Retail&Agrobusiness

Vânzările de produse bio cresc de două ori mai repede decât cele de bunuri non-bio

Vânzările de produse bio cresc de două ori mai repede...

Autor: Cristina Roşca

04.06.2021, 16:45 297

Produsele bio au, după primele patru luni din 2021, o cotă de piaţă de 1,5% în piaţa de bunuri de larg consum, ponderea lor fiind relativ constantă ţinând cont de baza mică de pornire.

Totuşi, ritmul de creştere al vânzărilor e de 11% în perioada ianuarie-aprilei 2021 versus aceleaşi luni ale anului trecut. Mai exact, viteza de creştere a vânzărilor de astfel de produse e de două ori mai rapidă decât al articolelor non-bio care postează un ritm de creştere de 5%, conform unui raport al companiei de cercetare de piaţă RetailZoom.

“La începutul acestui an, versus aceleaşi luni din 2020, produsele BIO îşi menţin dinamica dublă faţă de produsele standard, dar păstrează o importanţă relativ constantă”, spun analiştii RetailZoom.

Produsele bio, considerate a fi mai sănătoase, dar care au şi un preţ mai mare la raft, au apărut treptat în ultimii ani în coşurile de cumpărături ale românilor. Întâi au fost alimentele, apoi au apărut şi produsele cosmetice şi de îngrijire bio. Totuşi, este clar că cele mai multe articole pe acest segment sunt băuturi sau alimente. Există categorii de produse unde segmentul bio are o poziţie mai puternică, cum e cazul laptelui, ouălor, îngheţatei, hranei pentru bebeluşi sau al fructelor şi legumelor, dar sunt multe altele unde segmentul e aproape inexistent.

Orientarea către aceste produse de către consumatori este uşor de observat din două motive – pe de-o parte producătorii îşi dezvoltă portofoliul cu articole bio, iar retailerii le fac tot mai mult loc la raft. Mai mult, apar şi o serie de retaileri specializaţi pe segment. Totuşi, piaţa e în continuare mică dacă o privim în ansamblul vânzărilor FMCG.

Interesul pentru sănătate şi creşterea puterii de cumpărare au făcut ca înainte de pandemie această piaţă să crească puternic. Trendul a continuat şi în pandemie, ritmul de creştere al vânzărilor de bunuri bio fiind mai alert decât al produselor non-bio. Pandemia i-a făcut pe oameni mai atenţi la ce consumă şi i-a determinat să pună un mai mare accent pe sănătatea proprie, motiv pentru care aceste produse pot avea un avantaj. Mai mult, deşi pandemia a venit şi cu o criză economică, bani în piaţă sunt, iar mulţi jucători din industria de FMCG spun că nu se vede neapărat un downtrading, mai exact o orientare spre segmentul inferior de preţ.

Între produsele bio şi cele non-bio comercializate în supermarketuri există o diferenţă de preţ destul de largă, unele dintre acestea fiind doar cu 20-30% mai scumpe, în timp ce altele ajung la un preţ aproape dublu.

Din datele anterioare ale RetailZoom, cele mai importante categorii de produse după vânzările absolute în valoare pentru segmentul bio sunt mâncarea la borcan pentru bebeluşi, kefirul, ouăle, laptele, iaurtul, cerealele pentru micul dejun, nucile şi seminţele, mezelurile, brânza şi carnea proaspată. Aceste produse trebuie privite însă nu doar în valoare absolută, ci şi ca pondere în piaţa respectivă. În funcţie de vânzările totale ale unei categorii de produse poţi realiza importanţa segmentului bio.

Analiza RetailZoom a fost făcută în peste 3.400 de magazine din comerţul modern internaţional, fiind studiate 194 de categorii de bunuri, atât produse alimentare, cât şi de îngrijire personală şi a casei.

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO