Comerţul modern a ajuns la un pas de 2.500 de magazine după ce retailerii au deschis peste 200 de magazine în primele nouă luni din an. Cele mai multe dintre acestea sunt pe format mic - adică supermarketuri şi magazine de proximitate. Universul de comerţ modern s-a dezvoltat puternic începând cu 2009, primul an de criză financiară, în această perioadă numărul de magazine crescând de la 450 la 2.500.
La începutul lui 2018 reţelele au anunţat planuri pentru 300-350 de unităţi noi, deci loc de creştere există încă. În primele nouă luni din an s-au deschis circa 60% din magazinele „promise“, arată calculele ZF.
Mulţi retaileri îşi programează deschiderile de magazine în ultimul trimestru al anului, suficient de devreme însă pentru a prinde sărbătorile de iarnă, cel mai important eveniment din comerţ.
În primele nouă luni din an, trei din zece reţele - Metro Cash & Carry, Selgros şi Cora - nu au deschis nicio unitate nouă, pe când Profi a inaugurat singur 146 de magazine pe format mic.
Formatul mic a devenit însă tot mai popular în ultimii ani, reţele precum Carrefour sau Auchan diversificându-şi portofoliul pentru a cuprinde şi astfel de magazine. Aceste pariuri vin în contextul în care consumatorii preferă să meargă zilnic la magazin pentru cumpărături de mici dimensiuni, mai degrabă decât să îşi umple coşul la final de săptămână. Proximitatea a devenit astfel unul dintre cei mai importanţi factori în procesul de achiziţie.