Retail&Agrobusiness

Piaţa sacoşelor de cumpărături care vin acasă. Livrările la domiciliu vor sări de 1 mld. euro în 2021. Înainte de pandemie piaţa era de doar 150 mil. euro

Victor Răcariu, general manager al Glovo CEE

Victor Răcariu, general manager al Glovo CEE

Autor: Cristina Roşca

02.02.2021, 00:08 885

♦ Piaţa de delivery a fost una dintre puţinele care au crescut rapid în plină pandemie, iar trendul ascendent nu se va opri aici ♦ Circa 7-8 milioane de români au făcut în 2020 cumpărături online cu livrare la domiciliu, potrivit estimărilor ZF.

Piaţa de livrări din România îşi va continua trendul ascendent şi va trece de 1 mld. euro în 2021 după ce valoarea ei a crescut de 4-5 ori anul trecut. Viteza de creştere va încetini în acest an la „doar“ 40-50%.

„Cel mai probabil, anul acesta piaţa va continua trendul ascendent şi credem că va trece de 1 miliard de euro. În acest moment, piaţa totală de delivery se apropie de intervalul 650-700 milioane de euro, în creştere uriaşă faţă de 150 de milioane de euro cât era în 2019“, spune Victor Răcariu, general manager al Glovo CEE.

Platforma de livrări Glovo este unul dintre cei mai importanţi jucători de pe această piaţă, având parteneriate strategice cu companii din mai multe domenii de activitate, de la HoReCa la comerţ alimentar şi de la florării la magazine de mobilier.

Din estimările ZF, circa 7-8 milioane de ro­mâni au făcut în 2020 cumpărături online cu li­vrare la domiciliu. Cifrele pornesc de la fap­tul că în 2019 unu din patru români fă­cea shopping online, potrivit Eurostat. Anul trecut, pe fondul pan­demiei, au fost mulţi con­su­matori care au apelat pen­tru prima dată la acest canal de vânzări, ei optând pentru li­vrări la domiciliu din teama de a ieşi la shopping şi a se infecta, din comoditate sau din alte varii motive.

Piaţa de livrări a fost una din­tre puţinele care au crescut rapid în 2020. În plină pan­de­mie, limitarea libertăţii de miş­care a populaţiei şi închiderea temporară a lo­ca­lurilor HoReCa au dus la o explozie a comen­zilor la domiciliu. Oamenii nu au cumpărat însă doar mâncare gata pregătită, ci şi bunuri de larg consum din supermarketuri ori hipermarketuri, medica­mente de tip OTC din farmacii, echipamente sportive, haine etc.

Victor Răcariu spune că după ce restricţiile impuse de pandemie vor trece, comportamentul va reveni la obiceiurile ante­rioa­re, însă doar într-o anumită măsură.

„Considerăm că da, va fi o schimbare, dar, în aceeaşi mă­sură, cine a încercat servi­ciul de livrare acasă, cu sigu­ranţă va rămâne client. Cel mai probabil, va fi o achiziţie înce­tinită, dar trendul de delivery există deja şi cu siguranţă se va menţine. Observăm această realitate în alte ţări unde penetrarea era deja foarte mare şi înainte de pandemie.“

Glovo şi Foodpanda sunt principalii jucători din această piaţă a livrărilor la domiciliu în prezent, mai ales după ce Uber Eats şi-a anunţat ieşirea din România de la începutul lunii iunie 2020. Vine însă puternic din urmă platforma Tazz by eMAG, controlată în propoţie de 54% de retailerul online eMAG. Totodată, platforma estoniană de ride-hailing Bolt, activă şi pe piaţa din România, a intrat în acest segment cu Bolt Food. Aceşti jucători sunt intermediari între clienţii finali şi comercianţi şi câştigă o cotă procentuală din valoarea comenzilor. Pe această piaţă există însă un număr mult mai mare de jucători, companii care îşi operează livrările individual, având flotă proprie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO