Retail&Agrobusiness

Uniunea Naţionalã a Transportatorilor Rutieri din România: Tarifele transportului rutier nu modificã preţul produselor la raft

Uniunea Naţionalã a Transportatorilor Rutieri din...

Autor: Dorin Oancea, Mediafax

02.04.2020, 17:06 195

Ponderea cheltuielilor cu transportul rutier în preţul final este de 0,3% la carne, 0,4% în cazul conservelor, 0,5% la produsele de panificaţie, paste fãinoase şi lactate, 0,9% la hârtie igienicã, fructe şi legume, 1% la fãinã şi 3,7% în cazul apei îmbuteliate, anunţă UNTRR. 

Uniunea Naţionalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a realizat o analizã cu privire la ponderea cheltuielilor de transport în preţul de vânzare al produselor alimentare, în condiţiile în care anumite asociaţii ale producãtorilor au precizat cã tarifele pentru transportul rutier de mãrfuri au crescut în contextul crizei provocate de noul coronavirus şi implicit preţurile alimentelor la raft.

Dacã volumele şi greutatea produselor transportate sunt mari şi au o valoare adãugatã micã, atunci creşte ponderea costurilor cu transportul în preţul final al produselor şi implicit în costurile retailerilor, precizează uniunea.

Cu toate acestea, transportul rutier nu influenţeazã preţul la raft în mod semnificativ. De exemplu, dacã se dubleazã preţul de transport la hârtie igienicã (adicã de la 3,5 lei la 7 lei/km cu TVA inclus), atunci influenţa în preţul de la raft este de doar 1%.

UNTRR atrage atenţia cã şi expeditorii – casele de expediţii – creeazã crize artificiale pentru a lua tarife mai mari de la clienţi, fãrã sã plãteascã mai mult transportatorilor rutieri.

Toate companiile de transport care opereazã pe contracte au menţinut înţelegerile precedente, iar cursele spot România – Italia au fost singurele care au înregistrat creşteri de tarife, din cauza incertitudinii situaţiei conducãtorilor auto la întoarcerea în ţarã. Eventualele costuri generate de întârzierea la frontiere sunt absolut modice.

Un camion de 40 tone care poate transporta 24 de tone de produse este plãtit în jur de 3 lei/km la intern. Astfel, acest tip de transport, la modul general, nu se poate opera decât cu autovehicule mai vechi de 8 ani, total amortizate, şi care încã sunt suficient de fiabile sã nu necesite bugete de reparaţii (uzual acestea se duc în medie la peste 600 euro/lunã).

Costul cu transportul rutier de mãrfuri reprezintã, în medie, aproximativ 2,6% din preţul mãrfurilor comercializate în România, în condiţiile în care cele mai mari costuri sunt cele cu materia primã, forţa de muncã, utilitãţi, chiria/amortizarea spaţiilor de producţie, promovare, taxe şi impozite, costul cu produsele nevândute, profitul producãtorului, profitul magazinelor unde se vând produsele.

Pentru a transporta o marfã de 24 de tone pe o distanţã de 100 km, producãtorul plãteşte circa 300 lei. De exemplu, o pâine are o greutate de 500 grame, practic costul de transport este insignifiant, iar 90% din transporturile interne sunt sub 100 km.

La un produs de 10 lei, unde costul de transport reprezintã 2,6% din preţul la raft, o ipoteticã dublare a costurilor cu transportul, ar însemna adãugarea la preţul existent al acestui produs a unei valori de 0,52 lei.

UNTRR considerã absolut inacceptabilã abordarea acelor comercianţi care doresc sã speculeze momentul de crizã generat de COVID-19 pe spatele firmelor de transport rutier şi a angajaţilor acestora care se expun pentru a livra alimente, medicamente şi echipamente.

Pentru a realiza transport intern cu camioane noi, tariful pe intern ar trebui sã fie 4,6-4,9 lei/km. Totodatã, având în vedere cã România este o ţarã cu o balanţã comercialã externã negativã, fluxul de marfã pentru export este mult mai mic, iar camioanele pleacã la export cu tarife extrem de mici doar pentru a putea recupera din costurile de relocare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO