Retail&Agrobusiness

Povestea expansiunii Zara, cel mai puternic retailer de fashion din România, care va termina anul cu cel puţin 90 de magazine

Inditex termină anul cu cel puţin 90 de magazine, ca urmare a dublării reţelei în ultimii doi ani

Autor: Cristina Roşca

16.06.2012, 00:11 4416

Inditex, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de fashion, cu afaceri totale de circa 150 de milioane anul trecut, va termina anul cu o reţea de cel puţin 90 de magazine, cu 18 mai multe decât la finalul lui 2011 şi de aproape două ori mai mult decât la finalul lui 2010. Ca urmare a noilor deschideri Inditex va angaja în 2012 circa 400 de oameni, urmând a termina anul cu peste 1.500 de angajaţi.

Încă de la intrarea directă pe piaţă lanţul spaniol Inditex a mizat pe expansiune rapidă, deschizând peste zece magazine pe an. Strategia gigantului spaniol a fost să acopere marile oraşe ale ţării cu mai multe dintre cele şapte branduri aduse în România.

Inditex a adus pe piaţa locală Zara, Zara Home, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho şi Massimo Dutti. Singurul brand din portofoliul spaniolilor care nu este în România este Uterque, un brand care vinde în special genţi şi pantofi şi se adresează persoanelor cu venituri peste medie.

În acest an, până în prezent spaniolii au deschis 12 magazine în Craiova (Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius), Sibiu (Zara, Massimo Dutti) şi Iaşi (Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho). Până la finalul acestui an vor mai fi deschise cel puţin alte şase magazine în centrul comercial pe care Carrefour şi NEPI îl construiesc la Ploieşti. Magazinele Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho urmează a fi deschise în toamnă, când este programată şi deschiderea mall-ului, potrivit unor surse din piaţă. Aceleaşi surse spun că retailerul poartă discuţii şi cu alte locaţii, însă nu există nimic sigur.

Merg pe centre comerciale

Spaniolii au mizat încă de la intrarea pe piaţă pe deschiderile în centre comerciale.

Situaţia nu a diferit foarte mult nici în acest an. Astfel în Craiova retailerul a mers în mallul Electroputere Parc, iar în Iaşi la Palas.În Sibiu însă ambele magazine au fost deschise în zone stradale. O explicaţie poate fi faptul că oraşul din centrul ţării are potenţial stradal.O alta poate fi faptul că nu există în Sibiu decât un singul mall la periferia oraşului.

Cu excepţia magazinelor din Sibiu, Inditex mai deţine un singur spaţiu stradal, în Piteşti. În acest oraş, într-o clădire istorică, spaniolii au deschis un magazin Zara în 2010.

În Capitală, unde compania deţine cele mai multe magazine - 26 sub toate cele şapte branduri - Inditex a preferat să meargă în malluri şi centre comerciale, ocolind spaţiile stradale. Bucureştiul nu deţine însă încă o arteră comercială pentru brandurile mass-market, cum este cazul altor capitale europene, precum Bruxelles sau Roma. Potrivit surselor din piaţă, Inditex a purtat deja discuţii pentru a intra în Centrul Istoric, însă acestea nu s-au concretizat deoarece spaţiile sunt prea mici, iar chiria este prea mare.

O altă zonă care a atras interesul retailerului a fost piaţa Romană, însă la fel ca şi în primul caz, acestea au eşuat.

Anul modei

Inditex nu a fost singura companie care a mizat puternic pe expansiune în acest an. Suedezii de la H&M au deschis până acum cinci magazine, toate în provincie.

Deşi au intrat târziu pe piaţă, la circa şapte ani după Inditex şi doi după C&A, suedezii de la H&M au mizat pe o expansiune rapidă pe piaţa locală.

Astfel, în primul an de prezenţă pe piaţă retailerul a inaugurat 11 magazine, iar în această primăvară alte cinci. Potrivit suedezilor deschiderile nu se opresc aici.

La deschiderea primului magazin din România Karl-Johan Persson, CEO al H&M, spunea că România este prima piaţă unde compania va deschide din primul an atâtea magazine.

Cei mai importanţi retaileri de modă de pe piaţa locală - Inditex, H&M, C&A şi New Yorker - vor termina anul cu peste 30 de magazine mai multe decât în 2011. Unul dintre motivele pentru care aceştia continuă să investească este faptul că piaţa locală este încă slab dezvoltată.

Valoarea pieţei locale de retail, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă Euromonitor, este de circa 2 mld. euro. Un alt motiv este şi faptul că deşi în perioada 2009-2011 consumul a scăzut cumulat cu circa 20 de procente, afacerile celor patru au continuat să crească.

Afaceri în creştere

Deşi economia era lovită de criza financiară şi consumul intra pe o pantă descendentă, ultimii trei ani nu au fost ani de criză pentru grupul spaniol Inditex.

Astfel, în condiţiile în care au continuat să deschidă magazine, mai exact câte 14 în 2009 şi 2010 şi 21 anul trecut, afacerile grupului au crescut an de an, de la 75 de milioane de euro în 2009 la circa 100 de milioane de euro în 2010 şi la circa 150 mil. euro anul trecut, potrivit estimărilor ZF. Mai mult, anul acesta, cu 18 magazine noi, s-ar putea apropia de 200 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF.

Odată cu inaugurările de magazine spaniolii au continuat să angajeze. Astfel, la finalul acestui an numărul de angajaţ i ai grupului Inditex în România va depăşi 1.500, ca urmare a celor 400 de noi angajaţi din acest an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO