de pe urma cresterii cererii pentru acest tip de produse.
"Pentru noi, contractele de marca privata cu Metro si Carrefour sunt foarte favorabile si pe masura ce se vor mai deschide noi hipermarketuri vom participa si la alte licitatii", a spus Flavia Imparatu, director in cadrul companiei Sun Industries.
Sun Industries, cu circa 60 de angajati, a incheiat contracte de marca privata atat cu Carrefour (Marca 1) dar si cu Metro (marca de bauturi racoritoare Aro). Actionarul majoritar al firmei este o persoana fizica de origine libaneza, iar firma dispune de o fabrica de 10.000 de metri patrati in comuna Bragadiru, unde produce, pe langa bauturi racoritoare si detergenti, produse de curatat si sapunuri.
Dealtfel, o mare parte dintre fabricile de marci private sunt localizate in judetul agricol Ilfov.
Aproape fiecare retea de super sau hipermerketuri are marcile sale proprii. Exista mai multe forme de contracte de marci propii, dar in principal acestea au pret mai mic decat restul produselor din magazin si sunt promovate ca atare.
Pentru fabricile locale de bauturi racoritoare, contractul de marca privata cu o retea de retail reprezinta o strategie de marketing care le da sansa sa se infiltreze pe o piata deja matura.
Piata bauturilor racoritoare din Romania este impartita la ora actuala intre companii precum Coca-Cola HBC Romania, Quadrant Amroq Beverages, European Drinks sau Romaqua. Consumul total este estimat la circa 500 de milioane de euro pe an.
"Printre marcile private se numara produse care in alte conditii nu ar fi captat piata, dar promovarea facuta de hipermarket asigura un volum mai mare de desfacere, dar si o recunoastere a marcii", spune Preoteasa de la Canadean. In valoare, ponderea categoriei este mai redusa, pentru ca marcile private sunt printre cele mai ieftine din hipermarket.
In hipermarketul Carrefour spre exemplu, aproape toate categoriile de produse exista marca No. 1 sau Marca 1, lansata sub sloganul "Cel mai mic pret al unui produs din categoria sa".
Dezvoltarea comertului modern urmeaza sa-si ia mare avant in anii urmatori, atrenand implicit si dezvoltarea categoriei de baturi racoritoare sub marca privata. In timp ce la noi ponderea marilor private este de pana la 2% din piata, in tarile Occidentale acestea ajung pana la 25% din piata.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO