Caută doar în titlu
Retail&Agrobusiness

ZF Live. Costin Lianu, expert în comerţ exterior: Industria agroalimentară este marea şansă a României la export

În România există programe operaţionale care vizează procesarea şi valorificarea produselor agroalimentare, care atrag investiţii şi schimbări masive pentru a se alinia tendinţelor mondiale de a susţine produsele agroalimentare locale.

„Există firme în domeniu, iar dacă se vor valorifica suficient de bine, în viitor vom avea creşteri semnificative la exportul de produse agroalimentare procesate, dar pentru acest lucru trebuie să depăşim bariera asocierii“, a spus Costin Lianu, expert în comerţ exterior, în cadrul emisiunii de business ZF Live.

„Industria agroalimentară este marea şansă a României.“

Marea problemă a producătorilor români este faptul că nu au cultura asocierii, o conştiinţă a exportului care să îi aducă laolaltă pe toţi cei care contribuie la economia ţării dintr-un anumit sector. „Este nevoie de o reţea densă de persoane, instituţii, entităţi şi competenţe manageriale pentru a creşte exportul produselor româneşti. Economia noastră nu este condusă de inovare, ci de forţa de muncă ieftină şi de un anumit nivel de pregătire al acesteia.“

România nu are un motor real de inovare şi competitivitate care să crească nivelul exporturilor, în ciuda faptului că unele politici publice active pentru dezvoltarea exporturilor au iniţiative sustenabile. „Nu suntem în stare să facem un salt calitativ spre inovare.“

Companiile multinaţionale depind de IMM-uri şi au o politică de atragere a lor deoarece acestea le furnizează anumite servicii pentru a le reduce costurile. „IMM-urile româneşti contribuie la performanţele exportului.“

Producătorilor le este frică să investească în marketing şi se feresc de acest lucru, neînţelegând faptul că pentru a intra pe lanţurile globale cât mai sus trebuie să aibă un control asupra consumatorului prin brand şi centre de comercializare în străinătate.

Ce a mai spus Costin Lianu la ZF Live:

* România nu are multe mori în sistem BIO cu care să proceseze cerealele BIO. 

* Ar trebui să fie o preocupare pentru noi modul în care contribuie inserţia capitalului internaţional în economia României

* Nu avem capacitatea să ne inserăm pe lanţurile valorice cât mai sus, iar acest lucru ţine de capacitatea firmelor de a se dezvolta, însă ele sunt mici şi constrânse într-un mediu financiar fiscal greoi

* Trebuie să acceptăm ce nu putem schimba, lanţurile valorice globale şi domninarea multinaţionalelor

* Nicio licitaţie internaţională nu favorizează un mic producător, ci contează oferta, anumite grupuri se unesc să dezvolte reţele de firme

* După privatizarea fabricilor, directorii au încercat să facă comerţ exterior singuri. Unii au reuşit, iar alţii nu

* Mulţi nu înţeleg problemele din comerţul exterior, dar este important să înţeleagă pieţele internaţionale înaine să facă afaceri

* Toate universităţile încearcă să se uite spre mediul de afaceri, să înţeleagă şi să dezvolte activităţi pentru ele

* Tinerii nu vor neapărat să plece în afară, dar nu avem forme de politici publice agresive care să susţină exportul. Este vorba de capacitatea de a recupera tinerii, nu avem programe puse la punct pentru a-i aduce în ţară

 
 
Companii - care are si subcategorii
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.