Retail&Agrobusiness

​ZF Retail Summit 2023. Raul Filip, director de achiziţii Altex Romania: Anul trecut, piaţa s-a contractat cu 5% în volume, dar a fost o creştere valorică din schimbarea mixului de segmente de preţ. Produsele ietine au avut cel mai mult de suferit

​ZF Retail Summit 2023. Raul Filip, director de...

Autor: Miruna Diaconu

17.05.2023, 12:45 143

Raul Filip, director de achiziţii la Altex România, spune că piaţa de retail electro-IT a scăzut cu 5% în 2022, o contracţie care se observă şi în acest an. Cu toate acestea, piaţa de electro-IT a înregistrat o creştere a valorii, dată de schimbarea mixului de segmente de preţ.

„Anul trecut, piaţa a suferit, s-a contractat cu 5% în volum, dar cu o creştere valorică, nu doar din inflaţie, cred că în segmentul nostru electro-IT, creşterea valorică a venit din schimbarea mixului de segmente de preţ. A suferit foarte mult segmentul de produse ieftine, cu siguranţă, aceşti clienţi au suferit cel mai mult şi au amânat decizii de cumpărare. A crescut partea de mid şi premium, am văzut acest lucru mai ales la categoriile de electrocasnice mari, unde clienţii s-au orientat şi către produse cu o eficienţă de consum mai bună pe fondul creşterii costului la energie”, spune Raul Filip, director de achiziţii la Altex România, în cadrul conferinţei ZF Retail Summit 2023.

Cu toate acestea, Altex a avut o creştere de 15% a veniturilor în 2022 comparativ cu anul anterior. 

Raul Filip spune că acest an va fi unul dificil, piaţa îşi continuă trendul de scădere conturat anul trecut.

„Anul acesta ne aşteptăm la un an dificil. Ne aşteptăm la un an greu pentru toată industria, din ce observăm din primele luni ale anului, ca imagine de piaţă, piaţa scade în continuare ca volum, cred că puterea de cumpărare încă scade. Vedem creşteri de costuri şi inflaţie. Clientului îi este tot mai greu să îşi gestioneze veniturile”, mai spune el.

Alte declaraţii:

Noi am reuşit să creştem şi asta s-a datorat conceptului omnichannel, care are două componente, una digitală şi una fizică, atât în procese, cât şi în exeprienţa cu clientul. Segmentul digital se referă în special la primii paşi în procesul de cumpărare, informare, studiere, cel fizic are un impact mai mare în decizia finală, cea de alegere a produsului, prin suportul sau experienţa cu produsul din magazinele fizice. Există comenzi pur online şi pur offline, dar în ultimii ani am văzut cu clientul foloseşte uşor tehnologia şi procesele pe care le-am digitalizat în magazine şi se bucură de toate avantajtele, pe de o parte de confortul informării şi documentării şi pe de altă mare de experienţa cu produsele.

Cred că este valabil pentru majoritatea categoriilor de produse, cu siguranţă putem identifica nişte produse şi servicii care au o componentă digitală de aproape 100%, dar în medie, cred că clienţii au nevoie de o experienţă fizică cu un produs sau cu un consultant. E important pentru un client să rămână cu percepţia că a ales ce trebuia.

Dezvoltarea categoriilor noi a fost grăbită de pandemie pentru că identificasem  deja nişte categorii în care voiam să investim şi eraum cumva complementare businessului nostru, mai ales zona de DIY şi auto. În pandemie, am dezvoltat rapid partea de cosmetice, giienă, curăţenie şi încât căteva familii de produse, venite cumva din nevoia de a pune la dispoziţia clientului nişte produse la care nu mai aveau acces în offline. Au existat multe centre comerciale închise. Dezvoltarea a venit pe d eo parte din dorinţa de a fi mai aproape de clienţi.

Magazinele Altex îşi vor păstra concentrarea pe electro-IT şi core-ul produselor va rămâne în zona asta. Completăm în gama din magazine  un segment de produse care fie sunt sezoniere, fie sunt atractive în funcţie de evenimentele din perioada respectivă.

Un retailer de succes are cel puţin două componente de succes, una în care îi oferi clientului ce identifică şi ştie că are nevoie şi poate te identifică ca specialist, una prin care îl atragi, creezi o dinamică emoţională, îl suprinzi cuc eva şi îl atragi în magazinele fizice. Încercăm să le suplinim pe amândouă, de cele mai multe ori reuşim, dar am avut şi unele care nu au funcţionat.​​

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO